ADVARSEL om moms-opkrævning {{forumTopicSubject}}
Jeg har i dag lige modtaget to breve fra Post DK om toldopkrævninger.
Den ene indeholder 2 t-shirts og et sæt arbejdshandsker - der skal betales 233 kr i toldopkrævning. Pakken vejer 600g og måler 309*226*45mm - en pakke der sidste år ikke ville være blevet snuppet.
Den anden pakke formoder jeg indeholder et TA03RS Aramid Drive Belt Red - den vejer 100g, og der skal betales 188 kr i toldopkrævning. Endnu en af den type pakker der også ville være gået udenom alt sidste år. Denne pakke formoder jeg desuden at der ikke har været kvittering i, således at de faktisk har opkrævet på det værdigrundlag anført udenpå pakken - men jeg vil undersøge sagen nærmere.
Jeg vil bare påpege at i IKKE skal købe uden for EU-landene, da de tilsyneladende snupper ALT lige for tiden. Det er meget meget ærgeligt - specielt for os der er nødt til at købe udenfor EU for at finde de helt rigtige stumper.
apr 2005
Følger: 70 Følgere: 74 RC-enheder: 15 Emner: 41 Svar: 1.483
Den anden sælger skal jeg så også have fat i da han har været utrolig sløv til at få sendt, så der regner jeg stærkt med at få nogle penge retur der kan tage lidt af de 233 kr.
apr 2005
Alt på mere end 80 kr skal der betales moms af, og alt på mere end 1100 kr skal der også betales told af.
dec 2005
Følger: 47 Følgere: 128 RC-enheder: 10 Emner: 128 Svar: 5.159
Lige lidt info:
Private personers køb af varer på internettet hvis købet er mellem 81 - 1150 DKK.
Hvad skal du gøre?
Du skal ikke betale told, men du skal betale dansk moms og eventuelle andre danske afgifter.
Varer, der sælges via internettet, annonceres typisk til en pris uden moms og afgifter. Den danske moms er på 25 procent og beregnes af varens pris, tillagt transportomkostninger og afgifter.
Ofte vil den transportør, der fragter pakken, beregne og opkræve momsen og eventuelle andre afgifter på vegne af SKAT. Vær opmærksom på, at en transportør måske også vil opkræve et gebyr i forbindelse med beregningen. SKAT kan, hvis der ikke er betalt moms og eventuelle andre danske afgifter, tilbageholde varerne, indtil disse er betalt.
Hvad skal jeg betale i told af varer, jeg har med hjem fra udlandet?
Her står du: Udland > Jeg har været på rejse i udlandet
Hvad skal jeg betale i told af varer, jeg har med hjem fra udlandet?
--------------------------------------------------------------------------------
Hvis du under en rejse uden for EU har købt varer til en værdi over maksimumgrænsen for told- og afgiftsfri indførsel, kan du tage varerne med hjem mod at betale moms og evt. told.
Hvor meget, du skal betale i told, kommer an på, hvilke varer det drejer sig om.
Eksempel: Du har købt en vare til en værdi svarende til 10.000 d.kr. Tolden er 10 pct. Regnestykket kommer til at se sådan ud:
Varens værdi 10.000 kr.
Told 10 pct. af værdien 1.000 kr.
Moms 25 pct af værdi + told (11.000 kr.) 2.750 kr.
Din udgift til told og moms 3.750 kr
Køb der overskrider en værdi af 1150 DKK.
Du skal betale told, moms og eventuelle andre danske afgifter. Varer, der sælges via internettet, annonceres typisk til en pris uden told, moms og afgifter. Tolden beregnes af varens pris med tillæg af transportomkostninger. Den danske moms er på 25 procent og beregnes af varens pris, tillagt transportomkostninger, toldbeløbet og eventuelle andre danske afgifter.
Ofte vil den transportør, der fragter pakken, beregne og opkræve told, moms og eventuelle andre danske afgifter på vegne af SKAT. Vær opmærksom på, at en transportør måske også vil opkræve et gebyr i forbindelse med beregningen. SKAT kan, hvis der ikke er betalt told, moms og afgifter, tilbageholde varerne, indtil disse er betalt.
Du skal ikke betale det samme i told for alle varer. Herunder kan du se toldsatserne for de mest handlede varer:
Vare Vejledende toldsats
Beklædningsgenstande, fx cowboybukser, t-shirts, jakker og sportstøj 12 procent (generelt)
Fodtøj
- med overdel af læder
- med overdel af tekstilmateriale eller plast/gummi 8 procent
17 procent
Bærbare computere (laptop) 0
Håndholdte computere (PDA)
Håndholdte computere (PDA) med indbygget GPS 0
3,7 procent
GPS-navigationsapparater 3,7 procent
Mobiltelefoner, også med indbygget kamera/MP3-afspiller 0
MP3-afspillere
- kun til optagelse og gengivelse af musikfiler
- også med indbygget radiomodtager
- også til optagelse og gengivelse af video
2 procent
10 procent
13,9 procent
Elektroniske spillekonsoller (fx PlayStation og Xbox)
Spil til brug i forbindelse med spilkonsoller
Spil til brug i en computer 0
3,5 procent
0
Fotoapparater til film
Digitale kameraer til optagelse af enkeltbilleder og eventuelt korte videosekvenser
Digitale videokameraer 4,2 procent
0
4,9/12,5 procent
Kikkerter 4,2 procent
Musik cd'er
Dvd'er 3,5 procent
3,5 procent
Bøger 0
Smykker
- af ædle metaller (platin, guld og sølv)
- andre (bijouterivarer)
2,5 procent
4 procent
Ure Cirka seks kr. pr. styk
Briller og solbriller
Brillestel 2,9 procent
2,2 procent
Håndtasker
- med yderside af læder
- af tekstilmaterialer
- af plast
3 procent
3,7 procent
9,7 procent
Parfume, toiletvand og kosmetik
Aftershave og deodoranter 0
6,5 procent
Golfudstyr (fx køller og bolde)
Tennisketsjere 2,7 procent
4,7 procent
Kontakt
SKAT på tlf. 72 22 18 18 eller e-mail via www.skat.dk/kontakt.
Håber det kan hjælpe folk lidt.
apr 2005
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 RC-enheder: 3 Emner: 17 Svar: 689
jul 2006
Følger: 17 Følgere: 15 RC-enheder: 3 Emner: 165 Svar: 1.006
dec 2005
Skattefar vil jo gerne vride citronen til den er så tør som Saharas ørken.
apr 2005
dec 2005
apr 2008
Følger: 75 Følgere: 70 RC-enheder: 6 Emner: 11 Svar: 430
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 51 RC-enheder: 2 Emner: 104 Svar: 1.280
Jeg har ellers næsten lige bestilt for 600 kr fra Hong Kong, og den røg direkte hjem til mig uden moms, told og alt det shit.
apr 2005
Men det er i det mindste godt nyt for den forholdsvis store ordre jeg har liggende i Japan, og som også skal hjemad i næste måned. Men det kan da godt ske jeg skal passe lidt på
Har lige lavet mig en bette prøvebestilling på et TA05 SSG Front Damper Tower, så håber den ryger igennem uden bøvl - ellers skal jeg nok brokke mig, for den koster kun 14$ så den ligger lige på grænsen
feb 2008
Følger: 113 Følgere: 101 RC-enheder: 48 Emner: 12 Svar: 327
Jeg har lige ( her i januar ) fået ikke mindre en to pakker fra Tower og to pakker fra RC Mart og ingen af dem er blevet hverken "Fortoldet eller momset" - de er gået glat igennem, alle fire har ligget på en værdi mellem 20 og 35 USD, - Pakkerne fra RC Mart er yderligere sendt "Anbefalet". Så der må være noget der ikke stemmer, mht. til dine forsendelser, kan jo være en fejl hos Toldvæsenet.
apr 2005
jan 2008
Følger: 35 Følgere: 33 RC-enheder: 6 Emner: 80 Svar: 425
feb 2008
Følger: 113 Følgere: 101 RC-enheder: 48 Emner: 12 Svar: 327
Pakker fra US, ved vi godt som regel, bliver taget i tolden - men ikke konsekvent, pakker for mindre beløb plejer at smutte igennem - Private forsendelser bliver normalt ikke "Gebyr belagt" med mindre de har mistanke til forsendelsen, der kommer utroligt mange pakker gennem tolden uden problemer, når de er sendt som privat forsendelse.
Nu må vi se hvad du finder ud af
dec 2005
apr 2005
ADVARSEL om moms-opkrævning