{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
579 visninger | Oprettet:

li-po????? {{forumTopicSubject}}

Hej RC folk. når man kikker på et li-po batt. så stå der en masse ting?? ex, 3s - 40c - 7,4v - 5000mAh - 1p.
Er det rigtigt at -3s, stå for at der er 3-serie, altså det man kalder et 3-cells batt????
3-batt der er serieforbundet!
Næste er 40c, C stå for colom, altså hvor hurtig man kan aflade det, hvor hurtig strømen kan komme ud når køre mm.
Et tillægs spørgsmål, er de 40c som stå på battet, er det så konstand eller er det i burst?? -kommer der 40c ud hele tiden eller kommer der er 40c ud når du trykker speederen i bund????
Men det er det -P, der? hvad stå 1p eller 2p for på et li-po batt????
På forhånd en million tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  li-po?????
  • #2   9. jul 2012 XsYp betyder X celler forbundet i serie, og Y celler forbundet parallelt. Et 3s1p er altså 3 celler der er forbundet i serie, hvor et 2s2p er 4 celler, der sidder sammen i par.

    C er i denne situation IKKE coulomb, men derimod står det for "capacity". Det betyder hvor mange gange sin egen kapacitet den kan aflade med ad gangen. Et 40c betyder altså 40 gange sin egen kapacitet. Et 5000mah 40c kan altså afgive 5 * 40 = 200A.

    Bemærk dog at C-tallet primært fortæller om den interne modstand i batteriet, og ikke reelt hvor meget det kan afgive. Nogle af de nyeste top-batterier skilter med over 6000mah og 90C = 540A, men et batteri af den størrelse der bliver tvunget til at afgive 540A vil smelte sammen.


  • #3   9. jul 2012 Frederik har skrevet en fremragende LiPo guide her:

    http://rc-forum.dk/index.php/topic,61.0.html


  • #4   9. jul 2012 Lige en tilføjelse til det Niklas H skriver så ganske udmærket.

    På de fleste batterier står der to ”C” tal, f.eks. 30c-40c.
    Der første ”c” står for hvad batteriet kan klare af afladning hele tiden, det sidste ”C” står for hvor højt det kan aflades i et kort øjeblik (burst).

    1p eller 2p står for antallet af pakker batteriet består af.
    F,eks at batteriet er delt op i to pakker så det giver en bedre vægtfordelingen i bilen.
    Så er vi vist igennem det hele smiley


  • #5   9. jul 2012 Sauron der tager du fejl.
    Ihvertfald med de batterier jeg har set.

    30-40C er den rating som cellerne kan aflade med, burst rate er normalt det dobbelte altså 60-80C.

    Mht antallet af "P" så har Niklas ret, det du tænker på er Saddle-Packs, hvor batteriet er opdelt i flere stykker.


  • #6   9. jul 2012 Jeg ved ikke hvor det er jeg tager fejl smiley
    Jeg brugte det kun 30c-40c som eksempel, og jeg har faktisk selv haft sådan et batteri.

    Og ja, det var Saddle-Packs jeg tænkte på smiley
    Og hvad ”P” angår, så er der åbenbart flere måder at bruge det ”P” på.
    Jueg tror faktisk vi har diskuteret det ”P” før her på galleriet, hvor der blev fundet eksempler for begge dele, og jeg tror ikke vi fandt helt ud af hvad det oprindelige ”P” betyder, Lidt noget rod smiley


  • #7   10. jul 2012 s og p bliver brugt til at indikere hvor mange celler som der er og hvordan de er koblet sammen

    Eks med 3s2p er der 6 celler i alt da der er 2 gange 3 celler i serie hvor de 2 serier er sat parallelt.

    hvis vi siger at en celle er på 2 ah så vil man med 3s1p have 3*2ah =11,1v 2ah
    og med 3s2p vil man have 3*2ah + 3*2ah=11,1v 4ah

    typisk er det batterier med stor kapacitet (ah) som er eks 2s2p da det er nemmere og billigere at lave 4stk 4 ah celler end 2stk 8 ah celle.

    hvis det ikke giver helt mening så kan du eventuelt besøge denne side hvor man selv kan vælge antal s og så vælge om det skal være 1p eller 2p hvor den så viser hvordan de sidder sammen.

    http://scriptasylum.com/rc_speed/lipo.html

    C ratingen for constant og burst hænger ikke altid ens sammen. det variere fra firma til firma og også fra serie til serie eks med hobbyking batterier er det med deres billige turnigy serie typisk at burst ratingen er 10 højre end constant eks hedder dem jeg bruger til min tricopter 3s 3ah 20-30c hvilket betyder at det kan give 3ah*20c=60ah konstant og 3ah*30c=90ah i burst.

    hvor de nano tech batterier jeg har hedder 2s 5,8ah 30-60c hvilket giver 174 ah konstant og det dobbelte (348ah) i burst.

    så det afhænger af hvilken serie de er fra og producenten som laver dem.

    og det med om det er constant eller burst som der står på batteriet variere lidt nogle af dem jeg har står konstant c ratingen andre står begge sådan -> 20-30c
    men du skal være opmærksom på om det er constant eller burst har hørt at maxamps' lipoer er opgivet som burst så med true 100c rating mener de at det har 100c i burst og nok 50c i constant.

    men igen det kommer an på producent og serie
    håber det giver mening


    /Alexander


Kommentér på:
li-po?????

Annonce