{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
882 visninger | Oprettet:

Temperaturer på batterier {{forumTopicSubject}}

Har nu ligget og kørt lidt med min T4 og diverse gearinger.
Elektronik: LRP Sphere Competition og LRP 5.5T motor.

Laveste gearing 17/87. Og højeste 22/78.

Mine to billige nimh batterier stod af på den lave gearing og en temperatur på 90 grader.
Hvor mit lidt bedre (dog stadig billige) nimh målte 75 grader på den laveste gearing.
Motoren målte 55-65 grader.

Med den høje gearing målte mit batteri over 100 grader, hvilker nok har dræbt det. (Ligger og køler af nu)
Motoren blev 75 grader varmt.

Så vidt jeg har hørt, må batterierne max blive 50-60 grader. Er dette korrekt? Og vil batteriernes temperatur ikke falde drastisk hvis jeg vælger et lipo der kan levere nok strøm?

Overvejer lidt Kokham 7.4/5000 på 30C (150A) til 650 kr.
http://www.el-fly.dk/grp64-kfoto.asp

Er dette et fornuftigt valg? Desværre er der ikke en skal omkring der beskytter. Kan man købe det løst?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Temperaturer på batterier
  • #1   14. sep 2008 Batteriet er næsten nederst på siden.

  • #3   14. sep 2008 Det virker da ikke som om du lærer af dine fejl!
    Men hvad kommer det mig ved, det er trods alt dine penge.

    Nimh batterier tager permanent skade når deres indre temperatur kommer ret meget over 50-55 grader, dvs er de 45-50 grader på ydersiden så er skaden sket. Skaden er en overproduktion/afdunstning af brint i eletrolytten og 100% irrevasibel.
    Billige Nimh batterier har en forholdsvis tyk elektrolyt og derfor en "høj" indre modstand, hvilket resulterer i at de bliver varme ved "moderat" afladning, dvs 3-5C eller derover.
    Gode Nimh celler har en høj kapacitet, lav indre modstand og kan derfor aflades med 10-20C uden at blive nær så varme.

    (link fjernet)

    Vær opmærksom på at Lipo celler ikke tåder den slags tortur du har udsat dine Nimh batterier for, kommer du under minimum cellespænding tager de øjeblikkelig skade. Med lidt hård og uforsigtig kørsel kan du få dem til at holde så lidt som 2-5 op/af-ladninger før de er helt færdige. Og så er der jo mulighden for en god ildebrand hvis du er (u)heldig.



  • #4   14. sep 2008 Nu var det ikke fordi jeg havde tænkt mig at bruge disse batterier senere hen, da de var rigtig ringe. Det var for at finde ud af hvad motoren egentlig kunne tage af gearing, uden at blive alt for varm, hvilket den ikke gjorde. Men i samme ombæring ville jeg så finde ud af hvilke batterier jeg egentlig burde vælge, hvis de skulle kunne tåle at blive kørt rimelig hårdt. Brugte bare mine dårlige celler som eksempel, eller "reference" for hvordan det så ud nu.

    Men siger du at lipoerne ikke vil kunne tåle samme gearing? Eller bare at de ikke ville kunne tåle at blive kørt til deres grænsen eller over, som jeg?

    Syntes altid at have hørt og lært at lipoernes gode egenskaber var at de kunne levere en meget højere strøm, i forhold til nimh. Dog at man skal passe på med at presse dem til grænsen, da de er meget mere følsomme når de når deres grænse. Men hvis de kan levere 150A, burde det jo også ligge langt fra grænsen. (Hvis ellers disse data er rigtige)


  • #5   14. sep 2008 Det er afladespændingen du skal være opmærksom på!
    I det øjeblik din bil begynder at køre langsommere er det for sent for batterierne.
    Lad dem og kør i nogle minutter, lad dem igen og se hvor meget de tager. Gør det nogle gange og du kan begynde at finde ud af hvor lang tid du kan køre før du skal lade igen. Og brug så en eller anden form for alarm så du husker tiden, ellers koster det mange penge.

    Alternativt kan du købe sådan en:
    http://www.rc-electronics-usa.com/ammeters/dc-amp-meter.html
    Den viser dig hvor meget du har brugt og hvad der er tilbage i batterierne uden gætteværk. Har selv en og de virker aldeles glimrende!!!

    Kig på et datablad for din motor og find ud af dens indre modstand, derfra kan du regne baglæns og finde ud af hvad den kan trække af max. Ampere. Køb så batterier ud fra det. Der er ikke grund til at bruge mange penge på 50C batterier hvis du kan nøjes med 25-30C batterier. Så hellere købe nogle flere batterier så du kan køre mens du lader.


  • #6   14. sep 2008 Nu er der jo en lipo-cutoff funktion i min ESC. Burde den reelt ikke være nok?

    Men som du siger, så er det dumt at købe mere end man har brug for. Også lidt min holdning. Dog er jeg typen der gerne lige vil være sikker, og køber måske lige noget der er en tand bedre end jeg har brug for.

    Men nu lurede jeg lige på de 5300 mAh celler fra Orion. Dem er jeg så også blevet anbefalet, hvis det endelig skulle være nimh. Men er de til at få i DK endnu?


  • #7   14. sep 2008 Vær bare opmærksom på at din ESC er programmeret rigtigt før du stoler for meget på den!
    Nej jeg tror det er billigst og hurtigst hvis du selv importerer de Orion celler du skal bruge,


  • #8   14. sep 2008 Ja. Ville nu nok også hive dem hjem fra udlandet hvis jeg skal ha en større mængde. Men nogen idé om hvor de er billigst?

  • #9   15. sep 2008 hey. lipo er eneste rigtige. og vil lige påpege en ting ang Henrik M's kommetar : "det øjeblik din bil begynder at køre langsommere er det for sent for batterierne". det er ikke sandt smiley jeg kan mærke når lipos er nede på 3,7volt pr celle dvs jeg mærker at bilen kører langsommere og tager så min bil af banen langt før mit custom cuttoff på 3,3v pr celle slår ind. har man ikke noget cuttoff så kræver det bare en lader som viser hvor meget du smider på af mah ved ladning og så tage tid som henrik M også siger så du finder en sikker grænse at sætte alarm efter. sådan gør mange med fly og sådan gjorde jeg også istarten da jeg havde lipo og std esc og kul motor.
    kan være jeg har været heldig. men har prøvet at kortslutte et lipo samt trådt med mine 90kg på et lille lipo og så har jeg bashet stor trykskader i dem. og alle lipos funker endnu. dem med alvorlige 1-2cm trykskader de har mistet noget effekt så de er degradaderet i rang til sender batts eller andet ikke krævende.
    så det er penge ud af vinduet at køre med krævende bl og nimh batts.


  • #10   15. sep 2008 Det bliver lipo til min T4. Umiddelbart det eneste jeg kan se holde og levere til det jeg skal bruge den til.
    Men burde jeg ikke kunne stole på min lipo cutoff i min LRP Sphere?


  • #11   15. sep 2008 jeg ville stole på din cut off i en så anerkendt esc som sphere.

  • #12   15. sep 2008 Godt nok. smiley Takker for svarene.

  • #13   15. sep 2008 Kristian jeg gør ikke mig selv til ekspert men citerer blot hvad folk der ved mere end jeg, siger:

    Manufacturers rate the lithium-ion battery at an 80% depth of discharge. Repeated full (100%) discharges would lower the specified cycle count. It is therefore recommended to charge lithium-ion more often rather than letting it discharge down too low. Periodic full discharges are not needed because lithium-ion is not affected by memory.

    (link fjernet)
    http://www.buchmann.ca/default.asp

    Og når eksperterne siger at det er skadeligt for LiPo celler at blive afladet 100% har jeg en tendens til at tro det. Men ved du bedre ud fra egne erfaringer tror jeg de vil være interesserede i at høre hvordan du gør!


Kommentér på:
Temperaturer på batterier

Annonce