#9
27. nov 2020
Det kan jeg kan huske min fætter havde sådan en han er 6år ældre end mig så jeg har nok ikke været mere en 7-8 år da jeg fik lov at prøve den, den var umulig at starte og der skulle makkes hele tiden og så var den mega svær at styrre, den gang ihvertfald.
#1222. mar 2015For at gøre forvirringen større. Vil jeg prøve at forklarer forskellen på 16 og 25% brændstof.
Nitrobrændstof indeholder 3 komponenter. Methanol, Nitromethan og olie.
En typisk brændstof indeholder: 10-30% Nitromethan 15-20% Olie 50-75% Methanol
Nitromethan: Kemikalie. Minder om Methanol, men har dobbelt så meget ilt med sig.. CH3NO2 Methanol: Alcohol, grundbestanden af "nitrobrændstof". CH3OH Olie: Kan være forskellige syntetiske eller mineralske olie.
Ved at tilsætte nitromethan, opnår flere ting. Brændstoffet skal bruge væsentligt mindre atmofærisk luft for at brænde. Derfor kan man få mere brændstof ind i brændkammeret. En sammenligning: 1 kg benzin kræver 14,7 kg luft. Mens 1 kg nitromethan kun skal bruge 1,7kg luft. Ved at tilsætte mere brændstof opnår man også køling. Derfor kan man godt opleve at en motor går køligere på 25% Nitro end på 16%. Pga man kan tilsætte mere brændstof pr tænding, er der større ydelse i 25% Nitro end i 16%. Derfor skal bilen/båden/flyveren.... også justeres når man skifter brændstof.
Jeg giver ikke så meget for tommelfinger regler omkring om man skal bruge f.eks. 25% brændstof på store motorer osv. Det er motorens opbygning der gør om man kan bruge f.eks. 30% brændstof.
Det vigtigste er at få justeret din motor efter brændstof skifte.
#13
28. nov 2020
Altså 1:8 onroaderne har kørt 16% i en del år, for at få længere køretid på en tankfuld.
Og de motore der findes nu har omtrent også rigeligt med power, at hælde 16% på dem vil tage lidt af toppen af poweren, i min optik vil man have samme power i en moderne buggy motor på 16% som en motor fra 2010 med 25%.
Stortset alle rtr motore vil fungere helt ok på 16%, desuden flyver de fleste flyvere helt uden, eller kun med ganske få procent nitro.
#14
2. dec 2020
Det er også eventuelt en mulighed at fjerne en headshim under kølehoveder inden skiftet til 16% og så tune ind igen. Det skal jeg i hvert fald eksperimentere med på min Novarossi p5
jun 2006
Følger: 46 Følgere: 23 RC-enheder: 3 Emner: 13 Svar: 76
mar 2009
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 2 Emner: 16 Svar: 42
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 20 RC-enheder: 5 Emner: 149 Svar: 328
mar 2009
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 2 Emner: 16 Svar: 42
apr 2018
Følger: 52 Følgere: 97 RC-enheder: 11 Emner: 14 Svar: 415
jun 2008
Følger: 40 Følgere: 59 RC-enheder: 85 Emner: 38 Svar: 166
mar 2020
Følger: 157 Følgere: 107 RC-enheder: 43 Annoncer: 1 Emner: 52 Svar: 475
apr 2018
Følger: 52 Følgere: 97 RC-enheder: 11 Emner: 14 Svar: 415
mar 2020
Følger: 157 Følgere: 107 RC-enheder: 43 Annoncer: 1 Emner: 52 Svar: 475
apr 2018
Følger: 52 Følgere: 97 RC-enheder: 11 Emner: 14 Svar: 415
mar 2009
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 2 Emner: 16 Svar: 42
mar 2009
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 2 Emner: 16 Svar: 42
#1222. mar 2015For at gøre forvirringen større. Vil jeg prøve at forklarer forskellen på 16 og 25% brændstof.
Nitrobrændstof indeholder 3 komponenter. Methanol, Nitromethan og olie.
En typisk brændstof indeholder:
10-30% Nitromethan
15-20% Olie
50-75% Methanol
Nitromethan: Kemikalie. Minder om Methanol, men har dobbelt så meget ilt med sig.. CH3NO2
Methanol: Alcohol, grundbestanden af "nitrobrændstof". CH3OH
Olie: Kan være forskellige syntetiske eller mineralske olie.
Ved at tilsætte nitromethan, opnår flere ting. Brændstoffet skal bruge væsentligt mindre atmofærisk luft for at brænde. Derfor kan man få mere brændstof ind i brændkammeret. En sammenligning: 1 kg benzin kræver 14,7 kg luft. Mens 1 kg nitromethan kun skal bruge 1,7kg luft.
Ved at tilsætte mere brændstof opnår man også køling. Derfor kan man godt opleve at en motor går køligere på 25% Nitro end på 16%.
Pga man kan tilsætte mere brændstof pr tænding, er der større ydelse i 25% Nitro end i 16%. Derfor skal bilen/båden/flyveren.... også justeres når man skifter brændstof.
Jeg giver ikke så meget for tommelfinger regler omkring om man skal bruge f.eks. 25% brændstof på store motorer osv. Det er motorens opbygning der gør om man kan bruge f.eks. 30% brændstof.
Det vigtigste er at få justeret din motor efter brændstof skifte.
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 33 RC-enheder: 12 Svar: 402
Og de motore der findes nu har omtrent også rigeligt med power, at hælde 16% på dem vil tage lidt af toppen af poweren, i min optik vil man have samme power i en moderne buggy motor på 16% som en motor fra 2010 med 25%.
Stortset alle rtr motore vil fungere helt ok på 16%, desuden flyver de fleste flyvere helt uden, eller kun med ganske få procent nitro.
feb 2020
Følger: 31 Følgere: 26 RC-enheder: 11 Emner: 4 Svar: 22
nitro EU regler