{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
577 visninger | Oprettet:

Problem med elektronikken. {{forumTopicSubject}}

Har fået fingre i en ældre Thunder Tiger. Den skulle efter sigende fungere perfekt. Er jeg nu ikke helt sikker, da jeg har et problem med elektronikken. Når jeg drejer på senderen, følger hjulene med. Når jeg giver den gas sker der intet motormæssigt men istedet drejer forhjulene sådan i hak og der kommer lidt bib lyde. Kan batteripakken være færdig? Eller måske ESC der er død? Billedet er kun for opmærksomhed.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problem med elektronikken.
  • #1   19. jan 2020 Hvilken type batteri er der tale om?
    Hvis det er NiMh og det er et gammelt batteri, så er der stor chance for at det er blevet træt.
    Hvis du har en digital/intelligent lader som kan køre lade-aflade cyklus så kan du evt prøve at køre 5 cyklusser og se om det gør nogen forskel.

    Du kan også vælge at købe et helt nyt batteri.

    Hvis vi snakker LiPo og du ved med sikkerhed at batteriet ikke fejler noget, altså hvis du kan se og måle dig frem til at cellerne fungere som de skal og de kan bringes i balance.

    Hvilken type ESC og motor sidder der i bilen, er det et ældre system med kul motor eller er det blevet opgraderet til et børsteløs system?
    Er der nogen synlige klemme mærker/brud eller andre skader på signal delen som er på ledningen der går fra ESC til modtageren?

    Er du 100% sikker på at alle kanaler fungere på modtager?
    Har du prøvet at bytte om på servo og ESC stik i modtager for at fejlsøge.
    Kom frisk med nogle billeder så vi kan se på sagerne.


  • #2   19. jan 2020 Jeg smider gerne nogle billeder op en af dagene. Først lidt omkring specs:
    ESC er Ace Velosi RS. Brushed setup. Bilen fremstår i ret pæn stand og der er ikke tegn på slitage på ledninger. Jeg prøvede her til aften at skifte stikkene på modtager og det forventede skete. At throttle drejer hjulene og steering gør at hjulene hakker til siden mens et eller andet bipper;-) Ud fra dette vurderer jeg at modtageren virker.
    Som du selv nævner, har jeg mistanke om batteriet. Et standard NiMH med Tamiya stik. Jeg har pt ikke noget ladekabel til min Hyperion der understøtter dette. Kun en Maxam væglader. Jeg skal dog have fundet et ladekabel der understøtter Tamiya.
    Mit ønske er at det bare er batteriet der er dødt. Min frygt er at det er ESC.
    Jeg ved ikke om ovenstående giver mening?


  • #3   20. jan 2020 Yes kom frisk med billeder når du har mulighed for det.

    Har lige slået ESC'en op, den kan fungere med en strømkilde som levere mellem 4,8V og 8,4V.
    Det vil sige, at den kan klare du kobler et fuldt opladt 2S LiPo batteri til hvis du har mulighed for det.
    Dog er det vigtigt du er opmærksom på at ESC'en IKKE er udstyret med LiPo cut-off funktion, så du skal have en LiPo buzzer/alarm hvis du vil køre med LiPo i bilen.

    Du kan selv kigge på specs her http://www.simonmodels.com/index.php?route=product/product&product_id=882 (Du må lige bekræfte om dette ER den korrekte ESC jeg har linket til)

    Jeg fandt også en tråd på RCTech's forum side https://www.rctech.net/forum/rookie-zone/539487-ace-esc-lipo-battery.html hvor de netop skriver det jeg lige har skrevet, at du kan koble et 2S LiPo op. Men man bør have en ekstern alarm, til at advare når LiPo batteriet er ved at nå dets maksimum afladnings punktet.

    Hvis det er ESC'en som er færdig og den tanke hælder jeg også selv hen imod. så var det måske værd at overveje at smide et børsteløst motorsæt i. Ikke noget som ikke er for voldsomt. Noget som nogenlunde matcher det medfødte motorsæt, dette er jo blot et forslag.
    Jeg ved ikke hvad du har af planer med bilen eller hvor kraftigt drivlinjen er om det evt. kan holde til et motorsæt der er markant vildere end det som bilen er født med.

    Der er også en lille anmeldelse af bilen fra Big Squid RC her https://www.bigsquidrc.com/thunder-tiger-phoenix-stii-review/

    Hvis ikke manualen til bilen fulgte med så kan du se den online her.
    https://www.thundertiger.com/files/Instructions/6539catJD7232V3.pdf

    Håber du kan bruge dette til noget.


  • #4   20. jan 2020 Tak!
    Smider billeder op engang i aften. Sælger er ret troværdig og fortæller at den har kørt for et halvt år siden. Ellers har den bare stået stille. Det kunne også være derfor jeg måske tror at batteriet er færdigt.
    Du nævner Lipo. Motoren er en 17t og mener ikke at den kan klare opgaven med så meget power, men jeg kan jo tage fejl. På vej hjem fra job henter jeg et ladekabel med tamiyastik. Så kan jeg koble pakken til min lader derhjemme og se hvad den har af info på cellerne.
    Planen med bilen er bare at hygge med den. Ikke noget sindssygt. Faktisk var det meningen at datteren skulle lege lidt med RC når den er køreklar.


  • #5   20. jan 2020 En kulmotor kan ofte klare LIPO. Det handler mere om at køle den, og om at kullene skal renoveres eller skiftes hurtigere end noget andet. Med visse undtagelser.

    Det er snarere ESC'en der skal kunne holde til LIPO. Jeg ved f.eks der var en englænder, der gjorde meget i at smide 2-3s(!) LIPO på alm. silver can motorer. Køre med dem til motoren ikke gad mere, og så købe en ny for ingen penge. Med så megen spænding kommer der fart på selv så sløv en motor!


  • #6   20. jan 2020 Pudsigt. Når jeg giver gas, er den som om at motoren bipper. uden at køre vel at mærke. Men som om den får signal fra ESC. Samtidig blinker både ESC og RX grøn og rød. Jeg tror bilen er hjemsøgt...;-)

  • #7   21. jan 2020 Jeg kan ikke ligge billeder op. RCG laver åbenbart fejl i processen.

  • #8   21. jan 2020 Træls. Prøv evt at lave et fotoalbum, og se om det går bedre derinde. Det er ikke nødvendigvis det samme. Og har du både prøvet fra PC og tlf? PC virker sommetider når tlf ikke gør.

  • #9   21. jan 2020 Så virker det. Har lavet et album med billede af ESC og RX. Ved ikke om det kan hjælpe.

  • #10   22. jan 2020 Seneste udvikling;-)...
    Batteri fuldt opladet og monteret. ESC bipper og lyser ret ukontrolleret samtidig med at hjulene styrer venstre-neutral i hak ca 1gang/sek. Så for at opsummere min fejlsøgning indtil videre:
    TX/RX fungerer. Jeg har byttet om på stikkene og så den modsatte effekt af første indlæg sker. Dvs at der er kontakt.
    Batteripakke fungerer. Ikke så meget at sige til det idet der er strøm på bilen.
    Motor ved jeg ikke men formoder at den fungerer.
    ESC derimod er nok der hvor der skal sættes ind. Den lyser ujævnt, bipper lidt løst og fast imens der ingen effekt er efter forsøgt omprogrammering.
    MEN... Sælger hævder at den virkede perfekt. Nu er jeg sådan lidt halvnaiv og tror som udgangspunkt på det bedste i folk. Det har også givet et par bagslag igennem livet;-) Men kan ESC i teorien været stået af i løbet af det halve år den ikke har kørt? Eller har sønnike måske gjort noget og ikke fortalt faderen det (som så tror at den virker)?


  • #11   22. jan 2020 Altså.

    I teorien kan ALT jo stå af, også selv om det står ubrugt. Det burde ikke kunne ske men det gør det. Det er sjældent men det sker. Dette siger jeg ikke for at forsvare sælger på nogen måde, det er baseret på egne oplevelser og erfaringer.

    Jeg havde et digitalt kamera som jeg havde brugt flittigt i flere år og har altid passet meget på det.
    Brugte det en dag hvor det intet fejlede og da jeg ville bruge det noget tid efter var det totalt dødt.

    Fik det sendt til inspektion og der fandt de ud af at der simpelthen var sket en form for kæde svigt gennem flere komponenter inde i kameraet og det var afgået ved døden og det ville koste mere at reparere det frem for at købe dens efterfølger.
    Men jeg fik ros for at de kunne se jeg altid havde passet på det aldrig var blevet udsat for stød og der ikke var nogen former for brugsmærker eller skidt inde i kameraet.
    Fik penge til et nyt af forsikringen som jeg købte og det kamera har jeg endnu og det fungere stadig perfekt og det var i 2006.

    En anden ting er at din knægt kan næppe have lavet noget som kunne skade ESC'en
    Med mindre at han har været i stand til at sætte batteriet forkert til med omvendt polaritet.
    Selv om tamiya stik ikke er verdens bedste, så skal der efter min mening stadig noget til. For at få dem brokket forkert sammen, hvis ikke man udøver noget vold.
    Det er næsten kun omvendt polaritet, jeg kan komme i tanke om, som kan skade ESC'en.

    Så jeg tænker du må på jagt efter en anden ESC. der findes jo lidt forskelligt i mange prisklasser.
    Her er et par bud som jeg tror kan bruges og jeg vil MEGET gerne have indspark fra folk hvis de IKKE er egnet til bilen grundt vægt eller andet.

    1: Hobbywing – 30120201 – QuicRun 1060 Brushed – Kulfartregulator
    https://hobbykarl.dk/regulatore-til-biler-kulmotor/6193-vw450756-rock-c-esc.html 195,-

    https://rckongen.dk/produkt/hobbywing-30120201-quicrun-1060-brushed/ 249,-


    2: BORSTI 1/10 BRUSHED-ESC 45A
    https://holte-modelhobby.dk/shop/133-esc--fartregulator/55236-borsti-110-brushed-esc-45a-tamiya-plug/ 249,-

    Priserne er plus fragt og hvem der er billigst når alt er lagt sammen ved jeg ikke.

    Men jeg ville helt klart anbefale den Hobbywing QuicRun WP 1060 ESC. Hobbywing's produkter er stabile og nemme at bruge.
    http://hobbywing.com/goods.php?id=358&filter_attr=5426.5599

    Kig på det, måske du finder noget du kan bruge.


Kommentér på:
Problem med elektronikken.

Annonce