495 visninger
|
Oprettet:
gider ikke at køre :S {{forumTopicSubject}}
Hej, i aftes kl 21. var jeg lige ude og drifte lidt. jeg kørte indtil den ik havde mere batteri på. jeg satte den så i laderen. Hvor den så har ladt indtil nu, men da jeg så lige skulle ud at prøve nogle nye dæk gad den ik starte. (det en hbx onroad) så jeg tjekkede straks om batteriet havde siddet i laderen og det havde det. så prøvede jeg at sætte det gamle batteri i og der skette stadig ik noget. det var som om der slet ik var noget batteri i. Der er fuldt batteri i senderen. Hvad kan det være? Jeg tror ik det er noget der er gået i stykker for den kørte fint da jeg var ude at køre :S?
aug 2005
Følger: 53 Følgere: 51 RC-enheder: 4 Emner: 85 Svar: 1.711
jun 2004
Følger: 23 Følgere: 22 RC-enheder: 15 Emner: 45 Svar: 200
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 6 RC-enheder: 2 Emner: 106 Svar: 638
batteriet har ladet i 3 timer, det andet batteri har i 4
jun 2004
Følger: 23 Følgere: 22 RC-enheder: 15 Emner: 45 Svar: 200
aug 2005
Følger: 53 Følgere: 51 RC-enheder: 4 Emner: 85 Svar: 1.711
dec 2005
Følger: 17 Følgere: 16 RC-enheder: 5 Emner: 7 Svar: 84
Selv om at din bil kørte fint, da du sluttede med at køre, kan f.eks dine ledninger jo godt smelte videre efter at din bil er blevet slukket, specielt hvis du har kørt din bil hårdt, så den er blevet godt varm. Er der f.eks 2 ledninger som er blevet utroligt varme, så kan det mange gange godt gå ud over stikkene på bilen, som smelter, hvilket kan forsage både kortslutninger og i visse tilfælde at polerne i stikkene, smelter/glider fra hinanden, så der ikke længere er forbindelse selvom at stikkene er korrekt sat sammen, næste gang bilen skal bruges.
Jeg vil se om jeg kan hjælpe dig, men det kræver lidt arbejde fra din side Clement og du er nødt til at besvare mine spørgsmål så præcis som du kan, så jeg kan hjælpe dig bedst muligt. Jeg tjekker dine svar i morgen igen. Her er hvad jeg er nødt til at vide:
-Du skriver at der ikke sker noget når du tænder din bil og at den er helt død, vil det sige at hverken din bil kan køre eller dreje med hjulene, altså helt død?
-Er den "helt død", så tjek dit stik i escén (fartregulatoren) er det stik iorden, sidder stikkene polerne i stikket lige højt osv. (Bare så du er sikker på at der er korrekt forbindelse mellem dit batteri og din Esc)
En hovedregel er ALTID at tjekke samtlige stik og samlinger ved funktionsfejl.
- hvis dine stik og samlinger ser ud til at være iorden, så gå videre til din ESC, er det den gamle model, med modtager og esc i eén, så tjek om dine stik der går ind i esc'en sidder løst, eller måske ser brændte ud, er alle 4 lodninger fine, så er der ikke ret mange løsninger tilbage at forsøge sig med, udover at prøve at tjekke om det skulle være din esc, der evt. er "futtet af" for det sker jo at det hænder, specielt hvis du kører bilen hårdt i sommervarmen hvor bilen har svært ved at "køle" sig selv ned
Har du stadigvæk ikke fundet frem til fejlen, så skal du, (hvis du ellers har mulighed for det???) skifte din ESC ud med en anden for at se om det hjælper og det vil jeg næsten med sikkerhed tro at det gør, for det er ikke verdens bedste ESC der sidder i en standard HBX, da bilen er meget billigt produceret og det ses bl.a på kvaliteten af de komponenter som bilen er født med fra fabrikken desværre, men som du sikkert ved, så er det som alt muligt andet, man får hvad man betaler for.
Jeg har selv kørt HBX i lang tid og kender så godt som alle modellernes tricks og typiske fejl, uanset om det er Onroad, Bonzer'en eller MAX Buggy'en vi taler om, så min fornemmelse er helt klart at det er din ESC som der er gået (Hvis ellers at fejlfindingen ikke gav noget resultat!) Har du ikke en ekstra ESC liggende, så kan du sikkert godt låne en af dine kammeraters i kort tid for at tjekke om ikke at det er den der er røget sig en tur i din bil.
Finder du ud af at det er den der er gået og du gerne vil fortsætte med at køre standard, så lad være med at give 250-300kr for en ny ESC, skriv tilbage til mig gennem min profil, så finder vi en rigtig god pris på en af de nye som jeg har at ligge, jeg har et par stykker som bare samler støv efterhånden, da jeg som regel afmonterer ESC'en med det samme hver gang jeg får en ny model, da jeg helst kører rigtig stærkt og det kan standard ESC'erne desværre ikke holde til. Derfor har jeg nogle stykker "helt nye" liggende som jeg godt vil sælge dig en af, hvis du får brug for det, men tjek lige de ovennævnte ting efter før du foretager dig yderligere mht. nykøb af ESC etc. Det kan jo være en ledning der er gået af eller et stik som driller.
Et sidste råd til dig skulle da lige være at du prøver at sætte strøm til din bil, (altså tænder for den, også selvom at den er helt død) og når du har tændt den så prøv at gå dine stik efter, ved at vrikke lidt rundt med ledningerne ved samlingerne og stikkene, for at se om det skulle få bilen til at reagere. Skulle der så være reaktion når du vrikker lidt ved eks. stikket fra batteriet til Esc'en, så er det naturligvis en løs forbindelse netop på det sted og så ved du jo hvor fejlen er og kan derefter skifte evt. stikket ud med et nyt og se om ikke det var det der skulle til....
Men jeg tror at det er din ESC der er brændt af, men det er IKKE helt sikkert så tjek din bil efter for en sikkerheds skyld som jeg har foreslået dig at gøre, for det ville da være ærgeligt at købe en anden ESC og montere den og at det så ikke hjalp fordi at fejlen skulle findes et andet sted
Forresten, så kan det som regel ses på din ESC's printplade, hvis den er "brændt af", er der ikke noget af ovenstående der giver resultat kan du prøve at pille køleribben på ESC'en af og derefter skrue den eneste skrue på hele ESC'en ud, den sidder midt i bagsiden og skrues nemt ud, derefter kan du "lette låget" på ESC'en og se den efter indvendigt, der skal du kigge efter svedne steder og småting, ALT indvendigt skal tjekkes efter meget nøje, prøv evt. at sætte snuden ned i den for at lugte efter om det skulle lugte brændt, for er den brændt af så kan det i de fleste tilfælde lugtes meget nemt. Lugter den ikke og er der ikke noget umiddelbart at se, af uregelmæssigheder inde i ESC'en og lugter den ikke, så er der stor sansynlighed for at du har været heldig med at den ikke er "futtet af" og at fejlen skal findes andensteds.
Jeg ved at det her var en længere forklaring, men jeg kender selv til at have funktionsfejl i hobetal og det ville da være ærgeligt at få f.eks en rc forhandler til at lave din bil til 2-300kr i timen i arbejdsløn + de nye reservedele, hvis det var noget du selv kunne ha gjort ikke???
Derfor det lange og meget udførlige svar til dig Clement, jeg kender din situation og vi er her jo for at hjælpe hinanden ikke?
Håber at det var svar nok, ellers skriver du bare til mig på min profil, så hjælper jeg dig gerne igen hvis der er noget du er i tvivl om mht. din HBX'er ;D
God fornøjelse / arbejdslyst Clement,
Venligst Kim
jul 2006
Jeg har prøvet at skilde alt ad men jeg har ik set noget underligt andet en det.
MANGE TAK for dit lange svar det kunne bruges
jul 2006
gider ikke at køre :S