{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.804 visninger | Oprettet:

Hvad tuner en tun-udstødning? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg sidder her og spekulerer på, hvad det er der tuner en tun udsødning? Den standart udstødning jeg har på burde da være ligeså hurtig som andre fordi den har fri udblæsning, altså er helt tom inden i. Forstår ikke hvordan man så kan tune en bil med en anden udstødning? Håber der er nogen der kan hjælpe mig her.

Dennis.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad tuner en tun-udstødning?
  • #1   31. aug 2005 Giver optimal modstand til motoren + bedre flow i potten.

  • #2   31. aug 2005 Mange tror man får mere ydelse ved at købe en ny potte til 500-800kr.. det afhænger af motor hvad der passer sammen. (noget man skal prøve sig frem med)

    alt har noget at gøre med størelsen efter krummeren og før den..
    STD piper som savage s25 der er der osse fri udblæsning. men den giver motoren meget lidt effect.
    man skal finde en og just efter hvad man bruger..
    kunne godt komme med en masse facts og længder osv til high low speed osv.. men det vil tage lidt tid.

    MVH Mike


  • #3   31. aug 2005 hehe... hold nu fast--

    når nu det er din bil tæsker der ud af med 3000-40000omdr..udesender den en impuls tryk bølge for hver omdr

    nu er det sådan at når motoren er ved at udstøde.. altså efter antænding, er den samtidig osse ved at trykke ny nitro ind i forbrændings kammeret oven over udstødningen som så bliver trykket ud og så "lukker" indsugningen, men der opstår jo en trykbølge fremadrettet. ud af motoren/udstødningshullet.
    bag ved den trykbølge opstår der et sug.. så den faktisk suger noget brændstof med ud af forbrændings kammeret.. som skulle hva være blevet i kammeret til at lave POWER...

    den trykbølge bliver inde i udstødningen rettet tilbage til manifoldet/udstødningshullet.. men længden fra manifoldet ud til den anden ende af potten eller til flere mellemvægge. og udformningen af disse.. eller OSV OSV OSV.. alt sammen delvist for at aflive trykbølgen men osse for at rette trykbølgen mod manifoldet med den rigtige mængde tryk og lige på samme tid som den næste trykbølge ryger ud af motoren og på den måde slår sig selv ihjel og det sug der opstod inde i forbrændings kammeret, bag ved trykbølgen bliver modvirket. så motoren yder mere..

    men trykbølgen har en hastighed. og motoren svinger jo meget så det er kun ved et vist antal omdr af suget fra trykbølgen bliver modvirker 100% og det antal omdr som motoren skal for at blive modvirket er justerbart--

    ja den var svær...

    længden på potten bestemmer om den skal trække ved lave eller høje omdr... eller slet ikke trække.. not og den forkert potte kan være en nedgang i effekt..


    en potte, tun potte er udformet nøje for at modsvare de impulser motoren laver.. og mange laver enda beregnede udstødninger og flerkammeret, sådan så den nærmest har flere gear.. og modvirker trykbølgen ved et bredt omdr område og derfor giver motoren et bedre træk. og kan rende stærkere..

    afhængigt af længden.. men det er meget lidt den skal rykkes max +/- 5mm

    men det er altså sådan en potte til en 2 takter fungerer..


  • #4   31. aug 2005 men ja nogle er helt tomme og koster af HT.. men så har den en helt speciel form, udmålt og beregnet til at modvirker mest muligt og ved flest omdr.

    og hvis man er lidt fix. kan man faktisk osse putte en "potte" på indsugningen.. som osse giver lidt effekt.. dog mest sammen med KN filter.. eller et andet race filter



  • #5   31. aug 2005 den der potte på indsugningen.. det var en vacum dåse.. jeg mente..

  • #6   1. sep 2005 Maniac: Tak for den lange forklaring

    Alle: Også tak til jer andre smiley


  • #7   1. sep 2005 Dammm... der er sq en der har styr på tingene der, hva ?? smiley

    Nice forklaring, så blev man da noget klogere igen... smiley

    Capiz 8)


  • #8   1. sep 2005 hehe.. potten på indsugningen., den kan monteret og give motoren lidt mere bundtræk.. når motoren drejer rundt åbner og lukker den indsygningen vildt mange gange.. ja en gang for hver omdr.. og hvergang motoren suger kommer der fart på luften mod insugningshullet, og når den så lukker indsugningen, ja så er der stadivæk fart på luften og det laver et lille overtryk i manifoldet.. og så skyder den faktisk brændstof blanding ud i luftfilteret.. eller ud af karburatoren.. kan faktisk ses med øjet på en knallert med tun.. hvis du piller luftfilteret af og gazzer op kan du se at der ryger noget "gaz" ud af karburatoren.. og holder du hånden tæt på bliver den helt våd af benzin.. og det samme gælder osse for en nitro..

    hvis du får fingre i en lille blød lufttæt beholder med 5/10 cm vacum slange på og monteret på en hjemmfusket studs på indsugningen og så monteret (beholderen/vacum dåsen) på.. så når motoren suger i indsugningen, så suger den osse i vacum dåsen, og det giver undertryk i dåsen.. når så motoren lukker indsugningen, og der kommer lidt tryk i indsugningen, så er det stadivæk undertryk i vacum dåsen og den suger brændstoffet som eller ville blive trykket ud af karburatoren, og skaber et micro overtryk i dåsen. og når så motoren begynder at suge igen. ja så suger den jo osse i vacumdåse igen og får lidt extra fra det vacumdåsen rede fra at blive trykket ud i luftfilteret under den tidligere indsugnings takt... og så starter den forfra.. den får så lidt mere brændstof/luft blanding ned i kammeret hver gang den suger og yder derfor lidt mere..

    ja der er mange trix til 2 takts motorer--

    men mange X lidt = mere effekt...


  • #9   1. sep 2005 Nice. Dejlige forklaringer du kommer med smiley Så tror jeg da, jeg har nogen lunde styr på det.

  • #10   1. sep 2005 Halløjsa.... er det sådan en her ??

    (link fjernet)

    Jeg har fået at vide, det skulel være det samme !!!

    Hvis det er det, så vil jeg have monteret min, men jeg vidste ikke hvad den gjorde... ret smart alligevel.... smiley

    Capiz 8)


  • #11   1. sep 2005 jo det er en indsugnings forstærker.. den specifikt lavet til lige det formål-

  • #12   1. sep 2005 men sørg for at din studs og slanger og diverse andre tilslutninger. de skal være 100% tæt ellers giver den ikke noget overhovedet.. men giver man en knallert sådan en kan man godt mærke forskel.. det er ikke meget men bare lidt..

    men som jeg sagde før mange små ting.. giver til sidst en del mere effekt..


Kommentér på:
Hvad tuner en tun-udstødning?

Annonce