739 visninger
|
Oprettet:
Maling {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har en gammel karrosse som jeg godt kunne tænke mig at male om. Er der nogen af jer som ved hvordan man kan fjerne lexan maling og almindelig auto spray maling?:)
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 3 RC-enheder: 5 Emner: 7 Svar: 132
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 23 RC-enheder: 6 Emner: 12 Svar: 800
Bremsevæske eller Nitromors -
Det tager en helvedes tid. Og hvis karossen har de mindste små flænger eller revner, så bliver de meget synlige og lange.
En blid måde skulle være brunsæbe eller sæbespåner - her smøres karossen ind og ligges i en forseglet plastpose i 4-12 uger
Summen er at det er en lorteopgave, der 90% af gangene ender i gråd og tænders gnidsel samt en ny karosse.
ABS:
Bremsevæske og fin sandpapir.
jan 2008
Følger: 71 Følgere: 67 RC-enheder: 5 Emner: 29 Svar: 172
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Var det ikke en ide lige at spøge om hvilken type karrosseri det er
Her kommer så mit spørgsmål
Er det et Lexan eller hvidt plast (Hårdt) karrosseri???
jan 2008
feb 2007
Er det akryl maling der er brugt, så er brunsæbe rigtigt godt, eller sprit.
Er det lexan spray maling der er brugt, så er det rensebenzin eller det, det pågældende firma anbefaler til at fjerne deres maling med.
Det er lidt svært at anbefale noget her, da der er så mange forskellige typer malig på de spray dåser
apr 2008
Du alvidende orakel, du kan selv være en burhøne!
Jeg har skrevet til både Lexan og ABS i mit indlæg.
jan 2008
feb 2007
Ja, men du anbefaler Nitromors, selvom du ved at Nitromors gør lexanen skørt.
En timer eller to, er også nok hvis der bruges Brunt sæbe, ellers prøv noget andet
apr 2008
feb 2007
Det har jeg da gjort, men det du skriver kan faktisk forstås som om af der bare ikke må være små revner i karrosseriet, og man har masser af tid til at rette op på problemet.
Der står ikke noget om at Nitromors kan smadre karrosseriet på få sekunder
apr 2008
Man kan også lade en hvis herre læse biblen
Jeg giver intetsteds udtryk for at det er en spadsèrtur i parken at fjerne malingen fra en lexan karosse. Jeg skriver netop at det oftest går i brokkassen.
Men fremover vil jeg gerne have mig frabedt at blive sammenlignet med en burhøne. Skulle du være af en anden opfattelse vil jeg gerne udlevere mit telefon nr. i en PB således at vi telefonisk kan uddybe de respektive synspunkter nærmere.
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 65 RC-enheder: 55 Emner: 85 Svar: 1.579
God jul og godt nytår, og til Diget, ønsk dig en ny i julegave
feb 2007
Jeg tror jeg har ”pillet” malingen af godt 20 karrosserier i de mange år jeg har kørt, de kostede nemlig en formue dengang.
Faktisk var det at male karrosserier det jeg gjorde mest i før i tiden, og jeg har ikke brokke et eneste i nu, selvom det har været tæt på et par gange
Nu det med ”burhønen” var nu også mest henvendt til et par andre som anbefalet neglelak fjerner (Acetone) og andre ting som også æder karrosseriet.
Det syndes jeg bare ikke er særligt smart, da man kan være ret sikker på at en begynder straks pladre hele karrosseriet ind i det i anbefaler, så han står tilbage med noget på størrelse med en Mini-Z og ikke en 1/10 bil
jan 2008
GOD JUL OG GODT NYTÅR!:-D
apr 2008
Ved afrensning med bremsevæske påføres dette en klud der gnides mod malingen. Når hele karossen er gnedet ind i bremsevæsken, kan man give den ca. 1 times hvile og herefter prøve at gnide malingen af.
Skulle man mod forventning få karossen helt fri for gammel maling, må man forvente at karossen får en tynd mælkehvid hinde, der kan forsøges fjernet med sprit. Trods denne hinde kan karossen after ny lakering godt fremstå ganske pæn men med en generel nedtoning af farven.
En Lexan karosse malet med hobbymaling (vandbaseret) har større chancer for et godt resultat fordi midlet der kræves til afrensningen ikke behøver at indeholde opløsningsmidler. Det være sig sæbespåner, brunsæbe og lign.
Her smøres karossen ind i et dækkende lag hvorefter karossen lægges i en tætsluttende beholder eller pose. Virketiden afhænger af malingstype og lagtykkelse. Efter hviletiden gnides karossen med et stykke stof (gerne et frotté håndklæde) indtil malingen er væk. Hvis ikke malingen er fjernet i første forsøg, gentages behandlingen indtil karossen er ren.
Efterfølgende afvaskes karossen med sulfovand hvorefter der skylles med rent vand. Karossen er nu klar til nylakering.
Held og lykke.
Maling