{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.322 visninger | Oprettet:

Hvor varm må en EL-motor blive? {{forumTopicSubject}}

Hej RCG,

Jeg er lidt nysgerrig omkring BL motor til 1/8 Trucks, da jeg lige selv har fået mig sådan en. Pt. kører jeg med en 17T pinion og 66T Spur. Men vil gerne have lidt mere fart, så har bestilt et 19T pinion.

Men hvor varm må sådan en motor blive, mens det stadigvæk er forsvarligt at køre med den? ved 17T bliver den lidt håndlun.

Mvh.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor varm må en EL-motor blive?
  • #1   9. aug 2010 Tommelfinger regler siger at du skal kunne holde en finger derpå i mindst 10 sek.

  • #2   9. aug 2010 hej morten
    den må helst ikke blive over 80g for så holder den ikke så længe
    hilsen johnni


  • #3   9. aug 2010 Den må ikke blive varmere end du let kan holde om den. Bliver den varmere er det fordi den køre ueffektivt.

  • #4   9. aug 2010 Fint, så man skal kunne holde om den uden at føle ubehag.

    Tror I at en 19T / 66T gearing er for voldsomt på en E-maxx til 4S?


  • #5   9. aug 2010 Det er dette system der er i.

    (link fjernet)


  • #6   9. aug 2010 hvordan kan den køre ueffektiv?

    jeg har samme probem, altså mn motor bliver varm,


  • #7   9. aug 2010 Søren P: Det tror jeg langt de fleste har.... smiley
    Men hvis jeg futter rundt på vejen med en rimelig lav gearing i min rustler/stampede går der da et godt stykke tid inden den bliver varm..
    Hvis jeg så gearer den max (31/76) så kan jeg køre 5 min (speedrun - uden "leg") og så er den meget varm...
    Det er jo så fordi den har en større gearing i, og så skal den vel trække mere? er det så der den kører ueffektivt? skal den så geares ned eller hvad? s:


  • #8   9. aug 2010 nu er min gearing rimlig lav

    og har to muligheder, geare den op, eller skifte fra 4 til 5S

    blæseren kommer på uanset hvad smiley


  • #9   9. aug 2010 En blæser på motoren hjælper godt. Jeg kører 21t pinion 62t spur på min e-max og selv på græs uden den bliver helt vild varm.

  • #10   9. aug 2010 Jo mere varm den bliver, jo mere modstand bliver der i motoren.
    Og jo mere modstand motoren giver, jo mere strøm går der til spilde og bliver til varme.

    Elmotorer køre bedst iskolde, men det er bare svært når man prøver at hive så meget effekt ud af motoren som muligt.

    Men sagen er den, at motorens effekt ikke stiger lige så meget som den forøgelse af strøm man lader motoren trække med en for høj gearing.
    Og den forskel på strømforbrug bliver faktisk kun brugt til at brænde dit udstyr af smiley


  • #11   9. aug 2010 Men sagen er den, at motorens effekt ikke stiger lige så meget som den forøgelse af strøm man lader motoren trække med en for høj gearing.

    kan du uddybe det lidt?


  • #12   9. aug 2010 Søren P>>
    Det er måske at hvis den trækker 30A og yder 100%, så kan den trække 40A men kun yde 110%, altså går mange A til spilde, fordi den burde yde 133%. (tallene er fiktive)

    Mon det er såen det hænger sammen?


  • #13   9. aug 2010 Jow, der er noget lignende, det store problem er at strømforbruget og effekten stiger hver for sig i en bue.
    Dvs at hvis motoren sit bedste vil den ha´ et energi tab på ca 15% (hvis det er en god motor)
    For at få motoren til at yde 5% mere vil tabet ligge på 20%,
    10% mere vil tabet ligge på 30%,
    15% mere vil tabet ligge på 50%,
    Og ligger man deroppe smelter motoren smiley

    Det er en af grundene til at man kan køre hurtigere og i længere tid med en god kraftig motor, end hvis man sætter en lidt for lille motor i vognen.

    Se bare på dem der sætter en Ezrun 9T i en Slash smiley man for en hurtig bil med et afsindigt strømforbrug.
    Faktisk så højt at vognen ville køre bedre med en Ezrun 1/8 med mindre strømforbrug smiley


  • #14   9. aug 2010 kan bare ikke forstå hvorfor min motor blir så varm at den slukker

    køre med 16t pinion
    4s lipo
    1400 KV motor

    det burde da ikke være så volsomt


  • #15   9. aug 2010 Du bruger måske nogle meget dårlige stik, eller har en defekt ledning et sted, så din motor ikke får strøm nok?

  • #16   9. aug 2010 Søren P, det er ikke din motor der slukker, det er din ESC.
    Motoren kan blive så varm at magneterne helt eller delvis taber magnet effekten, og så bruger den bare mere strøm smiley


  • #17   9. aug 2010 sauron, magneterne taber bestemt ikke effekt ved at blive varme, rotorens magnet kraft bliver faktisk kun brugt sådan for alvor når motoren skal bremse, jeg har fx en alu rotor til en af mine tekin motore hvis jeg kun ønsker at andvende mekanisk brems.

    jeg skulle mene sørens problem med motor varme skyldes motoren når samme rpm som statoren og når det sker begynder systemet at (hakke/ brumme ) en smule dette problem kan afhjælpes med enten flere volt eller en større gearing på pinionen, samt et andet timings program...
    ellers kan "slip" andvendes dette er en rotor med mindre diameter det forhindre også rotoren i at nå høje rpm


  • #18   9. aug 2010 Tommy 200 T
    Jeg har nu selv demagnetiseret 3 motorer så man overhovdet ikk kan mærke nogen modstand i motoren når man drejer akslen rundt.
    Og hvis du ikke tror at , rotorens magnet kraft bliver brugt til at trække motoren rundt er der noget du er gået glip af.

    Og det med at din motor har en alu rotor kan også fint passe, alu har nemlig nogle sjove egenskaber hvad magnetisme angår smiley
    Der er blandt andet derfor man bruger alu som afskærmning for transformer, der er faktisk noget jeg har arbejdet med smiley



  • #19   9. aug 2010 Tommy 200 T
    "skyldes motoren når samme rpm som statoren", ?????

    Stator på en brushless er vel spolerne, eller hur, og når det er rotoren dvs magneten der er roterer -> statorens rpm = 0 ( Null, Nil, ZERO )

    alu har nu den sjove egenskab ligesom, at være IKKE magnetisk,

    Lidt mere BC
    en rotor med mindre diameter = mindre vægt -> kommer hurtigere op i rpm, og når Højere rpm


  • #20   9. aug 2010 green machine hvis du skifter motor ud med rotor i den sætning giver det nok lidt mere mining, men du har jo nok aldrig slå fejl...

    hvad der angår dine sjove tanker om mindre rotor givere flere rpm, tror jeg du lige skal læse på på faktaen...

    fordi man har sin egen idér behøver de ikke at være rigtige.

    ellers prøv google konbineret med 3 faset vekselstrøm slip værdi

    og alu ikke er magnetisk? prøv eventuelt med et bevægeligt magnetfelt så skal du se løjre

    http://www.youtube.com/watch?v=-7IzlnFH7ww&feature=related
    det er folkeskole fysik, men måske sov du i timen?!

    fremover regner jeg med du forholder dig i ro når de voksne snakker tak tak...


  • #21   9. aug 2010 Tommy

    Hvorfor skal du fornærme folk, som bare finder dine sjove fejl og kommenterer dem. Jeg synes du skal bare FA. Dig gider jeg sku da ikke bruge mere tid på, så LUK RØVEN. Din pisse sure s ( ja det står jo i din profil ).

    Tommy det er stadig VOLAPYK det du skriver :
    "skyldes motoren når samme rpm som statoren" skift til "skyldes rotoren når samme rpm som statoren", det betyder rotorens rpm er stadig lig med 0 med mindre HELE motoren roterer, prøv lige at det for dig.




  • #22   9. aug 2010 hej tommy. nu har jeg bestilt et større pinion, så må jeg se om det afhjælper problemet

  • #23   9. aug 2010 PS: og motor blæser smiley

  • #24   9. aug 2010 Tommy 200 T
    Ja, hvem har ikke prøvet at få en alu plade til at svæve på et magnet flet smiley

    Men det med at magneterne ikke bliver brugt til andet end at bremse må du nok tage tilbage, for ellers er jeg bange for at stort set alle mine motorer ikke længere vil være i stand til at trække mine biler, men kun bremse dem, og det vil jeg ikke være glad for smiley

    Noget andet er varme kontra magneter, så er det ret nemt at demagnetiseret en motor, specielt inn-runner dar magneten så at sige befinder sig midt inde i spolernes magnet felt der giver varme fra sig, også kaldet induktions varme.
    Princippet bliver brugt på nogle el komfurer og metal smelteovne smiley

    < TheGreenManalishi >
    Det er nu ikke helt volapyk det han skriver, selvom jeg ikke tror det er det der er problemet med den varme motor lige i dette tilfælde.
    Er bilen oppe på de 100kmt tror jeg ikke at motoren er i stand til at ”overhale” sig selv, for det er nogenlunde det der sker smiley


  • #25   9. aug 2010 sauron hvis du lige tjekker en ganske almendelig ikke rc motor findes der ikke lige umiddelbart nogle med magnetisk rotor, det er nu ikke helt forsjov jeg siger den hovedesagelig bliver brugt til bremsen =), (og til sensoren på de motore der nu har det, en sensor motor bliver mærkelig sløv med en svag magnitisk rotor de det er magnatismen der styre sensoren måske er det dit problem på dine motore?)

  • #26   9. aug 2010 Det er helt rigtigt ar ”Ikke Rc” motorer ikke har nogen magnetisk rotor, og dog, de er nemlig så store at det bedre kan betale sig at køre med dobbelt spole, dvs at rotoren også består af spoler som igen virker som magneter smiley

    Jeg har kun to motorer med sensor, resten er uden smiley
    Og det er 3 af dem uden sensor der er demagnetiseret, og de magneter er ikke længere i stand til så meget som at samle en lille jern spån op smiley
    Dvs at de er ca lige så magnetiske som et stykke tyggegummi smiley


Kommentér på:
Hvor varm må en EL-motor blive?

Annonce