{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  El motor.. Hvad står T for? F. Eks 540 12T
  • #1   30. dec 2019 T = Turn, det er viklingerne i motoren.
    et lavt T tal er generalt en hurtigt snurrende motor med lavt trækkraft, og et højt T tal er en langsom motor med meget trækkraft.
    Dog er alle 12T ikke ens, der kan være forskel på de forskellige fabrikanter.


  • #2   31. dec 2019 Det vil sige at en 9 t er rimelig hurtig? Sådan en?

    profilbillede
  • #3   31. dec 2019 Når der er tale om Brushless, så glem alt om hvad der står som T tal, det er KV der er det som man regner med (KV = omdrejninger per volt).
    T er en gammel upræsis standard.
    Hvad der er hurtigere kommer meget an på hvad motoren bruges i, en tung bil vil kan for eksempel være hurtigere med en langsommere motor, men med højere gearing.


  • #4   31. dec 2019 Man kan stadig bruge T tallet i brushless, men det er mindre præcist. 9T er relativt hurtigt, men slet ikke vanvittigt. Kan være 60km/t plus/minus alt efter motor, gearing mv. Med en stor variation i +/- 4300 KV som der også står, passer vist rimelig godt med det. Til sammenligning har jeg haft en 9T der var på 3500 KV, så kan du se et eksempel på variationen.

  • #5   1. jan 2020 Og omvendt fra T hvor jo lavere tallet er jo højere antal omdrejninger per minut.

    Med kV tallet er det lige omvendt jo større kV tallet er jo flere omdrejninger per minut.
    Igen jo færre omdrejninger per minut desto større moment vil motoren typisk have og logisk nok jo flere rpm motoren har desto mindre moment vil den have. Det er ihvertfald det mest normale.

    Men meget kan jo gøres med gearing.

    Håber det giver mening.


  • #6   2. jan 2020 Jeg takker meget for svarene, og prøver den 4370kv motor med et 3s 11,1v lipo. Så må vi se om min gearing kan holde til det og om den passer.

  • #7   2. jan 2020 Hvilken bil skal den bruges i?

  • #8   2. jan 2020 Hpi Jumpshot st (brushed)

    profilbillede
  • #9   2. jan 2020 Ja der er ikke andet for end at prøve.

    jeg har lige løseligt søgt på om der var nogle som har opgraderet deres Jumpshot med en BL motor.
    Men desværre så fandt jeg ikke rigtig noget.

    Husk når du har sat det nye motor system i din bil at du holder rigtig godt øje med temperaturen på motor og esc.

    Den motor som du skifter ud er en 12T ikke sandt?
    Derfor kan det være du bliver nød til enten at gear drastisk ned eller simpelthen finde en anden motor med et lavere antal kV.
    Men det kan også være det bare spiller uden problemer af nogen art og lad os da håbe det.

    Men som før nævnt, husk at holde skarpt øje med temperaturen. Den må faktisk helst ikke komme over 80 grader celsius. da det er punktet hvor magneterne begynder at miste deres magnetisme og den vender ikke tilbage når først den er væk.
    En fornuftig sikkerheds margin er som udgangspunkt at motoren maksimalt bliver 60 grader Celsius.

    Håber du kan bruge det til noget.


  • #10   2. jan 2020 Hvordan måler man motorens temp? Temperatur målepistol?

  • #11   2. jan 2020 Jep en infrarød temperatur måler er at fortrække, men du kan også som nødløsning bruge dine fingerspidser.
    Motoren må IKKE være varmere end at du kontinuerligt kan holde dine fingerspidser på motoren uden at du brænder dig.

    Er du bager, smed eller er i en anden branche hvor dine hænder og fingre er blevet vant til høje varmegrader så vil en infrarød temperaturmåler (temp-gun) være det eneste rigtige at anskaffe sig.


  • #12   2. jan 2020 Jeg kan se at det er en 15T motor der sidder i
    Så måske man skal ned i en 3900kv motor


    profilbillede
  • #13   2. jan 2020 Denne måske


    profilbillede
  • #14   2. jan 2020 Hmm tja, det er ikke helt nemt at råde dig. fordi jeg er en af dem som fortrækker at gå med livrem og seler.
    Så personligt ville jeg vælge en motor med et lavere kV tal som feks. 3600. frem for 5000.

    Men det kan godt være at det er ALT alt for lavt i forhold til bilens vægt og det du ønsker at kunne gøre med bilen.

    Hvis du ønsker at bilen skal kunne køre som skudt ud af en kanon. så skal der jo måske pilles ved mere end blot en ny motor, som jeg har nævnt før kan gearing gøre meget.

    Men hvis du vil bruge den til bashing og hygge kørsel. så er fart vel ikke det mest vigtige men der imod at den kan køre stabilt batteri efter batteri, uden at motoren bliver varm eller ESC'en lukker ned også pga. varme.

    Jeg ved ikke helt om det giver mening det jeg skriver. det håber jeg dog.

    Har du bestilt en ny motor eller er du på udkig til at starte med?
    Hvad er planerne med bilen?


  • #15   2. jan 2020 Jeg er på udkig. Jeg har bestilt et 3s lipo for at se hvad den render på toppen med det

  • #16   3. jan 2020 Jeg tror bilen bliver rigelig hurtig på 2S. I forhold til varme skal du huske, at kulfri er meget mere effektiv end de gamle motorer, og dermed udleder mindre varme ved samme effekt. Termometer er fint, men den gamle huskeregel er vist at hvis motoren er var mere end du kan holde hånden på den i 2 sek, er den for varm.
    Og husk at til de priser du køber motor/esc, er et termometer nærmest dyrere end en ny motor.

    Så medmindre du vil leve med den motor til døden jer skiller mange år fra nu, så hav det sjovt og reparer det der går i stykker. Hvis noget går i stykker. Du kan købe dig fattig i de perfekte stumper, og alligevel bliver den aldrig helt perfekt. Eller også gør den, men så tør du ikke køre med den.

    Hvad omdrejninger angår så er der altså ikke så stor forskel på 3900 KV og 4300 KV. 10% er småting. Det bør du kunne geare dig ud af uanset om den skal være hurtigere eller langsommere.


  • #17   3. jan 2020 Så sidder jeg jo lige og kigger på esc'er og der står 60A , har det så noget at sige hvor højt det tal er?

  • #18   3. jan 2020 Danny V
    Min plan er at de 35 km/t den kører nu er for langsomt! Jeg kører i grus/jord/hårdt sand samt asfalt. Så der er ikke brug for sindssyg trækkraft, men nærmere en Topfart omkring 70-80 stykker. Og et godt optræk.


  • #19   3. jan 2020 Ang fart så tror jeg 60km/t er der en hæderlig chance for på 2S med den motor, men det er et kvalificeret gæt. Ellers når du det på 3S.

    Ang ampere, ja så har det noget at sige: hvis du skifter motor en dag, skal du se hvor mange ampere den er rated til, så du ikke smider en motor der trækker 120 ampere på en esc der kan levere 60. Når du køber det som sæt, bør der ikke være noget problem. God weekend.


  • #20   3. jan 2020 Yes, som Jakob skriver så er det vigtigt at du har en ESC som kan levere nok saft til din motor.
    Motoren vil sutte den kraft den behøver og det er uanset om ESC'en kan levere eller ej.
    Er ESC'en underdimensioneret i forhold til motor så vil du brænde ESC'en af hurtigere end du aner.

    Derfor er det vigtigt at du har en god sikkerheds margen mellem Hvad ESC'en maksimalt kan levere kontinuerligt og hvad motoren vil hive ud af ESC'en under "normal" brug.

    Dog kan jeg ikke helt fortælle dig hvordan du kan regne det ud men hvis jeg ikke er helt galt afmarcheret så er det normalt opgivet af motor fabrikanten.

    Vejer bilen ca. de 1,7 Kg som HPI oplyser?

    Hvor meget er du villig til at spendere på et motor sæt?
    Har du overvejet at bruge lidt flere penge på et godt motor system. Feks. noget Hobbywing?

    Hvor stor følsomhed ønsker du at have med gassen?
    Hvis du ønsker stor kontrol med gassen helt fra at stå stille og hele vejen op gennem accelerationskurven så er du ude i et system som har et sensor kabel mellem ESC og motor.

    Vil du gerne have noget som er vandtæt?
    Så er der ikke mange valgmuligheder hvis du også vil have super accelerationskontrol, Men hvis du er ligeglad med om du kan starte langsomt op og bare vil have noget hvor du nærmest går fra at stå stille til at den bare fare derudaf. Ja så er der jo en del systemer som kan opfylde dit behov.

    Skal det være noget som du nemt kan pille ved indstillinger på?
    Så er det også værd at bruge lidt penge på et godt system ingen noget ala Hobbywing. hvor du kan få programkort til som gør det let og enkelt at pille ved ESC'ens indstillinger.

    Hobbyking har også flere muligheder du kan kigge på.
    Jeg ved at Henrikorg1 har brugt mange ESC'er og motorer fra Hobbyking og til mit kendskab er han aldrig blevet skuffet. så du kan jo prøve at tage kontakt til ham og søge råd og vejledning fra ham.
    Han er super flink og hjælpsom også ved han hvad han snakker om.
    Du kan tage kontakt til ham via linket nedenfor.
    https://www.rcgalleri.dk/bruger/43057-henrikorg


  • #21   3. jan 2020 Danny V
    Så er dette måske et godt sæt? Der er ihvertfald kort med til esc'en. Men jeg prøver lige at kigge på Hobby wing og tage kontakt til henrikorg.
    Mange tak for de uddybende svar. Det er godt lige at komme ind i teknikken, når det nu er 25år siden man sidst ejede en rc bil??


    profilbillede
  • #22   3. jan 2020 Hej Henrik

    Ja jeg syntes bestemt du bør tage kontakt til din navnebror.
    Som sagt han er meget hjælpsom og han ved rigtig meget også om gearing hvis jeg husker ret.

    Om sættet du viser er et godt bud eller ej der må jeg blive dig svar skyldig.
    Men umiddelbart vil jeg tro at det godt kan bruges, igen så længe gearing passer til bilens vægt.
    Det vigtigste er at hverken ESC eller motor bliver overbelastet så de køre varme.


  • #23   4. jan 2020 Jeg må altså lige indskyde her, at Danny er blandt de mest forsigtige med RC biler. Det er der ikke noget galt med, og han siger ikke noget der er forkert. Til gengæld så vil jeg sige, at elektronik til 200-300 kr for et sæt, som er det du har linket til et par gange, det har du altså råd til at brænde af hvis det bliver for varmt. Så lærer man af det, køber nyt og presser det mindre, eller gearer ned, eller køber dyrere, eller sætter køling på. Alle de fire ideer kan sådan set løse det problem.

    Vi bruger i hvert fald meget tit en masse tid på at undersøge ting, der måske giver os en lille fordel. Måske.

    Jeg har brugt følgende to ESC'er fra Hobbyking, og været glad for begge. De er meget velkørende, og meget billige. Der er dog fire minusser: 1 - bakgear. De har det begge, men af en eller anden grund så er det ikke altid til at få dem til at køre baglæns. 2 - de kan opgraderes rent softwaremæssigt, så de bliver endnu bedre. Det kræver en USB-connector og noget pillen rundt med en PC. Lidt bøvlet. 3 - de er ikke vandtætte, hvis det er noget du vil have. 4- de er udsolgt.

    Dertil skal siges, at Hobbyking lige nu ikke rigtig har nogen gode motorer til en god pris. De er tilsyneladende ved at ændre på forretningen; flytte lagre etc. Så måske bliver det bedre senere. Men lige nu er de ikke så aktuelle. Her er linksene for en god ordens skyld.

    https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-x-car-120a-brushless-car-esc-sensored-sensorless.html?wrh_pdp=7

    https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-x-car-60a-brushless-car-esc-sensored-sensorless.html?wrh_pdp=7


  • #24   5. jan 2020 Jakob k
    Hvordan ser det ud med esc Amp's, gør et noget at Esc'en kører 120 A og motoren kører 60A. Bare esc'en har samme eller højere Amp's?


  • #25   5. jan 2020 Yes det er som du siger Henrik. Bare ESC'en har samme eller højere amp's. Helst højere. Når man køber motor og ESC sammen som et sæt, skal man forvente at de passer sammen. Selvom alt selvfølgelig er muligt her i verden smiley

  • #26   5. jan 2020 Ok, så er der jo ikke andet at gøre end at finde et motor kit, og se om det spiller.. Tak for hjælpen ??

Kommentér på:
El motor.. Hvad står T for? F. Eks 540 12T

Annonce