{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.041 visninger | Oprettet:

hjul - vinkel og hældning på FG onroad {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Er der nogen der kan svare på følgende spørgsmål:

1. Hvordan skal vinklen på hhv. forhjul og baghjul være (fx. spidse lidt osv.) ?

2. Hvor meget skal hjulene hælde på hhv. forhjul og baghjul? (pt. hælder det øverste af mine bagdæk mere ud end det nederste)

Håber det gav mening, synes ikke rigtig den har ordenligt vejgreb!

Mvh.
Jonas


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjul - vinkel og hældning på FG onroad
  • #1   26. mar 2013 Hvor skal du kører med den?
    Man indstiller normalt bilen i forhold til bane, vejr og kørestil, så det er meget åbent spørgsmål!
    Men til P-race vil jeg foreslå følgende:
    Brug C dæk
    Baghjul let spidsede fremad og ca 2gr spidsede opad
    Forhjul skal skræve lidt og igen ca 2gr spidsede opad
    Højden skal være ca 5mm fra asfalt
    De to stræberarme skal du huske at stille så de er løse
    Støddæmpere skal let fjedrende

    Dette er meget løs snak, når vi kører på bane har vi gradmålere, tilpasser olier, tilpasser fjedre, stiller det hele indenfor 1/2 grad og justere hele tiden til vi er tilfredse.
    Tag forbi din lokale onroadbane og prøv! Her kan de også forklarer dig hvordan, men PAS PÅ! Du bliver grebet af at kører på bane smiley


  • #2   26. mar 2013 ang camber så gælder det om at finde et mellem punkt... jo mere (og her snakker vi kun negativ camber, da den måde dine hjul står på nu hvor det øverste er længere ude er helt forkert, det kaldes positiv camber så lige meget hvad skal det enten være lige eller det nederste længere ude end det øverste)

    hvor meget osv er lidt en smagssag og alt efter hvad bane der køres på...

    jo mere camber jo bedre greb i sving men tilgengæld mister man greb ved brems og akselration da mindre af dæk overfladen er i kontakt med asfalten når der køres lige ud... og selvfølgelig omvendt jo mindre camber man har... så er det en meget snoet bane kan mere camber være at foretrække og er der meget opbremsning fra høj fart (mange langsider) kan mindre camber være at foretrække... men igen har det også noget at gøre med personlig kørestil at gøre da alle jo har deres måde at køre på...

    ang toe in/out vil jeg sige at baghjul skal altid pege en smule indad da de bliver presset lidt tilbage når der gives gas og denne vinkel giver mere greb til det yderste hjul når der drejes men dette er MEGET små justeringer vi snakker... og forhjul, er det en meget snoet bane er toe in (hjulene peger indad) at foretrække da det øger responsen på fronten, men er der mange hurtige langsider er toe out (hjulene peger ud) at foretrække da det gør bilen mere stabil på lige strækninger... men omkring toe in/out er det forhjulene der er vigtigst og justeres først...


  • #3   26. mar 2013 Hold da op, der kan man bare se hvor meget jeg har at lære smiley Men jeg må straks igang med at justere efter lidt P-plads kørsel. Så ved jeg ikke om man kan sammenligne det med en bane med mange sving eller mange langsider smiley Tak for jeres svar, nu må vi se om jeg bliver træt af at justere de hjul konstant (;

  • #4   26. mar 2013 Du kunne evt bruge en time eller to paa at läse lidt her:
    http://users.telenet.be/elvo/

    De forklarer alle setups ret godt og forstaaeligt smiley


  • #5   26. mar 2013 den side lars linker til forklarer det på en rigtigt god måde kan jeg se... var ikke helt sikker på om det jeg skrev var så forståeligt igen, det er lidt svært at forklare så prøvede bare at holde det simpelt smiley

  • #6   26. mar 2013 Tusind tak Lars!


  • #7   26. mar 2013 Var saa lidt smiley

    Den side er nemlig RIGTIG god til at forklare ALT om setup af bilen!
    Ogsaa hvis man körer offroad, jeg körer kun offroad og har haft MEGET gläde af siden.


  • #8   26. mar 2013 Har lige kigget siden igennem, der mangler sgu ikke noget ! Er egentlig også selv mest til offroad he he

Kommentér på:
hjul - vinkel og hældning på FG onroad

Annonce