{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et lille problem :)
  • #1   25. sep 2008 Du kunne også lave dig en lille begrensning , så din søn kun kan give halv gas eller mindre, bare tag noget tape og sæt bag ved "speederen" så når han giver fuld gas rammer "speederen" tapen og giver faktisk kun halv gas smiley
    Håber din søn kommer til at få meget sjov med hobbyen/sporten smiley


  • #2   25. sep 2008 Køb en Rock Crawler motor!

    En standard 27 turn motor går i omegnen af 20.000 omdrejninger i minuttet hvorimod en 55 turn kravlermotor går ca. 5-6.000 omdrejninger. Og de findes helt op til 85 turn hvis det skal gå meget langsomt.

    Vi taler om en udgift på et par hundredelapper og det er snydeenkelt at skifte motoren.


  • #3   25. sep 2008 kan du ike justerer det på senderen med trim?

  • #5   26. sep 2008 Skruer du ned for gassen, mister motoren sin trækkraft og du belaster din ESC og bilen bruger næsten lige så meget strøm som den normalt ville gøre.
    Sætter du en Rock Crawler motor i vil du mere end fordoble din køretid uden at miste så meget trækkraft, og uden at belaster din ESC


  • #6   26. sep 2008 Sauron - Det du beskriver er en mekanisk regulator. Fidusen ved en esc er at man IKKE bruger mere strøm, når man kun gir lidt gas.
    Og hvor meget trækkraft skal en 3 årig knægt bruge???

    Min søn på 5 år har kørt med en tt-01 i over 1,5 år, med epa skruet ned. og der er rundt regnet 2 timers kører tid. Med et 4200 mah batteri.


  • #7   26. sep 2008 Peter K, jeg taler om motorens effektivitet, jeg køre 1 time per 1 ampt, dvs 4.2 timer med det batteri du taler om.

  • #8   26. sep 2008 Daniel det kunne han godt men det vil jo ogs belaste esc'en meget

  • #9   26. sep 2008 Jo Daniel, det ville også hjælpe på det, på samme måde som det hjælper med at skrue ned for gassen ved hjælp af tape eller et spændebånd som andre bruger.
    Det virker godt, men er i det lange løb en dyr løsning, og det er så her jeg må komme med en forklaring smiley

    De motor vi bruger er beregnet på at være så effektive som muligt inden for det område som de er byget til.
    Uden for det område begynder motoren at bruge mere strøm for at holde sig selv i gang, end det der kommer ud til hjulende i form af energi smiley

    Batteri og ESC´en har en brændings tid lige som en elektrisk pære, jo mere du belaster den, jo hurtigere brænder den af, og det er i et forhold der ligger tæt på 2-4.
    Dvs. halvere du strømforbruget, 4 dobler du Batteriets og ESC´ens levetid smiley
    For dobler du strømforbruget, vil din Batteriets og ESC´ens levetid kun være en ¼ del af dens normale levetid ;-(

    Derfor vil det altid kunne betale sig at tilpasse det udstyr man sætter i vognen, til det formål vognen skal bruges til.
    I det her tilfælde lav hastighed, men så vognen stadig virker rap, god trækkraft så den kan komme ud af græsset, men med en lang køretid så knægten kan få noget ud af sin bil smiley

    Kort sagt, en langsom motor i en god kvalitet.



  • #10   26. sep 2008 LOL - nu har jeg kørt rc en hel del år. og ALDRIG set en tamiya 540 std. motor blive slidt op ved alm brug.
    Og forklar lige dette: I DK er vi for et par sæson´er siden, gået fra 6 til 5 celler (hvilket er det samme som at give mindre gas), i 1/10 touring EL. Sjovt nok, så holder motorene længere og der er længere i mellem afdrejninger og kul skift.


  • #11   26. sep 2008 Svar til Peter K.
    Hvis du aldrig har set en tamiya 540 std. motor blive slidt op ved alm brug. Er det fordi du ikke har kørt særligt meget med std. Motor, hvilket du også nævner med hensyn til afdrejninger og kul skift, for det er noget der høre til modificerede motorer.

    Og det er også helt rigtigt at man er gået over til 5 celler (hvilket gør at jeg ikke mere gider at køre i klup).
    Og jeg har heler ikke sagt at motoren tager skade af det, jeg siger at det er uøkonomisk at bruge den motorer ved så lave hastigheder som Nicolais 3 årig knægt skal ned på for at kunne styre bilen.
    Her er der tale om at gå ned til det der svare til 3 celler eller mindre.

    Så mit svar til dig er, LOL læs før du svare på et indlæg smiley
    Hvis du ikke er tilfreds med mit svar, må du lige forklare mig hvad der er, der er så forkert i mit svar til Nicolai og Daniel (LOL)


  • #12   26. sep 2008 jeg syntes der er lidt som man kan prøve så jeg takker for alle de svar der er kommet men lader den stå hvis der er nogle der har flere ting man kan gøre. nu vil jeg bruge lidt tid på at prøve lidt det hele.
    igen tak.... smiley


  • #13   26. sep 2008 den med trimmet som jeg skrev tidligere skulle ihvertfald nok kunne lade sig gøre, og din motor bliver ikke slidt mere end ellers, og dine batterier vil sikkert også holde lang nok tid til at han syntes det er sjovt, du kan da ihvertfald ikke trække ligesåmeget strøm ved ½ gas som ved fuld gas, hvis du kan det, så er der noget i veje med bilen smiley

  • #14   27. sep 2008 Sauron - Jeg er ganske tilfreds med dit svar. Men det giver jo ingen mening.
    Ang. afdrejning og kul skift, så er princippet i en motor med åben endbell, præcis det samme som en silver can.

    Og Hvorfor siger du det er uøkonomisk??? Hvad er sammen hænget?
    Hvis motoren holder i over 1 år, så er alle økonomiske bekymringer vist helt lige meget.


  • #15   27. sep 2008 OK, Peter, så må jeg virkelig prøve at skære det ud i pap smiley
    Uøkonomisk eller økonomisk betyder ikke nødvendigvis hvad det koster her og nu, men hvad man kan få ud af det man har.

    Nicolais 3 årig knægt skal ha´ noget at køre med som ikke er for hurtigt, 10 – 12 kmt er nok det man skal gå efter (jeg tror vi er enig på det punkt).
    Her kan man så gøre to ting, man kan skrue ned for gassen, så du som din søn , har 2 timers kører tid. Med et 4200 mah batteri.
    Det er her og nu den billigste løsning, men har den bagdel, at bilen både bliver langsom og sløv.

    En anden ting man kan gøre, er at skifte motoren til f.eks. En 55 T motor som jeg ville gøre (Har gjort) og få en kører tid på 4 timer, Med et 4200 mah batteri.
    Bilen er kun blevet langsom, men kan stadig lave hjulspind hvis det er det man vil.
    Den vil virke rap men kan ikke slås i stykker på grund af den lave hastighed smiley

    Og om et eller to års tid vil batteriet og ESC´en stadig være i tip top stand på grund af det lave strømforbrug en 55T motor har, og du kan smide den oprindelige 540 motor i bilen så din søn har noget han kan smadre rundt med, inden han får den ”Rigtige” bil.
    Det er det jeg forstå ved ”økonomi” smiley

    Jeg ved godt at du syndes at 2 timers køre tid på et 4200 mah batteri er temmelig meget, men det er det ikke.
    Det er faktisk ikke engang det halve af det min 3 kg tunge Rock Crawler plejer at køre i hårdt terræn med samme hastighed.
    For at der ikke skal være noget at tage fejl af, kommer her de officielle data.
    1 time og 43 minutter på et 1600 mah batteri kørt i dette terræn.
    http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=4530

    din søns bil har et energiforbrug der er over dobbelt så højt som min Rock Crawler (nok nærmere 4x højere).
    Det spild af energi kan kun kommer ud som varme, varmen brænder langsomt elektronikken af.
    Det er ”uøkonomisk” smiley


  • #16   27. sep 2008 Du glemmer bare lige at min søns bil stadig har så lavt et ampere forbrug, så batteri og esc vil være samme stand om 2 år, som hvis det var med 55 turns motor. Der er INGEN el komponenter der bliver varme - overhovedet.
    Og om bilen kan køre i 1 eller 4 timer, er fuldstændig lige meget for en knægt på 3 år - for så lang tid kan de ikke holde konsentrationen på noget som helst.
    Så siger du nok, ja men så slipper man for at lade så ofte.... Men glem ikke den store selv afladning der er på NI-XX celler.


  • #17   27. sep 2008 Det er fuldstændig rigtigt at din søns bil har et lavt ampere forbrug, men el komponenter behøver ikke at blive ”varme” for at brænde af, de skal bare bruges.
    Og jo mere og jo hårdere elektronikken bliver brugt, jo hurtigere går det.

    Vi kan selvfølgelig også kalde det ”slid” hvis du bedre li´ det, men det er altså en afbrænding der sker når du bruger din elektronik.

    Og ok, der er selvfølgelig også forskel på børn, knægten jeg tænker på kørte nærmest i døgndrift
    På 2 år sled han 5 motorer op, 2 stk. 545 og 3 stk. 540 motorer op, den ene så meget at ankeret begyndte at gå imod magneterne smiley
    Jeg kan love dig for at bilen så slidt og ramponeret ud, men den kørte fint.
    Og hvad batteriets selv afladning angår, var det vist ikke noget problem smiley


  • #18   27. sep 2008 Tja.... Det lyder som om han har hygget sig smiley Men han lyder til at være lidt ældre?
    Men esc en skal nok holde mere en 2 år! Jeg har mange regulatore, som bliver brugt hårdt og ofte. De er alle sammen over 2 år gamle!
    Eks. min esc i min touring car, er 4 år gammel nu. Men den har haft et seriøst hårdt liv, sammenlignet med hvad knægtens esc bliver udsat for.
    Nu er jeg så heldig at have en data logger, der måler op til 100 A. I min TC med 27 t stock motor er start strømmen over 100 A. dvs. ikke målbar med data logger. I knægtens vogn er start strømmen lige omkring 6 A.


  • #19   27. sep 2008 Ja, der har været en 4 – 5 stykker på omkring de 5 – 6 år men det har alle været med off-roader.
    Faktisk var min lillebror den første (og den værste smiley jeg samlede en bil til, en græshopper med mekanisk fartregulator og plastik lejer, men det er lang tid siden.

    Jeg har ikke kørt så meget on-road, men 4 år lyder helt ok i mine øre for en ESC.
    Jeg ved ikke hvad der er værst for en ESC, on-road eller off-road, men jeg kan forstille mig at det i on-road er start og stop strømmen der slår ESC´en ihjel.

    I off-road er det mest den vedvarende strøm der slår ESC´en ihjel.
    Mine ESC´er plejer sjælden at blive mere end 3 – 5 år i mine off-road løbs biler, men i en af mine Crawler har jeg en ESC der er gået fra bil til bil, og som må være tæt på de 15 år.


  • #20   28. sep 2008 Hvad med en 320 motor som den som sidder standart i grasshopper fra tamiya, den må du vel ku få kastet i nakken.

Kommentér på:
Et lille problem :)

Annonce