Crawler krænger ved kørsel. {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg har ombygget min Tamyia CR-01 Unimog. Jeg har pillet fjedre, støddæmpere, osv. af.
Så har jeg indkøbt et sæt Venom Creeper støddæmpere og monteret i ca. 45 grader fra ydersiden af chassiset og ned til der hvor de originale fjedre sad.
Jeg har 10 WT olie i, og har erstattet de interne "anti-roll springs" med nogle lidt kortere og blødere.
Mit problem er at når jeg kører forlæns krænger chassiset til den ene side og når jeg kører baglæns til den anden. Jeg har altså et problem med noget moment påvirkning.
Hvad har jeg gjort galt?
(Jeg ved godt at det er en lang beskrivelse, men prøver at få det hele med...!!!!)
PS. Det er lykkedes mig at få rigtig god artikulering og bevægelsen i hjulene er mange gange bedre end standard. Og jeg jeg kunne jo bare lade være med at købe sådan en scaler og forsøge at gøre den til en crawler, men nu jeg blevet stædig
okt 2007
Følger: 12 Følgere: 13 RC-enheder: 3 Emner: 22 Svar: 262
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 21 RC-enheder: 4 Emner: 25 Svar: 1.881
http://www.rcgalleri.dk/fotoalbum/teknik_projekter/19489-cr_01_nye_stoeddaempere__fjedre
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Men det er den måde vognen er bygget op på med et alt for højt tyngde punkt og så affjedrings geometrien som ikke er godt for krængningen.
Det er måske også derfor at CR-01´eren er den eneste ”Crawler” jeg har set der køre med krængnings stabilisatorer
Men jeg tror nu nok at jeg ved hvad der gør at den krænger.
Så vidt jeg husker er det en to siddet affjedring i de støddæmpere du har valg.
Dvs at der både kan trækkes og presses i en to siddet affjedring.
Det giver dobbelt krængning, plus det at de er ret bløde i fjedrene gør det ikke bedre.
En anden ting ved en to siddet affjedring er at der ikke er et rigtigt nulpunkt så affjedringen bliver så flydende som muligt.
Det er faktisk det der er meningen med en to siddet affjedring.
Kort sagt skal bilen være bygget til den form for affjedring og det er CR-01´eren ikke
Du kan enten sætte kraftigere krængnings stabilisatorer (absur ide)
Eller du kan rykke vægten længere ned i vognen og nøjes med kun en siddet affjedring
Eller du kan gøre sådan som jeg har gjort på et par af mine biler.
Jeg har droppet affjedringen helt, så har du ikke længere de problemer
okt 2007
De skulle være 14mm indvendig og 90mm lange. Som det ses har jeg strammet dem godt ned, de fjedre som sidder på, men jeg har ingen ide om hvordan de er sammenlignet med Axial fjedrene - altså i stivhed.
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Det er bare ikke så let
Min Smølf (AX-10) holdt først op med at krænge da jeg satte blødere fjedre på
Axial fjedrene er nemlig noget være lort.
Jeg skal ikke kunne sige dig præcist hvad der gør at din vogn krænger.
MEN.
Støddæmperne skal glide ubesværet (ikke noget hakkeri)
Der må ikke være slør i fjedrene (Alt slør ganger det hele med 2)
Der må ikke være slør i ophænget / affjedringen.
Fjedrene skal være i en god kvalitet så de køre lige uden at røre dæmper huset (tynde formet fjedre er rigtig gode)
Støddæmper olie er faktisk ligegyldigt.
Problemet er at affjedringen er så blød at selv smårting som ikke betyder noget på en almindelig bil, for en crawler til at hænge til siden uden at den kan komme op og stå normalt igen
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 23 RC-enheder: 6 Emner: 12 Svar: 800
Har du mulighed for at prøve et sæt dæmpere, der kan monteres i ca. 90 gr.?
feb 2004
Følger: 95 Følgere: 113 RC-enheder: 34 Emner: 80 Svar: 1.675
Denne form for torque twist opstår også i andre modeller med kardantræk, da chassiset jo vil vrides i modsat retning af kardanernes rotation...
Tamiyas TXT-1 er et fint eksempel på, hvor "galt" det kan gå.. Når der gives gas i sådan en, løfter det ene forhjul sig helt fra jorden.
okt 2007
Så må jeg se om det gør noget.
Crawler krænger ved kørsel.