{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gear diff eller ball diff ??
  • #1   8. feb 2012 Det er nærmest en hel religion det her. De fleste kører efterhånden med geardiff i bag og spool i front. Nogen bruger geardiff i front også men med meget hård olie så diffet kun LIGE kan drejes rundt med vold. Tyndere olie bruges også i geardiffet i for i Stock og Super Stock, men ikke i modified da det for diffet til at "diffe ud", altså inderhjulet spinner rundt.


  • #2   9. feb 2012 Ja, ved godt meningerne er mange, og derfor ville jeg lige høre de kloge her på RCG.

    Har selv en ide om hvad og hvorledes, men den er ikke sikkert den bedste.


  • #3   9. feb 2012 Du skal vel prøve dig frem, og finde frem til det du synes er bedst smiley

  • #4   9. feb 2012 Alle topkørerne på verdensplan bruger altid geardiff i bagenden. Det skal næsten aldrig laves, og med gør bilen mere ensartet at kører med.
    Man skal dog passe på man ikke gør olien i geardiffet for tynd! Det , gør bilen meget nervøs og urolig i bagenden. Hæld tyk olie i, så kan man gå ned til man synes bagenden kører som man kan lide det. jo mere greb, jo tykkere olie.

    Personligt kan jeg ikke lide at kører med geardiff i fronten, da jeg synes det for bilen til at trække underligt ud af svinget. Med et spool får du et mere jævnt og behageligt sving ud af svinget når man går på gassen.

    men som skrevet er der en del der bruger geardiff i front, med tyk olie.

    men for en begynder ville jeg klart anbefale spool i front, da det vil gøre bilen mere ensartet og giver et mere jævnt sving på gassen.


  • #5   9. feb 2012 Lyt til Rasmus - han ved sq hvad han snakker om.

    Geardiff bruges så godt som altid i bagenden nu, da man, ved at skifte olien til en tyndere eller tykkere olie, kan få det til at føles præcis som man vil have det. Alt efter bil, bane, greb og setup så ligger man typisk mellem 600-2000 olie bagi.

    På min gamle Xray T2 '009 elskede jeg at køre med geardiff i fronten, da det gjorde bilen super-nem at køre og havde masser af styring. Men på min Tamiya bryder jeg mig ikke om det (indendørs i hvert fald) da jeg synes at Tamiya har mere end rigelig styring med spool, og med spool er den lidt mere stabil og ensartet, samt den trækker bedre ud af svinget.

    Skal du endelig køre med geardiff i fronten, så er 500.000 olie et godt sted at starte. Hvis det dog bliver for tyndt, så kan FG Diff Lock også godt, da det er en anelse tykkere. Ellers er det nye trick at bruge cleaning gum med en lille smule olie i. Det låser det næsten helt, men med nok "diff-effekt" til at det giver mere indstyring og trækker nogenlunde ud af svinget.


  • #6   9. feb 2012 Tak Rasmus og Niklaes for jeres super gode besvarelser. Satser på et gear diff bag, og et spool i front til at starte med.

    Hvem og hvornår bruges et one way diff i front ?


  • #7   9. feb 2012 I don't know smiley


  • #8   10. feb 2012 Jeg tror ikke rigtig det bliver brugt mere. Det blev førhen brugt en del (specielt i SuperStock klassen), men det var da vi kørte med NiMH batterier og uden timing. Nu går det nok for stærkt til at man kan være hurtig med det.

    Med one-way har du jo netop ikke som sådan bremse, hvilket var i orden før i tiden, da det gik så langsomt, at man ikke bremsede alligevel.


  • #9   10. feb 2012 Kuglediff er aldrig rigtigt blevet brugt brugt meget i fronten, så længe som jeg har kørt. da det er et problem at få det til at gå stramt nok.

    Oneway blev meget brugt da vi kørte med kulmotorer 27t og 19t, der havde en del motorbrems som ikke er til stede i BL motorer. På den måde gav det en form for håndbremse effect ind i svinget, bare man slap gassen. ikke låste baghjul, men bare let bremsende som gav styring.
    den effect giver BL motorer ikke, og så er farten også højere, derfor bruger man spool, så man kan bremse inden man kører ind i svinget.

    Kort fortalt... kuglediff og oneway i fronten bliver ikke brugt mere.


  • #10   10. feb 2012 Rasmus C> Kan man låse et one way diff, så det fungere som et spool ?

  • #11   10. feb 2012 hvis du ikke har noget imod at ødelægge det, kan du prøve at lime det sammen smiley

  • #12   10. feb 2012 Nu ved jeg ikke hvilken bil du har, men Xray laver et multi-diff med mulighed for at fungere som både one-way og spool, hvis det er fordi du vil lege rundt med det.

    Jeg vil mene at et låst one-way vil veje mere end et spool (Xray multi-diff vejer i hvert fald væsentlig mere end et spool), men om du kan mærke det på banen ved jeg ikke.


  • #13   10. feb 2012 Jeg tænker også på om man skulle prøve at lime det evt med noget stærkt locktit.
    Hvis man alligevel ikke har nogen glæde af det når man køre brushless, så kan jeg ligeså godt forsøge det.
    Det er forresten en Yokomo...



Kommentér på:
Gear diff eller ball diff ??

Annonce