{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
930 visninger | Oprettet:

G.T Power 20A psu "knust" sikring? {{forumTopicSubject}}

hej rcg


havde lige sat følgenedene til ladning
4*2s batterier 2 på 5,2ah og 2 på 5,8Ah

var lige væk i 15min og kom tilbage og så var laderen slukket.
først tænkte jeg at det bare var strømmen som var gået eller stikket bag i som havde vrikket sig løs men nej der var stadigvæk ingen liv i strømforsyningen.


Jeg har testet at laderen virker med en anden strøm kilde (3s lipo)
og konstaterede at det måtte være sikringen jeg åbnede og ud faldt der bare en smule glas og de 2 metal ender.

Nogen som har en ide hvordan dette kunne ske?
Altså jeg kunne forstå hvis tråden var brændt over, men ikke at den var sprunget i 100stykker.
Og det er en 8a 250v sikring så den burde først sprænge ved de 1840watt og ikke ved de 160w+ varme spild. jeg brugte

Mvh Alexander nielsen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  G.T Power 20A psu "knust" sikring?
  • #1   3. mar 2012 kan nu informere at der intet liv er i strømforsyningen (fandt en ny sikring)
    den sprang med det samme der kom ikke engang lys i ampere måleren der i. og der var ingen ting sat til den.


  • #2   3. mar 2012 Der er et eller andet der kortslutter.. Det er derfor sikringen springer.
    Er bange for at din strømforsyning er færdig, desværre smiley


  • #3   4. mar 2012 har fået svar fra firmaet jeg købte den ved og han anbefaler at jeg får fat i en større. og foreslår den en nummer større altså en
    G.T Power 17v 36A 600W strømforsyning hvor han tilbyder at modregne de 390 jeg gav for den anden.

    jeg kan bare ikke få det til at give mening at den skulle dø ved ca 4*5,5Ah 2s lipo opladning. kan det virkelig passe at laderen er så ueffektiv/sluger så meget ekstra strøm i transformeringen?



  • #4   4. mar 2012 Hvis du har haft alle 4 udgange på laderen til at lade med 6A + spild så er der ikke noget at sige til at sikringen brister. Men det er underligt at den ikke bare brænder over.

    Selv ville jeg gerne give de 300kr som opgraderingen koster. Så har du i hvert fald en som er dimensioneret til din lader og du kan koble en større på senere når der er behov for det.


  • #5   4. mar 2012 @ Morten B

    Det var med 2 batterier på 5,2 og 2 på 5,8 og de nåede kun at blive ladt op til 7,3 hver

    hvilket "kun" burde give

    2*5,2*7,3=75,92watt
    2*5,8*7,3=84,68watt
    ialt 160,6watt + spild i laderen.

    og strømforsyningen skulle kunne give 240 watt ved12 volt (20A)


  • #6   4. mar 2012 Som jeg kan se så har du trukket 2*5,2A + 2*5,8A = 22A, og når din fosyning kun er dim. til 20A Ja så er der et eller andet der ryger.
    Dine effekt beregninger er lidt forkerte ( du skal regne på input 12V af din lader ikke på batterier ) Giver det lidt mening?


  • #7   4. mar 2012 @ < Eddie The Great >

    ja jeg trækker 22A ved 7,3 volt på batteri siden. =160watt
    det bliver så lavet om fra 12 som strømforsyningen levere og der er det så 160watt/12=13,38A (+ tab i laderen) ikke?

    jeg ser det således
    stikkontakt>230v0,7A>strømforsyning>12v13,38A>lader>7,3v22A>batterier

    det er så uden tab i strømforsyning og lader.

    volten bliver transformeret om fra 12 volt til den volt batteriet lades med

    og så vidt jeg ved lades et lipo batteri sådan at ampere går op til det man satte den til og så stiger volten til den når 4,2volt per celle og så falder amperen til 0 = færdigladet
    og den nåede kun til 7,3 volt per batteri.


    hvad jeg har lært er at watten er det samme hele vejen igennem* (+transformerings tab)

    men det kan da også være at jeg er gal på den?


  • #8   4. mar 2012 ja jeg trækker 22A ved 7,3 volt på batteri siden. =160watt
    det bliver så lavet om fra 12 som strømforsyningen levere og der er det så 160watt/12=13,38A (+ tab i laderen) ikke

    Nej Så simpelt er det ikke fordi din lader er IKKE en tabsfri transformator.

    hvad jeg har lært er at watten er det samme hele vejen igennem* (+transformerings tab)

    Ja der er bare det at hverken din strømforsyning eller lader er en transformator., men er i princippet DC regulerede forsyninger. ( lader er en Switchmode forsyning ) Der er stadig en del tab i den.


  • #9   4. mar 2012 Se mit foto album

    http://www.rcgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=18693

    Lader et NiMh batteri med 2,1A med en B6 lader som trækker 1,90A @11.9V fra forsyningt Der sker en lille transformering i laderen, da det er en Switchmode type,




  • #10   4. mar 2012 ud fra det kan jeg se a der går ca 20,21% tabt i laderen.

    hvis jeg bruger samme effektivitets tal på de 79,78%
    i min beregning på de 160watt giver det 200,55watt

    200,55/12=16,71 ampere og ampere måleren i strømforsyningen viste omkring 15,8 da jeg sidst så på den før den nåede 7volt pr batteri

    og når jeg kun har ladet 2*2s med 5,2 ah så har den vist omkring 8,6 ampere. = ca 16watt tab ( ved ikke hvor præcic den er/var)

    men hvis vi udregner det med de 8,4 volt som er max så kommer den op i nærheden af 19,3a 231watt med (effektivitets procenten fra din lader.)


  • #11   4. mar 2012 kan godt se at jeg er firkandete:D

    det korte og lange i det her er at den er død og jeg skal have en ny og større:)
    hvilket bliver en G.T power 36a 17v 600w til 300kr (med rabat fra den døde)

    det kunne være man skulle få fat i en ampere måler så jeg selv kan måle efter og få en reel effektivitets % på laderen og den nye strømforsyning når den kommer.


  • #12   13. apr 2013 HVor køber du den henne?


  • #13   14. apr 2013 Det er muligt at sikringen er 8A/250V, men den beskytter ikke din strømforsyning!

    Sikringen er der for det tilfælde at strømforsyningen går i stykker (kortslutter) og dermed potentielt kan forårsage en brand. Brand er skidt, så det er der ret strenge krav for at undgå. Det er også muligt at selve strømforsyningen ikke brænder men at den trækker tilstrækkeligt strøm til at smelte og kortslutte 220V ledningen. Det er en endnu værre situation, som sikringen også beskytter imod.


Kommentér på:
G.T Power 20A psu "knust" sikring?

Annonce