4.322 visninger
|
Oprettet:
Hvor varm må en EL-motor blive? {{forumTopicSubject}}
Hej RCG,
Jeg er lidt nysgerrig omkring BL motor til 1/8 Trucks, da jeg lige selv har fået mig sådan en. Pt. kører jeg med en 17T pinion og 66T Spur. Men vil gerne have lidt mere fart, så har bestilt et 19T pinion.
Men hvor varm må sådan en motor blive, mens det stadigvæk er forsvarligt at køre med den? ved 17T bliver den lidt håndlun.
Mvh.
jan 2010
Følger: 15 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Emner: 21 Svar: 399
jun 2004
Følger: 62 Følgere: 66 RC-enheder: 34 Emner: 1 Svar: 20
den må helst ikke blive over 80g for så holder den ikke så længe
hilsen johnni
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 24 RC-enheder: 3 Emner: 95 Svar: 965
Tror I at en 19T / 66T gearing er for voldsomt på en E-maxx til 4S?
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 24 RC-enheder: 3 Emner: 95 Svar: 965
(link fjernet)
dec 2004
Følger: 14 Følgere: 33 RC-enheder: 19 Emner: 102 Svar: 2.160
jeg har samme probem, altså mn motor bliver varm,
mar 2008
Følger: 10 Følgere: 107 RC-enheder: 13 Emner: 83 Svar: 1.164
Men hvis jeg futter rundt på vejen med en rimelig lav gearing i min rustler/stampede går der da et godt stykke tid inden den bliver varm..
Hvis jeg så gearer den max (31/76) så kan jeg køre 5 min (speedrun - uden "leg") og så er den meget varm...
Det er jo så fordi den har en større gearing i, og så skal den vel trække mere? er det så der den kører ueffektivt? skal den så geares ned eller hvad? s:
dec 2004
Følger: 14 Følgere: 33 RC-enheder: 19 Emner: 102 Svar: 2.160
og har to muligheder, geare den op, eller skifte fra 4 til 5S
blæseren kommer på uanset hvad
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 12 RC-enheder: 10 Svar: 12
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Og jo mere modstand motoren giver, jo mere strøm går der til spilde og bliver til varme.
Elmotorer køre bedst iskolde, men det er bare svært når man prøver at hive så meget effekt ud af motoren som muligt.
Men sagen er den, at motorens effekt ikke stiger lige så meget som den forøgelse af strøm man lader motoren trække med en for høj gearing.
Og den forskel på strømforbrug bliver faktisk kun brugt til at brænde dit udstyr af
dec 2004
Følger: 14 Følgere: 33 RC-enheder: 19 Emner: 102 Svar: 2.160
kan du uddybe det lidt?
apr 2004
Følger: 7 Følgere: 6 RC-enheder: 2 Emner: 28 Svar: 406
Det er måske at hvis den trækker 30A og yder 100%, så kan den trække 40A men kun yde 110%, altså går mange A til spilde, fordi den burde yde 133%. (tallene er fiktive)
Mon det er såen det hænger sammen?
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Dvs at hvis motoren sit bedste vil den ha´ et energi tab på ca 15% (hvis det er en god motor)
For at få motoren til at yde 5% mere vil tabet ligge på 20%,
10% mere vil tabet ligge på 30%,
15% mere vil tabet ligge på 50%,
Og ligger man deroppe smelter motoren
Det er en af grundene til at man kan køre hurtigere og i længere tid med en god kraftig motor, end hvis man sætter en lidt for lille motor i vognen.
Se bare på dem der sætter en Ezrun 9T i en Slash
Faktisk så højt at vognen ville køre bedre med en Ezrun 1/8 med mindre strømforbrug
dec 2004
Følger: 14 Følgere: 33 RC-enheder: 19 Emner: 102 Svar: 2.160
køre med 16t pinion
4s lipo
1400 KV motor
det burde da ikke være så volsomt
apr 2004
Følger: 7 Følgere: 6 RC-enheder: 2 Emner: 28 Svar: 406
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Motoren kan blive så varm at magneterne helt eller delvis taber magnet effekten, og så bruger den bare mere strøm
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 33 RC-enheder: 12 Svar: 402
jeg skulle mene sørens problem med motor varme skyldes motoren når samme rpm som statoren og når det sker begynder systemet at (hakke/ brumme ) en smule dette problem kan afhjælpes med enten flere volt eller en større gearing på pinionen, samt et andet timings program...
ellers kan "slip" andvendes dette er en rotor med mindre diameter det forhindre også rotoren i at nå høje rpm
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Jeg har nu selv demagnetiseret 3 motorer så man overhovdet ikk kan mærke nogen modstand i motoren når man drejer akslen rundt.
Og hvis du ikke tror at , rotorens magnet kraft bliver brugt til at trække motoren rundt er der noget du er gået glip af.
Og det med at din motor har en alu rotor kan også fint passe, alu har nemlig nogle sjove egenskaber hvad magnetisme angår
Der er blandt andet derfor man bruger alu som afskærmning for transformer, der er faktisk noget jeg har arbejdet med
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 29 RC-enheder: 5 Emner: 63 Svar: 1.336
"skyldes motoren når samme rpm som statoren", ?????
Stator på en brushless er vel spolerne, eller hur, og når det er rotoren dvs magneten der er roterer -> statorens rpm = 0 ( Null, Nil, ZERO )
alu har nu den sjove egenskab ligesom, at være IKKE magnetisk,
Lidt mere BC
en rotor med mindre diameter = mindre vægt -> kommer hurtigere op i rpm, og når Højere rpm
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 33 RC-enheder: 12 Svar: 402
hvad der angår dine sjove tanker om mindre rotor givere flere rpm, tror jeg du lige skal læse på på faktaen...
fordi man har sin egen idér behøver de ikke at være rigtige.
ellers prøv google konbineret med 3 faset vekselstrøm slip værdi
og alu ikke er magnetisk? prøv eventuelt med et bevægeligt magnetfelt så skal du se løjre
http://www.youtube.com/watch?v=-7IzlnFH7ww&feature=related
det er folkeskole fysik, men måske sov du i timen?!
fremover regner jeg med du forholder dig i ro når de voksne snakker tak tak...
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 29 RC-enheder: 5 Emner: 63 Svar: 1.336
Hvorfor skal du fornærme folk, som bare finder dine sjove fejl og kommenterer dem. Jeg synes du skal bare FA. Dig gider jeg sku da ikke bruge mere tid på, så LUK RØVEN. Din pisse sure s ( ja det står jo i din profil ).
Tommy det er stadig VOLAPYK det du skriver :
"skyldes motoren når samme rpm som statoren" skift til "skyldes rotoren når samme rpm som statoren", det betyder rotorens rpm er stadig lig med 0 med mindre HELE motoren roterer, prøv lige at det for dig.
dec 2004
Følger: 14 Følgere: 33 RC-enheder: 19 Emner: 102 Svar: 2.160
dec 2004
Følger: 14 Følgere: 33 RC-enheder: 19 Emner: 102 Svar: 2.160
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Ja, hvem har ikke prøvet at få en alu plade til at svæve på et magnet flet
Men det med at magneterne ikke bliver brugt til andet end at bremse må du nok tage tilbage, for ellers er jeg bange for at stort set alle mine motorer ikke længere vil være i stand til at trække mine biler, men kun bremse dem, og det vil jeg ikke være glad for
Noget andet er varme kontra magneter, så er det ret nemt at demagnetiseret en motor, specielt inn-runner dar magneten så at sige befinder sig midt inde i spolernes magnet felt der giver varme fra sig, også kaldet induktions varme.
Princippet bliver brugt på nogle el komfurer og metal smelteovne
< TheGreenManalishi >
Det er nu ikke helt volapyk det han skriver, selvom jeg ikke tror det er det der er problemet med den varme motor lige i dette tilfælde.
Er bilen oppe på de 100kmt tror jeg ikke at motoren er i stand til at ”overhale” sig selv, for det er nogenlunde det der sker
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 33 RC-enheder: 12 Svar: 402
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Jeg har kun to motorer med sensor, resten er uden
Og det er 3 af dem uden sensor der er demagnetiseret, og de magneter er ikke længere i stand til så meget som at samle en lille jern spån op
Dvs at de er ca lige så magnetiske som et stykke tyggegummi
Hvor varm må en EL-motor blive?