8.684 visninger
|
Oprettet:
Polycarbonat plader {{forumTopicSubject}}
Hvor kan jeg købe det. det skal være omkring 1 mm. tykt.
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
(link fjernet)
Jeg plejer at købe det her, men jeg tror ikke de gider at sende til private ;-(
http://www.broennumplast.dk/
Men det r nok en god ide at ringe til Rias for at høre om der er nogen firmager der bruger acryl/ Polycarbonat plade et sted i nærheden af hvor du bor.
Rias sælger ikke til private, men det gør en del af deres kunder
http://www.rias.dk/
Held og lykke
jul 2005
Følgere: 31 RC-enheder: 1 Emner: 179 Svar: 2.628
http://www.glas-direkt.dk/plexiglas.php?p_id=26
nov 2009
Følger: 24 Følgere: 23 RC-enheder: 8 Emner: 37 Svar: 276
plexiglas plader er nemmere at arbejde med, og tåler bedre varme/kulde forskel.
ingen af dem tåler brændstof eller organiske opløsningsmidler, medmindre man bestiller dem sådan.
blot lidt oplysninger :=)
mvh
Bo O
jul 2005
Følgere: 31 RC-enheder: 1 Emner: 179 Svar: 2.628
http://www.youtube.com/watch?v=Hsls5ZPCUnE
nov 2009
Nej, for det du viser i den film, er jo acryel.
Acryel og plexiglas er ikke det samme materiale det er lavet af.
Plexiglas kan også springe, men blot ikke så nemt, som polycarbonat.
Hvis du skære i polycarbonat, med en sav eller vinkelsliber, eller bore i det, vil du straks kunne se, hvor hurtig det kan springe. Det afgiver RIGTIG meget save støv fra sig.
Plexiglas er mere blød og har lettere ved at give sig.
det svare til at sammenligne autolak og pulverlakering.
Autolak kan godt give sig, i en bule i en bil, mens pulverlak springer, men er mere slagfast.
skriv endelig, hvis der er spørgsmål, da jeg arbejder med plast hver dag.
mvh
Bo O
apr 2005
Følger: 28 Følgere: 25 RC-enheder: 8 Emner: 73 Svar: 293
Er vi ikke enige om at lexan er det samme som polycarbonat ??
Skal bruge det til noget karrosseri forsøg.
Men hvis du arbejder med plast så kan du måske fortælle hva jeg skal bruge istedet.
Jeg vil lave en vacuform og materialet må max være 1mm da jeg mener det bliver for tykt ellers.
nov 2009
Jeg vil nok bruge en PP=Polypropylen eller en PE polyethylen. De er nemme at termoforme, da de er "bløde" i forhold til PC.
Lexan er et amorf materiale og vil blive blank/gennemsigtig ved opvarmning, men det samme kan ske ved pc, som der kan ske ved en PP eller PE, der kan blive gennemsigitg
Lexan kan blive krystalinsk, i visse områder, dvs ugennemsigtig, under nedkøling.
Men hvordan vil du lave en vaccum-form?
Der kræves et kraftig sug ( eller jævnt fordelt sug) samt en form der kan varmes op med el/varmluft/vand/olie.
Det er i hver til fald et projekt jeg meget gerne vil følge med i.
Du kan jo evt kontakte AMU-Syd i Ribe og snakke med en lære der hedder Kjeld Helle, der er expert i termoform.
Han kan sikkert også fortælle dig, hvor du evt kan købe/få en lille maskine til dit projekt.
Hvis du vil, så send en pm, så for du mit nummer.
mvh
Bo O
feb 2007
Sådan en maskine kunne jeg godt være lun på, hvis den ikke koster en formue
Det kunne jo være at der er flere der godt ville høre om det, og det ville måske være lidt belastende for Kjeld Helle vist alle fra RCG kontakter ham for at høre nærmere om sådan en maskine.
Måske det ville være smart at kun en kontakter Kjeld Helle og så lage eventuelt links ud her på galleriet
apr 2005
Følger: 28 Følgere: 25 RC-enheder: 8 Emner: 73 Svar: 293
He he. Nu er det på meget hjemme fusk plan jeg har planer. Jeg fandt en video på youtube med en hjemmelavet vacuform, selvfølgelig er det ikke en vacuform der kan det hele, men mere bare for sjov. jeg vil se om jeg kan lave karosser, bare for og se om det kan lade sig gøre.
Det kraftige sug har jeg (dyson støvsuger) he he.
Men skal nok ligge nogle billeder op når jeg engang får lavet et eller andet.
Tak for svar.
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 20 RC-enheder: 5 Emner: 24 Svar: 242
http://en.wikipedia.org/wiki/Poly%28methyl_methacrylate%29
nov 2009
(link fjernet) PMMA
(link fjernet) = PC
(link fjernet) = PP
PP er dog delkrystalinsk, men kan ved ekstremt hurtig nedkøling blive amorf
Du er også velkommen til at skrive på msn til mig.
sender den i en PM til dig.
mvh
Bo O
nov 2009
Jeg vil meget gerne tage ned og snakke med ham, få nogle links osv. Jeg kender ham fra min læretid som plastmager og skal nok holde jer opdateret.
Det skal siges at termoform/vacumformen, kan laves af flere forskellige materialer. Træ, 2 komponent plast, skum, metal osv. Og formen kan self bruges flere gange. Det sviner heller ikke så meget.
Nu har jeg også lavet en hel del i glasfiber og det skal siges, at prismæssigt set, tror jeg det er billigere, end termoform/vacumform. Men det kræver en del sikkerhed. (masker, dragt, handsker) og det er vigtig man får det helt rigtige.
feb 2007
Det er faktisk kun vacum/varme maskinen i mini format jeg mangler, jeg kunne forstille mig at der blev lavet nogen til at lave forsøgs emner med.
Det er sådan noget jeg skal ha´ fat i, modellen har jeg ikke noget problem med.
Jeg har selvfølgelig prøvet med varmeblæsere, ovne og støvsuger
Men jeg kunne godt tænke mig noget der lidt nemmere at styre processen i.
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 20 RC-enheder: 5 Emner: 24 Svar: 242
nov 2009
man skal have en konstant temp og fugtighed. samt de PP/PC/PMMA plader man for fra producenten, har forskellige bats numre.
Dvs sig at for hver ny production de lave, kan der være en marginal (måske 0.1 - 0.5 % foreskel.), den kan betyde, at du måske skal have 5 grader højere varme, i 10 sek længere, før man for det optimale resultat. Eller modsat.
Der er også bestemte temperature, man skal bruge til de forskellige materialer, hvor i pladetykkelse også er medbestemmende.
Der findes dog nogle faste kurver/tabeller til varme og form, alt efter materiale.
feb 2007
Ikke for at være flue knepper, men jeg tror det er nemmere med en maskine der er bygget til formålet, end at bruge en ovn, en varmt luft blæse, en støvsuger, en form og et stykke plastik der ikke vil ligge der hvor man gerne vil ha´ det til at ligge, på en gang
Jeg mener at hvis man bare kan styre en af tingene vil det være meget nemmere at lave noget der kan bruges.
Og kan man styrer to af tingene………Waw
nov 2009
min pointe er blot, at det ikke er så nemt, som det lyder :=)
feb 2007
Så det skrammer mig ikke så meget at det gør noget
nov 2009
du er sgu da ligeså meget altmuligmand, som jeg selv..........
men prøv at svejse i messing......haha der skal man sgu have erfaring, og det fandt jeg så ud af, jeg IKKE havde hehe
feb 2007
Jeg tror faktisk ikke jeg har set noget messing der er svejset sammen, så det må høre til det sjældne, og jeg kan forstille mig de problemer der kan opstå.
Messing har det jo som alu, det falder lige pludselig fra hinanden mens man tror det går rigtigt godt
Men når vi er ved svejsning, er jeg meget fristet til at købe en lille punkt svejser jeg har set mig lun på.
Den er ideel til sammenhæftning af meget små metaldele før lodning, faktisk så små metaldele at der er fast monteret en lup i øjnbeskyttelsesskærmen der også elektronisk blokerer lysgennemtrængning i svejseøjeblikket..
Jeg har bare en grum fornemmelse af at den er så dyr at jeg ikke lige vil bruge penge på den
nov 2009
Men er det ikke lige så nemt, med en gaspistol. Nærmest en lille bundsels-brænder.?
Som du jo sikkert selv ved, så kan du svejse plader sammen, uden tråd eller pind, blot ved at ligge dem tæt op af hinandend......kan ikke huske hvad den type svejsning hedder.
feb 2007
På en af mine tidligere arbejdspladser svejsede vi rustfri stål sammen på den måde, jeg sad og sleb svejsningerne så man ikke kunne se dem
nov 2009
Men svejsning er et spændende fag, der bruges overalt. Også i plastindustrien.
Dog også med lyd.
feb 2007
Lidt ærgerligt, for det var dengang jeg knækkede en del RC biler
nov 2009
Du kan jo gøre det med en varmluft-pistol, der kommer over 350C grader.
Det kræver at du varmer begge flader, lige meget. og derefter trykker dem sammen.
Materialerne skal være ens.
Den bedste måde er faktisk en varmeplade, hvor du har en konstant temperatur. Der trykker du pladerne imod, indtil du ser en "vulk". Trykket skal du selv tilpasse, så "vulkerne" bliver ens. Derefter trykker du dem sammen, til du kan se en lille "vulk", bagved den store "vulk". Hold dem sammen i 20-30 sek, så skulle din svejsning være god.
Man bruger for det meste plast-svejsning ved rør-samlinger og tanke.
Jeg har ikke selv ledt efter nogle link, men du kan sikkert finde nogen på nettet.
Polycarbonat plader