{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.156 visninger | Oprettet:

En der kan forklare? {{forumTopicSubject}}

Altså nu med batterier..
Lipo 1 celle, er det så på 1,2 volt eller hvordan?`

For med Nimh batterier der er en celle jo 1,2 volt, eller tager jeg også fejl der? smiley
et lipo batteri holder længere eller er det bare mere kraftigt end almindelige Nimh batts. ?
Og amperene, der hvor meget kapacitet der er i batteriet..
2000mAh, holder meget korterer tid end 5000mAh.. ikk?

hvis i har andet, sådan om batterier så fortæl, fortæl..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En der kan forklare?
  • #1   21. jan 2010 en lipo celler er på 3,7v og der er mere smæk på, det med mah er hvor meget strøm du kan opbevare i et batteri og er rigtigt nok større mah = længere køre tid

  • #2   21. jan 2010 Så forstår jeg da bedre hvorfor man går over til lipo smiley

  • #3   21. jan 2010 hvad betyder så Lipo 20/30c at man køre med 20 til 30 celler alt efter hvad batteri man lige putter i ?

  • #4   21. jan 2010 Martin L: C er kapacititen på batteriet - altså hvor meget den kan afgive i dit tilfælde 20C konstant og 30C i peak

  • #5   21. jan 2010 det betyder hvor mange ampere det kan aflade med, 20c på et 4000mah betyder 20x4000mah=80000mah dvs det kan aflade med 80 ampere, du ganger c med mah for at få A

  • #6   21. jan 2010 C tallet definere hvor mange amperre batteriet kan afgive.
    Tallet ganges med batteriets kapacitet
    20/30C 5000 mah betyder således
    20x5000 mah = 100a konstant
    30x5000 mah = 150a kortvarigt.

    Lipo har en max spænding på 4,2v pr celle. Nimh har 1,5v pr celle.
    ligeledes skal man minimum holde et lipo batteri over 3v pr celle, derfor der altid snakkes om lipo cutoff, buzzer osv.


  • #7   21. jan 2010 Tass- kan du ikke lige prøve sætte et regne stykke op med Nimh os ? bare for at se lige forskel...

  • #8   21. jan 2010 regnestykket er det samme, bortset fra at jeg endnu ik har set NiMH som reklamere med hvad de kan afgive.

  • #9   21. jan 2010 og hvad betyder fx. -discharge rate 0,1-1A på en lader ?

  • #10   21. jan 2010 Rene J
    det betyder vel at den kan aflade med en værdi på 0,1 til 1 ampere smiley


  • #11   21. jan 2010 ja kan jeg så godt forstå smiley hehe..

    tænker mere over hvad er mening med det ? er det godt for batteriet at lige blive helt tømt eller what ?


  • #12   21. jan 2010 nimh, nej
    lipo, heller ikke, men lipo har bedst af at blive iobevaret med en hvilespænding på ca 3,85v


  • #13   21. jan 2010 nimh har det fint med at blive tømt for "gammel strøm" inden de lades men lipo som tass skriver må helst ikke under 3v per celle

  • #14   21. jan 2010 2 sec for sent:)

  • #15   21. jan 2010 okay fedt i svare så hurtigt smiley så rart når man er ny i pisset smiley

  • #16   21. jan 2010 ok tass hvad er så meningen med de afladede pro kørere bruger? er det for at balancere dem inden de lades op?

  • #17   21. jan 2010 Lars - dunno, jeg har aldrig sat mig 100% ind i NiMH. jeg har bare selv lavet den erfaring at et NiMH der aflades helt før opladning ikke holder lige så lang tid som et batteri der for lov til at beholde lidt kraft i sig.

    Men en PRO kører vil formodentlig os kasere et batteri lang tid før en hobby køre vil. Men jeg har ik noget reelt data bag det.


  • #18   21. jan 2010 ok fair nok, godt nok også et stykke tid siden jeg har brugt nimh:)

  • #19   21. jan 2010 Jeg bruger NiMH overalt i hjemmet. Fjernbetjening, sender, lygter, køkkenur osv.
    Da jeg en del år tilbage købte en stak opladelige AA celler fik jeg det råd at aflade dem helt før de blev opladet. Det resulterede i at jeg efter 1 års tid ku kassere de fleste og måtte købe nye. Jeg droppede derfor aflade rådet og har dags dato adskillige NiMH celler som er over 4 år gamle.

    Senere hen har jeg fået fortalt at det er NiCAD batterier der skal aflades helt for at undgå "memory" effekten som det kaldes.
    Selvfølgelig kan det være jeg har været uheldig med den stak jeg købte (dårlig produktion osv) Men det virker for mig ikke at aflade dem helt, så det gør jeg ikke smiley


  • #20   21. jan 2010 Et RC NiMH skal aflades til en hvis grad inden opladning for at få mest power og bedst udnyttelse af kapacitet.
    NiMH kan dog også aflades for meget, hvis man slutter dem forkert til lader, så kan de blive totalt afladet, og så dur de ikke.

    Men man mister kapacitet hvis man klatlader et NiMH


  • #21   21. jan 2010 jeg mener "nogen" proffer, aflader dem til, 0.8 eller 0.9 volt

  • #22   21. jan 2010 For at faa det meste ud af sine NiMh eller NiCad batterier saa skal de aflades inden opladning. Det er for at undgaa "memory" effekten, dvs. at nar du lader dit batteri op saa "tror" batteri og lader at det er helt opladet. Men reelt saa er spändingen steget tilsträkkeligt med uden at der er fyldt energi nok i batteriet.
    den memory effekt er saa lille i LiPo batterier at man ikke behöver at tänke paa den

    Den med LiPo cutoff, det er fordi at hvis du aflader en lipo celle til en spänding under ca 3V, saa kan der ske en kemisk process inden i batteriet som faar den til at miste en del af sin kapacitet, eller i värste fald "puste sig op" og gaa i brand !!!


  • #23   22. jan 2010 Tass, The Slash Brother .
    Du har helt ret, det er NiCAD batterier der skal aflades helt for at undgå "memory" effekten smiley
    En anden måde at ”slætte” memory effekten på er at Re-flexe batteriet, dvs at opladeren går ind og polvender ladde strømmen i et 1/20 del af et sekundet for hver 5 sekunder der opladdes for at knuse de krystaller der opstår i batteriet under brug;-)

    Jeg har mange gange tænkt på hvor mange ampere der går igennem når man ikke bare kortslutter batteriet, men også sender strøm den modsatte vej igennem, for de har et lige så højt C tal som LiPo smiley
    Men det virker, man kan høre på lang afstand at det knager og brager inden i batteriet smiley

    Men det er altså NiCAD batterier og ikke NiMH eller LiPo, de dør af det smiley


  • Thomas V
    Thomas V Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 54
    #24   22. jan 2010 hmmm jeg skal til at bestille den her i næste uge http://www.modelsport.co.uk/?CallFunction=ShowSpecification&ItemID=34176 der står 70A continuous og 150A peak, jeg ville bestille det her batt til den http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9515&Product_Name=Turnigy_5000mAh_3S_30C_Lipo_Pack men hvis jeg regner det ud vil det kunne levere 150A continuous og 200A peak eller er det forkert ?. Har også kigget på andre batts hos hobbyking men syntes ikke lige jeg kan finde nogen der passer.

  • Thomas V
    Thomas V Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 54
    #25   22. jan 2010 Havde også kigget på det her men det bliver 156A continuous og 208A peak og er 2 cell ville helst have 3 cell. http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10277&Product_Name=Turnigy_5200mAh_2S_30C_Hard-Case_Car_Lipo_Pack

  • #26   22. jan 2010 Dine udregninger er korrekte.
    Men jeg tror du misforstår noget. At en ESC maks kan håndtere f.eks 70A betyder kun at det vedvarende forbrug ikke må overstige dette.
    Du kan smide så voldsomt et batteri på som du overhovedet har lyst til, bare du ikke overstiger den spænding esc'en kan holde til.

    Batteriet vil aldrig sende mere strøm igennem ESC'en end det motoren vil have. At batteriet KAN levere mere er bare en fordel, og vil resultere i at batteriet har "et lettere liv".


  • #27   22. jan 2010 når der står: Configuration: 3S1P / 11.1v / 3Cell
    ville det så sige det batteri har 10000 mAh pga der er 1P ?


  • #28   22. jan 2010 3S1P betyder at det er lavet i en pakke af 3 celler
    Der findes også batterier der er lavet 3S2P dvs. at batteriet i bund og grund består af to pakker på hver især 3 celler, med de er parallelt forbundet 3 og 3 og så er de to pakker serieforbundet.
    Ret mig gerne hvis det er totalt ukorrekt, det er bare sådan jeg har fået det forklaret.

    Og Thomas V som de andre siger er det motor der bestemmer hvor mange A der trækkes, så de maks A opgivelser der er på en ESC fortæller hvilken motor du kan kører med. Hvis du vælger at gå ud og købe en ny motor, den der sidder i vil jo være lavet så det passer til esc.

    I øvrigt nogle gode spørgsmål der ryger ind i denne tråd. En masse "need to know"


  • #29   22. jan 2010 Det er næsten rigtigt Thomas, eller os forstår jeg dig bare forkert...
    3s betyder altid at der er 3 seller i serie forbindelse for at hæve spændingen..
    2P betyder at der er yderligere 3 celler, som så er paralel forbundet for at hæve mah. Altså hver celle har en "partner" der er paralel forbundet.

    havde det været 4s2p ville der være 4 celler i serie, og yderligere 4 paralel forbundet med de 4 i serie. lidt dumt at forklare, men se her:
    http://www.moelbach.dk/page_lipo_bat.html
    En del lettere at "forklare" med et diagram i baghånden, ellers sker der let misforståelser.


  • Thomas V
    Thomas V Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 54
    #30   22. jan 2010 nu forstår jeg smiley mange tak.
    god tråd smiley


  • #31   22. jan 2010 Tror vidst jeg byttede rundt på parallel- og serieforbindelse.
    Så må det jeg beskrev svare til 2S3P, min fejl


  • #32   22. jan 2010 Hvad betyder det så med de der turns på en motor?
    Og hvad med kv'en jo højere jo bedre? smiley


  • #33   22. jan 2010 læste det lige et andet sted smiley

    Turns = viklinger i motoren, jo mindre jo højere omdrejninger og jo flere mere moment..
    Kv= Omdrejninger per volt.. øhm, pas? hvad skal man bruge det til ?


  • #34   22. jan 2010 Hvis du sætter 11,1 LiPo på en motor på 2000 kv ved du den kommer ud med 22.200 omdrejninger men med 7.4 ligger den jo kun på 2/3 af det

    Ergo kan bruges når du ved hvilke batts du kører med, og kender din bils totalgearing, og gerne vil finde en motor der kan trække den i en fornuftig hastighed f.eks.
    Eller hvis du har en på 4000 kv som bliver alt for varm og man ikke har mulighed for at geare med ned, så kan man jo med fordele gå ud og købe en på 3000 kv og kører med samme opsætning, så skulle det jo hjælpe.

    Det er ret smart at have en idé om hvor mange omdrejninger en motor kører med, så er det lettere at bestemme gearing.


  • #35   22. jan 2010 ååååååh smiley
    det jo faktisk smart ja, så kan man jo faktisk helt regne sin topfart ud, hvis man da lige er klog "nok" smiley


  • #36   22. jan 2010 Der er da KRAFTEDME mange kommentarere til det her indlæg:-D

  • #37   22. jan 2010 hold nu op med at ødelægge indlæget..
    kunne jo være at der kom flere ting som folk delte også er det trælst at læse alle de her lige gyldige kommentarer.. smiley



  • #38   22. jan 2010 Det kræver ik ret meget at regne hastigheden ud.

    man skal have total gearingen, hertil er der ofte en udregning som kan findes i manualen (traxxas har det bl.a.)
    Dernæst skal rulleradius for hjulene findes (hjuldiameteren tages (måles) udregning kommer)

    Så har du de fornødne tal.
    Lad os ta min slash 4x4 som eksempel
    2350KV
    14,8volt
    Hjuldiamter 110mm
    slutgearing 10,25 til 1 (dvs. motoren skal dreje 10,25 omgange for at hjulene drejer 1 omgang)

    hjuldiamteren regnes ud således >hjuldiamter x PI< eller 110mm x 3,14 = 345,4mm eller 34,54 cm
    Vi ved nu at hver gang motoren drejer 10,25 omgange kører bilen 35,54 cm.
    Motoromdrejninger bliver 14,8v x 2350kv = 34.750 o/m ved bundgas.
    motoromdrejninger delt med gearing giver os hjul omdrejninger pr. minut.
    34.750 / 10,25 = 3393 o/m
    så kommer den sidste udregning. hjulomdrejninger ganget med rulleradius ganget med 0,0006 giver os km/t (de 0,0006 er en konstant som skal bruges for at omregne fra cm pr minut til km pr time)
    Altså 3393 x 34,54 x 0,0006 = 70,35 km/t

    Men husk lige at det er ren teori.
    1: motoren opnår ikke maks omdrejninger
    2: 4s lipo har en nominel spænding på 14,8 volt, men en maks spænding på 16,8 volt.
    3: dækkenes ballon effekt er ikke medregnet
    4: vind modstand, vægt og friktion er ikke medregnet, igen, hvor let har motoren ved at slæbe bilen.
    5: det motoren er opgevet til (kv) passer kun sjældent, der vil altid værealt fra en lille til ganske stor forskel alt efter motorkvalitet.

    Derfor er ovenstående rent teori. I mit tilfælde er der dog ikke nogen tvivl om at bilen vil ramme de 70 km/t da motoren er overdimensioneret.

    Alt det her er garanteret forvirrende, Jeg har excel dokumenter for alle mine biler og kommende biler hvor alt er lagt ind, således at jeg kan lege med sammensætning af gearing, motor kv, spænding osv og på den måde få overblik over hvilken retning jeg skal gå i.


  • #39   22. jan 2010 ok, det fik jeg ikke ondt i hoved af fredag aften:)

  • #40   22. jan 2010 men som sagt også kun ren teori for som du selv er inde på er luft modstand/luft tæthed, vægt, underlag, drag, og friktion ikke med i regnestykket smiley

  • #41   22. jan 2010 hehe, nap en øl og glem hovedpinen ,-)
    skål :o)


  • #42   22. jan 2010 skål smiley

  • #43   22. jan 2010 hvis man skal læse alt det der så skal man være klog smiley
    PLUs udregning til rullekredsen osv, hvis man lige kan det i hovedet så man klog smiley

    Men det er jo kun "teoretisk" at den kan køre det smiley


  • #44   22. jan 2010 efter jeg nu har læst tænker jeg bare..
    laver du ret meget andet end RC tass ? smiley


  • #45   22. jan 2010 jeg bruger faktisk langt størstedelen af min fritid på at vedligeholde og tune mine personvogne smiley

    Her i vinterhalvåret er hobbybilen dog i hi, og hverdags bilen vedligeholder jeg kun (mange vil måske kalde det hysterisk vedligeholdelse, men sådan er det jo hehe)

    RC er en hobby jeg bruger for at afstresse og selvfølgelig os for at komme ud og ha det sjovt med ligesindede "voksne børn" :o)


  • #46   23. jan 2010 jeg gad godt min fritid så sådan ud smiley
    Har bare ikke plads nogen steder til min egen tune, hygge bil smiley

    så må man jo gå ned i størrelse så man kan have det på værelset, så har min FG'er smiley


Kommentér på:
En der kan forklare?

Annonce