{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

Bec. & Rhino + Amp. {{forumTopicSubject}}

Jeg har udskiftet de fleste NIMH batterier i min samling nu, til fordel for Lipo batterier.

Men alle mine servo er af ældre dato, ca 7 år gamle, så de kan ikke tåle mere end 6 volt, og ikke 8-9 volt som de nye Rhino kan.

Jeg blev derfor foreslået at købe en Bec. som gør der ikke kommer mere end 6 volt igennem til modtager og servo osv.

Det sjove er nu at jeg har skrevet til 12 forskellige hobbybutikker her i DK, og spurgt om hvilken type Bec man skal bruge til benzinbilerne med ældre Rhino servo.

Den ene butik skriver at jeg skal bruge en Bec som kan tage 8 AMP, da hvis man drejer og gasser op på en gang så bruger de mere end 3 AMP. så derfor en 8 AMP.

En anden butik siger at en Bec på 3 AMP er nok, imens resten ikke kender svaret, og henviser til de andre butikker for info.

Imens andre jeg kender siger de har haft en elektriker, til at måle et forbrug på kun 1,5 AMP med max belastning. Så der er en del forskellige meninger/holdninger til hvor stor en BEC man skal bruge.

Nogen kloge mennesker som kan komme med et seriøst, og konstruktivt svar på hvad og hvorfor man skal bruge en BEC, og hvor stor til en Jumbo og en alm. servo på max. 6 volt???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bec. & Rhino + Amp.
  • #1   13. feb 2017 Du kan selv lave en BEC hvor du bruger en spændings regulator LM317 og 2 modstande til at bestemme spændingen, samt en lille kondensator på udgang. En LM317 kan levere mellem 1,25V og 35V, op til 1,5A vedvarende med god køling - det burde være nok til at drive en servo, ellers en 317K som kan levere 3A. Prisen med 317T burde kunne holdes under 30 kr.
    Datablad her: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm117.pdf Du bruger det eks på side 1 med 2 faste 1 % modstande på 249 og 946 ohm (ikke standard) nærmeste standard værdi er 953 ohm. Det giver en udgangs spænding på 6,034 V Have fun smiley


  • #2   13. feb 2017 Jeg har desværre ikke så meget forstand på el og elektronik så jeg selv kan lodde osv. smiley men ved godt man selv kan lave en meget billigt, men det kræver viden derom jeg ikke har smiley men tak for info.

  • #3   13. feb 2017 Ellers kan jeg bare lave en BEC til dig smiley


  • #4   14. feb 2017 okay cool smiley men problemet er hvor mange AMP skal den kunne klare, nogle siger de går ud med 1,5 AMP og andre siger 3 og skal have en på 8 AMP monteret siger de i butikkerne??? smiley

  • #5   14. feb 2017 Jeg er måske den eneste der bruger eller vil bruge en BEC??? hvad gør alle andre??? smiley

  • #6   14. feb 2017 Nu har målt hvad en god 1/10 servo bruger og det holder sig på max 0,6A spids hvor jeg drejer fra side til side, så 1,5A er nok. Har målt med en strømforsyning med Amperemeter tilsluttet i stedet for en ESC. Ellers kan man måle ved at koble en Amperemeter i serie med den røde ledning til servo

  • #7   14. feb 2017 Men hvis du har målt på en lille servo som blot ligger på bordet, så er den ikke påvirket og belastet, og derfor kan man ikke regne helt med de tal man får ved en bordtest smiley og en lille servo bruger klart mindre end en stor Jumbo ved offroad smiley så jeg vil tro at 1,5A slet ikke er nok og så brænder alt af smiley

  • #8   14. feb 2017 ICCOM skriver sådanne til mig!!!

    Det er meget forkert kun at bruge en 3Amp BEC til en 1/5 benzin bil, da styreservoen alene bruger mere
    end 3Amp og da der også skal være til Gas/Brems servoen og modtageren er 3Amp ikke nok. Det må skyldes
    manglende kendskab til strømforbruget på servoerne at de sælger en 3Amp til det formål. Hvis du bremser
    og drejer samtidigt kommer forbruget helt op på 6Amp.

    Mvh. Frank ICCOM


  • #9   14. feb 2017 Morfars skriver sådanne til mig, nu ved jeg godt der ikke er mange der tager denne butik alvorligt, men de to sammenlignet så er det en 8 AMP og ikke nok med en 3 AMP BEC smiley

    Uha et lækkert spørgsmål ! =)

    Svaret er at det general er en dårlig ide at have en BEC til styre en ændre servo, et par gode NIMH celler er klar den nemmeste og billigste løsning, da din bil være dækket rigtig ind til alle behøv, da hvergang servoen skal arbejde hårdere så trækker den flere Ampere gennem en moderne ESC, hvor at NIMH cellerne har deres egne begrænsning.

    Du kan klare dig med en 3A bec hvis du har en onroader, men hårde dæk, et styretøj der er smurt og går lækker og din sender er justeret 100% korrekt

    Ellers må du ty til nogle større BEC er på 8, 10 eller måske enda 12A hvis det er en gammel sur truck.


    Det er detsvære bare ikke sådan lige til at svare på, lad mig prøve at forklare:


    NØRD MODE ON:


    Hvis du tilslutter en servo til en modtager, og giver styreinput på senderen så drejer servoen, hvor meget strøm den trækker igennem den, er afhængig af flere faktorer, men mest vigtig er hvordan den er monteret.

    eksempel 1:
    hvis seroven ikke er monteret i en bil, men bare ligger løst på et bord, så vil strømmen den trækker være lav, omring 0,5 - 1 A, da der serven kun skal overkomme den minimale friktion der er i dens gearkasse =)

    eksempel 2: ( worst case scenario )

    servoen monteret i en bil, med EPA justeret ikke korrekt på senderen, end point adjustment har kæmpe indflydelse på hvor meget power en servo trækker

    Hvis EPA er sat for lagt ude, således servoen blokkere motoren, fordi den ikke fysisk kan dreje mere, når der gives fuldt styre udslag, så virker motor som en meget lav modstand måske en 50-60 ohm,

    Og derfor vil strømmen være super høj, når vi ved at R = UxI og vi kender U som er 6volt og R som er sjusset til 50 Ohm
    Ja så vil strømmen igennem servoen være omkring 8,34 A

    eksempel 3 ( optimal montering )

    Servoen er monteret i en bil, med EPA justeret korrekt, så vil servoen lukke ned for motoren inden den når en fysisk blokering, så er Strømmen der løber igennem servoen kun afhængig af hvor nemt styret tøjet løber, hvor brede og store dækkende er og om bilen holder stille eller køre =)

    Da servoen nu skal overkomme friktionen i gearkassen, friktionen i styretøjet, friktionen mellem dæk og underlag.

    Som du sikkert kender for gamle biler uden servo styrring, så er rettet noget nemmere at dreje, når bilen er i bevægelse, det samme gælder en servo, der skal dreje hjulene på en model bil.

    Du har heller ikke skrevet om det er en on eller off road bil, hvis din bil er en on-roader med små dæk, så skal servoen ikke arbejde så hårdt for at deje, som hvis det er en kæmpe FG monstertruck med giga hjul.

    Sidst men ikke mindst sørg for at det mekaniske i styretøjet løber let og ser smurt op, hvis du her et bukket styretøj fyldt med mudder, ja så belaster du jo servoen unødigt =)

    NØRD MODE OFF


    Hvor om alting er, så er der ikke noget JA/NEJ svar til det du spørge om. men ta bilen med til nærmeste fagmand, han er din ven og lad ham råde og vejlede dig.

    hvis det var mig du spurgte så ville jeg anbefale et godt gammel NIMH batteri, et mere moderne at af slagsen FX fra LRP, der har du en natrulig begrænsning i hvis cellerne kan levere, så du ikke brænder noget af, eller over belaster dit grej, med mindre du selv har justeret EPA forkert.

    at give en gammel rhino servoe et LIPO og en BEC er som at fylde F1 benzin på en ford taunus, den får super kræfter den ikke kan håndtere, da den er simpelt hen ikke lavet til det =(


    P.S. Beklager den lange forvirrende forklaring.
    Hilsen
    Tommy

    VINTERVARSEL:
    Bemærk at kørsel i koldt vejr ikke er optimalt. Når det er under 10 grader varmt udenfor bliver plastikken "sprød". Det betyder at hvis du kører galt vil der være større chance for at der er noget plastik som knækker.

    Mvh. Tommy (Morfars Support)


  • #10   14. feb 2017 Mand må da håbe du har tænkt dig at købe den bec hos iccom, ellers ville det da være tarveligt at udfritte alle butikker for deres viden tænker jeg.

  • #11   14. feb 2017 Nu har målt til 0,8 A mens jeg pressede med et hjul en 1:10 servo tilbage dvs jeg udsatte for større belastning end in real. Det er jo ikke vedvarende belastning, når den ikke bruges så er det kun styre elektronik der bruger ganske lidt strøm. Jeg ville bare prøve at bruge en LM317T hvor det kan laves for MAX 20-30 kr

  • #12   14. feb 2017 Jeg har et link til en fyr der reparerer en digital Rhino servo her der siger at motoren er rated til max at trække 1.8A. Da resten er elektronik må det vel antages at servoen max kan trække 2A. Så kan du selv lægge tallene sammen, der er også en gas-servo der forhåbentlig trækker lidt mindre, og en modtager der trækker en lille smule. Hvordan du skulle komme op på 8A uden at brænde motoren af, ved jeg ikke. Jeg ved godt dette ikke er DIN servo, men så vidt jeg ved (og jeg læser, jeg er ikke selv klog på det her) så trækker analoge servoer ikke mere strøm end digitale.

    så mon ikke en BEC på 3-5A er nok..? Hvis altså du ender med at vælge en BEC.

    Linket er i øvrigt her: http://www.p1800.dk/rhino/


  • #14   14. feb 2017 @Ghost

    Da jeg i tidernes morgen kørte lidt 1:5 GT race, havde jeg til at starte med monteret en 3A ubec fra hobbywing, men den lukkede ned når jeg bremsede. jeg skiftede den til en 10 ampere carstle, så spillede det.

    Dog kan jeg huske at, selv om den var en 10 ampere ubec, ja så var den noget lun efter 20-25 minutters kørsel, så den havde da fået lov at arbejde smiley


  • #15   14. feb 2017 Kunne du ikke bruge et 2s life batteri de er på 6,6v så skulle kunne bruges uden problemer?

  • #16   14. feb 2017 Sørensidevind

    Er det at udfritte folk for viden, når man søger info om rette køb af BEC??? man må måske ikke forhører sig mere før køb af en varer eller??? Og nu kender jeg Brian og Frank og Helle rigtigt godt i ICCOM i Valby, men jo det ender nok med ICCOM da de har den bedste viden, og Morfars siger det samme stort set, og andre brugere også, men er det at udfritte folk/butikkerne???


  • #17   14. feb 2017 Wingman smiley

    Jeg tror sgu du er inde på noget af de rigtige smiley og som du siger blev din også varm, så ja de laver flere AMP to servo og en modtager end folk de regner med, og ja det er kun kortvarrigt ikke vedvarende belasting. så køber nok den på 8 AMP fra ICCOM da de kun har 3 og 8 og man skal bruge mere end 3 AMP for at være sikker siger de smiley tak for dine info smiley


  • #18   14. feb 2017 Christian B

    Jeg kunne sikkert godt købe og bruge Life, men har købt helt nye lipo såå smiley


  • #20   14. feb 2017 Jakob K

    Du må ikke spørge mig om det med elektronikken, det kan jeg ikke svare dig på, er derfor jeg søger viden, da jeg intet forstand har på el overhovedet, og tal kan jeg heller ikke med pga. ingen skolegang såå smiley

    Men tror bare jeg køber en fra ICCOM på 8 AMP. så er jeg sikker på intet brænder af og jeg kan sejle og kører igen smiley


  • #22   20. feb 2017 Holtemodelhobby siger 3 Amp.
    ICCOM siger 6 så derfor en 8 Amp.
    Superhobby siger 10 Amp.

    Så det er ikke helt nemt hvilken BEC man skal købe, og mystisk der er forskellige meninger om dette???


  • #23   20. feb 2017 Hvad med at selv måle hvor meget sådan en trækker. De kan gøres på følgende måde tilslut en amperemeter (en DMM koster 150) i serie med din ESC eller direkte i serie med din servo og drej på rattet mens du belaster og holder hjulet tilbage. Jeg har prøvet det på en god 1:10 servo og der var max 1,8A ved fuld belastning. Jeg tror på max 3A Hvis du gør det i serie med batteriet, så regn med 0,1A forbrug fra RX og ESC

  • #24   20. feb 2017 Det gad jeg mega gerne, men det ville blot være som at sætte en ordblind til at skrive en roman desværre. smiley

    Men prøver at finde videoer på youtube, der evt, kan lære en om el osv. fra bunden af, men er ikke nemt at finde. smiley


  • #25   20. feb 2017 Ok, tilslut minus fra batteri til din bil som du plejer. Tilslut plus fra batteri til Amperemeter (plus) Tilslut Amperemeter (minus) til plus på din bil = seriekobling. Så spiller det (se billede er en Novak GTB med god low profile servo og GR300 RX trækker 0,41A i tomgang når jeg drejer på rat og belaster ved at holde forhjul tilbage trækker det samlet 1,2A
    Thats Ii!


    profilbillede
  • #26   20. feb 2017 Takker vil jeg lige se nærmere på en af dagene smiley

Kommentér på:
Bec. & Rhino + Amp.

Annonce