1.804 visninger
|
Oprettet:
Hvad tuner en tun-udstødning? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg sidder her og spekulerer på, hvad det er der tuner en tun udsødning? Den standart udstødning jeg har på burde da være ligeså hurtig som andre fordi den har fri udblæsning, altså er helt tom inden i. Forstår ikke hvordan man så kan tune en bil med en anden udstødning? Håber der er nogen der kan hjælpe mig her.
Dennis.
jul 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 36 Svar: 775
mar 2004
Følger: 32 Følgere: 29 RC-enheder: 1 Emner: 43 Svar: 235
alt har noget at gøre med størelsen efter krummeren og før den..
STD piper som savage s25 der er der osse fri udblæsning. men den giver motoren meget lidt effect.
man skal finde en og just efter hvad man bruger..
kunne godt komme med en masse facts og længder osv til high low speed osv.. men det vil tage lidt tid.
MVH Mike
feb 2005
Følger: 26 Følgere: 25 RC-enheder: 11 Emner: 2 Svar: 20
når nu det er din bil tæsker der ud af med 3000-40000omdr..udesender den en impuls tryk bølge for hver omdr
nu er det sådan at når motoren er ved at udstøde.. altså efter antænding, er den samtidig osse ved at trykke ny nitro ind i forbrændings kammeret oven over udstødningen som så bliver trykket ud og så "lukker" indsugningen, men der opstår jo en trykbølge fremadrettet. ud af motoren/udstødningshullet.
bag ved den trykbølge opstår der et sug.. så den faktisk suger noget brændstof med ud af forbrændings kammeret.. som skulle hva være blevet i kammeret til at lave POWER...
den trykbølge bliver inde i udstødningen rettet tilbage til manifoldet/udstødningshullet.. men længden fra manifoldet ud til den anden ende af potten eller til flere mellemvægge. og udformningen af disse.. eller OSV OSV OSV.. alt sammen delvist for at aflive trykbølgen men osse for at rette trykbølgen mod manifoldet med den rigtige mængde tryk og lige på samme tid som den næste trykbølge ryger ud af motoren og på den måde slår sig selv ihjel og det sug der opstod inde i forbrændings kammeret, bag ved trykbølgen bliver modvirket. så motoren yder mere..
men trykbølgen har en hastighed. og motoren svinger jo meget så det er kun ved et vist antal omdr af suget fra trykbølgen bliver modvirker 100% og det antal omdr som motoren skal for at blive modvirket er justerbart--
ja den var svær...
længden på potten bestemmer om den skal trække ved lave eller høje omdr... eller slet ikke trække.. not og den forkert potte kan være en nedgang i effekt..
en potte, tun potte er udformet nøje for at modsvare de impulser motoren laver.. og mange laver enda beregnede udstødninger og flerkammeret, sådan så den nærmest har flere gear.. og modvirker trykbølgen ved et bredt omdr område og derfor giver motoren et bedre træk. og kan rende stærkere..
afhængigt af længden.. men det er meget lidt den skal rykkes max +/- 5mm
men det er altså sådan en potte til en 2 takter fungerer..
feb 2005
og hvis man er lidt fix. kan man faktisk osse putte en "potte" på indsugningen.. som osse giver lidt effekt.. dog mest sammen med KN filter.. eller et andet race filter
feb 2005
apr 2005
Følger: 22 Følgere: 21 RC-enheder: 3 Emner: 70 Svar: 406
Alle: Også tak til jer andre
jul 2004
Følger: 18 Følgere: 17 RC-enheder: 5 Emner: 49 Svar: 173
Nice forklaring, så blev man da noget klogere igen...
Capiz 8)
feb 2005
hvis du får fingre i en lille blød lufttæt beholder med 5/10 cm vacum slange på og monteret på en hjemmfusket studs på indsugningen og så monteret (beholderen/vacum dåsen) på.. så når motoren suger i indsugningen, så suger den osse i vacum dåsen, og det giver undertryk i dåsen.. når så motoren lukker indsugningen, og der kommer lidt tryk i indsugningen, så er det stadivæk undertryk i vacum dåsen og den suger brændstoffet som eller ville blive trykket ud af karburatoren, og skaber et micro overtryk i dåsen. og når så motoren begynder at suge igen. ja så suger den jo osse i vacumdåse igen og får lidt extra fra det vacumdåsen rede fra at blive trykket ud i luftfilteret under den tidligere indsugnings takt... og så starter den forfra.. den får så lidt mere brændstof/luft blanding ned i kammeret hver gang den suger og yder derfor lidt mere..
ja der er mange trix til 2 takts motorer--
men mange X lidt = mere effekt...
apr 2005
Følger: 22 Følgere: 21 RC-enheder: 3 Emner: 70 Svar: 406
jul 2004
Følger: 18 Følgere: 17 RC-enheder: 5 Emner: 49 Svar: 173
(link fjernet)
Jeg har fået at vide, det skulel være det samme !!!
Hvis det er det, så vil jeg have monteret min, men jeg vidste ikke hvad den gjorde... ret smart alligevel....
Capiz 8)
feb 2005
feb 2005
men som jeg sagde før mange små ting.. giver til sidst en del mere effekt..
Hvad tuner en tun-udstødning?