{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Polycarbonat plader
  • #1   4. mar 2010 Her kan du købe det, men det er dyrt.
    (link fjernet)

Jeg plejer at købe det her, men jeg tror ikke de gider at sende til private ;-(
    http://www.broennumplast.dk/

Men det r nok en god ide at ringe til Rias for at høre om der er nogen firmager der bruger acryl/ Polycarbonat plade et sted i nærheden af hvor du bor.
    Rias sælger ikke til private, men det gør en del af deres kunder smiley
    http://www.rias.dk/

Held og lykke smiley

• #2   4. mar 2010 Her kan du ihvertfald købe det, men i 2 mm og opefter

http://www.glas-direkt.dk/plexiglas.php?p_id=26

• #3   4. mar 2010 polycarbonat har nemt ved at knække/springe.

plexiglas plader er nemmere at arbejde med, og tåler bedre varme/kulde forskel.

ingen af dem tåler brændstof eller organiske opløsningsmidler, medmindre man bestiller dem sådan.

blot lidt oplysninger :=)

mvh
    Bo O

• #4   5. mar 2010 Bo, mener du ikke det omvendte ?? smiley

http://www.youtube.com/watch?v=Hsls5ZPCUnE

• #5   5. mar 2010 John J
    Nej, for det du viser i den film, er jo acryel.
    Acryel og plexiglas er ikke det samme materiale det er lavet af.

Plexiglas kan også springe, men blot ikke så nemt, som polycarbonat.
    Hvis du skære i polycarbonat, med en sav eller vinkelsliber, eller bore i det, vil du straks kunne se, hvor hurtig det kan springe. Det afgiver RIGTIG meget save støv fra sig.
    Plexiglas er mere blød og har lettere ved at give sig.

det svare til at sammenligne autolak og pulverlakering.
    Autolak kan godt give sig, i en bule i en bil, mens pulverlak springer, men er mere slagfast.

skriv endelig, hvis der er spørgsmål, da jeg arbejder med plast hver dag.

mvh
    Bo O

• #6   5. mar 2010 Bo O

Er vi ikke enige om at lexan er det samme som polycarbonat ??
    Skal bruge det til noget karrosseri forsøg.
    Men hvis du arbejder med plast så kan du måske fortælle hva jeg skal bruge istedet.
    Jeg vil lave en vacuform og materialet må max være 1mm da jeg mener det bliver for tykt ellers.

• #7   5. mar 2010 Lexan
    Jeg vil nok bruge en PP=Polypropylen eller en PE polyethylen. De er nemme at termoforme, da de er "bløde" i forhold til PC.

Lexan er et amorf materiale og vil blive blank/gennemsigtig ved opvarmning, men det samme kan ske ved pc, som der kan ske ved en PP eller PE, der kan blive gennemsigitg
    Lexan kan blive krystalinsk, i visse områder, dvs ugennemsigtig, under nedkøling.

Men hvordan vil du lave en vaccum-form?
    Der kræves et kraftig sug ( eller jævnt fordelt sug) samt en form der kan varmes op med el/varmluft/vand/olie.

Det er i hver til fald et projekt jeg meget gerne vil følge med i.

Du kan jo evt kontakte AMU-Syd i Ribe og snakke med en lære der hedder Kjeld Helle, der er expert i termoform.
    Han kan sikkert også fortælle dig, hvor du evt kan købe/få en lille maskine til dit projekt.
    Hvis du vil, så send en pm, så for du mit nummer.

mvh
    Bo O

• #8   5. mar 2010 Bo O
    Sådan en maskine kunne jeg godt være lun på, hvis den ikke koster en formue smiley
    Det kunne jo være at der er flere der godt ville høre om det, og det ville måske være lidt belastende for Kjeld Helle vist alle fra RCG kontakter ham for at høre nærmere om sådan en maskine.
    Måske det ville være smart at kun en kontakter Kjeld Helle og så lage eventuelt links ud her på galleriet smiley

• #9   5. mar 2010 Bo O

He he. Nu er det på meget hjemme fusk plan jeg har planer. Jeg fandt en video på youtube med en hjemmelavet vacuform, selvfølgelig er det ikke en vacuform der kan det hele, men mere bare for sjov. jeg vil se om jeg kan lave karosser, bare for og se om det kan lade sig gøre.
    Det kraftige sug har jeg (dyson støvsuger) he he.

Men skal nok ligge nogle billeder op når jeg engang får lavet et eller andet.
    Tak for svar.

• #10   5. mar 2010 Bo O: At akryl (PMMA) og Plexiglas ikke er det samme rykker lige ved min 'børnelærdom', kan du uddybe hvori forskellen består? Når jeg arbejder med henholdsvis akryl og polycarbonat, er det netop akrylen der er hård, let splintrer og revner, særligt hvis den udsættes for spændinger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Poly%28methyl_methacrylate%29

• #11   5. mar 2010 det er faktisk nemmere at give dig et indblik i det, hvis du læser disse 3 sider.

(link fjernet) PMMA

(link fjernet) = PC

(link fjernet) = PP

PP er dog delkrystalinsk, men kan ved ekstremt hurtig nedkøling blive amorf

Du er også velkommen til at skrive på msn til mig.
    sender den i en PM til dig.
    mvh
    Bo O

• #12   5. mar 2010 Sauron L

Jeg vil meget gerne tage ned og snakke med ham, få nogle links osv. Jeg kender ham fra min læretid som plastmager og skal nok holde jer opdateret.

Det skal siges at termoform/vacumformen, kan laves af flere forskellige materialer. Træ, 2 komponent plast, skum, metal osv. Og formen kan self bruges flere gange. Det sviner heller ikke så meget.

Nu har jeg også lavet en hel del i glasfiber og det skal siges, at prismæssigt set, tror jeg det er billigere, end termoform/vacumform. Men det kræver en del sikkerhed. (masker, dragt, handsker) og det er vigtig man får det helt rigtige.

• #13   5. mar 2010 Bo O
    Det er faktisk kun vacum/varme maskinen i mini format jeg mangler, jeg kunne forstille mig at der blev lavet nogen til at lave forsøgs emner med.
    Det er sådan noget jeg skal ha´ fat i, modellen har jeg ikke noget problem med.

Jeg har selvfølgelig prøvet med varmeblæsere, ovne og støvsuger smiley og fået nogle meget primitive men funktionelle ting ud af det.
    Men jeg kunne godt tænke mig noget der lidt nemmere at styre processen i.

• #14   5. mar 2010 Bo, tak for dine links, der heldigvis til fulde bekræfter min 'børnelærdom' smiley Jeg gætter derfor på, at du i det ovenstående blot er kommet til at bytte lidt rundt på begreberne smiley

• #15   5. mar 2010 processen er ALDRIG nemt at styre.
    man skal have en konstant temp og fugtighed. samt de PP/PC/PMMA plader man for fra producenten, har forskellige bats numre.
    Dvs sig at for hver ny production de lave, kan der være en marginal (måske 0.1 - 0.5 % foreskel.), den kan betyde, at du måske skal have 5 grader højere varme, i 10 sek længere, før man for det optimale resultat. Eller modsat.

Der er også bestemte temperature, man skal bruge til de forskellige materialer, hvor i pladetykkelse også er medbestemmende.
    Der findes dog nogle faste kurver/tabeller til varme og form, alt efter materiale.

• #16   5. mar 2010 Bo O
    Ikke for at være flue knepper, men jeg tror det er nemmere med en maskine der er bygget til formålet, end at bruge en ovn, en varmt luft blæse, en støvsuger, en form og et stykke plastik der ikke vil ligge der hvor man gerne vil ha´ det til at ligge, på en gang smiley

Jeg mener at hvis man bare kan styre en af tingene vil det være meget nemmere at lave noget der kan bruges.
    Og kan man styrer to af tingene………Waw

• #17   5. mar 2010 hehe jamen det er rigtig.
    min pointe er blot, at det ikke er så nemt, som det lyder :=)

• #18   5. mar 2010 Det ved jeg godt, men jeg har prøvet så mange ting som der var svært som f.eks, lodde aluminium, fremstille værktøj og dele til model biler, bogbinding i læder, og jeg har endda vundet et internationalt mesterskab i læder dekoration smiley
    Så det skrammer mig ikke så meget at det gør noget smiley

• #19   5. mar 2010 hehe
    du er sgu da ligeså meget altmuligmand, som jeg selv..........
    men prøv at svejse i messing......haha der skal man sgu have erfaring, og det fandt jeg så ud af, jeg IKKE havde hehe

• #20   6. mar 2010 Jeg har godt nok lært at svejse, men har aldrig fået det brugt til noget, og da slet ikke på messing smiley
    Jeg tror faktisk ikke jeg har set noget messing der er svejset sammen, så det må høre til det sjældne, og jeg kan forstille mig de problemer der kan opstå.
    Messing har det jo som alu, det falder lige pludselig fra hinanden mens man tror det går rigtigt godt smiley

Men når vi er ved svejsning, er jeg meget fristet til at købe en lille punkt svejser jeg har set mig lun på.
    Den er ideel til sammenhæftning af meget små metaldele før lodning, faktisk så små metaldele at der er fast monteret en lup i øjnbeskyttelsesskærmen der også elektronisk blokerer lysgennemtrængning i svejseøjeblikket..
    Jeg har bare en grum fornemmelse af at den er så dyr at jeg ikke lige vil bruge penge på den smiley

• #21   6. mar 2010 Det kunne ellers være nice, med en sådan svejser.
    Men er det ikke lige så nemt, med en gaspistol. Nærmest en lille bundsels-brænder.?
    Som du jo sikkert selv ved, så kan du svejse plader sammen, uden tråd eller pind, blot ved at ligge dem tæt op af hinandend......kan ikke huske hvad den type svejsning hedder.

• #22   6. mar 2010 Jeg kan heller ikke huske hvad det heder smiley jeg er mere til lodning, men noget siger mig at det hedder MIG svejsning, elektrisk med inaktivt gas, argon så vidt jeg husker.
    På en af mine tidligere arbejdspladser svejsede vi rustfri stål sammen på den måde, jeg sad og sleb svejsningerne så man ikke kunne se dem

• #23   6. mar 2010 jeg tænker på gas og ilt uden tråd.
    Men svejsning er et spændende fag, der bruges overalt. Også i plastindustrien.
    Dog også med lyd.

• #24   6. mar 2010 Ja, jeg har set en plast svejser med varmt luft der kunne svejse op til 10mm plader sammen, de hade en på prøve da jeg arbejdede med reparation af fiskekuttere, men dengang var den for dyr til at kunne tjene sig hjem så bossen sende den tilbage.
    Lidt ærgerligt, for det var dengang jeg knækkede en del RC biler smiley

• #25   6. mar 2010 hehe
    Du kan jo gøre det med en varmluft-pistol, der kommer over 350C grader.
    Det kræver at du varmer begge flader, lige meget. og derefter trykker dem sammen.
    Materialerne skal være ens.
    Den bedste måde er faktisk en varmeplade, hvor du har en konstant temperatur. Der trykker du pladerne imod, indtil du ser en "vulk". Trykket skal du selv tilpasse, så "vulkerne" bliver ens. Derefter trykker du dem sammen, til du kan se en lille "vulk", bagved den store "vulk". Hold dem sammen i 20-30 sek, så skulle din svejsning være god.
    Man bruger for det meste plast-svejsning ved rør-samlinger og tanke.
    Jeg har ikke selv ledt efter nogle link, men du kan sikkert finde nogen på nettet.

Kommentér på:
Polycarbonat plader

Annonce