{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.345 visninger | Oprettet:

Servoplade på FG Marder. {{forumTopicSubject}}

Efterhånden som min FG Marder begynder at virke, det vil sige, at den kan køre, den kan styre og den kan bremse, melder der sig en række problemer. Ét af dem er servopladen.
Problemet med servopladen er, at den flexer, d.v.s. at den bevæger sig i retninger den ikke er konstrueret til at modstå. Derved tabes noget af servokraften i pladens bevægelse. Slutresultatet er manglende præcision og en knækket servoplade.
Der var engang, hvor en god servo trak nogle få kilo, og derfor var det ikke noget problem. Men selv da jeg havde nogle slappe standard HiTec servoer'er, knækkede min. Da jeg så opgraderede til nogle bomstærke servo'er, og tilmed 3 af slagsen, var jeg nødt til at gøre noget. Heldigvis kan man købe sig til en bedre servoplade, hvis ikke man laver en selv. Min var billig og stiv i aluminium, så jeg købte den. Men man kan sagtens lave én selv. Den er monteret som standard pladen i plastik, d.v.s. en gennemgående bolt forrest til servo saver'en, og to stag bagerst. Disse stag er også i aluminium. Jeg har monteret det hele med nogle rustfrie bolte og skruer.
Nu oplever jeg ikke mere Flex og mine servo'er kan bedre gøre deres arbejde, f.eks. med at dreje Marderens forhjul. Min fornemmelse er,a t det er mere præcist, og værd at gøre på sin marder. En kulfiber plade er lettere, og kan også købes flere steder på nettet, men er også dyr. Denne kan man dog sagtens lave selv. Husk, at kulfiber støv fra savning og skæring er skadeligt for helbredet.
Man kan dog sagtens gøre noget ved sin standard plastikplade, hvis man vil. I hvert "hjørne" forrest, måler man op til et hul. Tilsvarende på bundpladen nedenudner. Ser, at intet kommer i vejen, og installerer derefter to stykker gevindstang, med skiver, bolte og skruer. Det vil sige, at plade nu får 4 punkter, den står fast med.
En anden tanke jeg har tænkt om Marder'en er, at den jo har en gammeldags type chassis. D.v.s. én bundplade, uden en påboltet overplade. Det gør, at bundpladen er udsat for bøjning da det kun er denne, som kan tage fra. Med en meget stil montering af en stiv servoplade, kommer man et lille skridt nærmere en to-lags løsning, som gør Marder'en lidt stivere.
Endelig er der det med vægten. En Marder er tung bagi i forhold til fronten. Specielt hvis man fyrer aludele på den. Med en aluservoplade er dette en smule bedre fordelt, og den er stiv nok til, at kunne supportere 3 eller 4 servo'er.
Batteristag kan skrues lige over på alupladen, da hullerne er de samme.
I er meget velkomne til at komme med gode indspark til emnet. Der er altid ting, man kan gøre bedre.
Her er så et par billeder fra min egen Marder:
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Servoplade på FG Marder.
  • #1   29. aug 2016 et billede af den installerede servoplade i aluminium. Den kræver modsat plastik, at den bliver pudset engang imellem, hvis den skal vedblive at være pæn:

    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #2   29. aug 2016 Og så lige et billede af stagene, som holder servopladen. De er LANGT stivere i alu, end de originale, som er en støbt del af plastikpladen. Dét hjælper!
    En anden fordel ved at gøre dette er, at servoindstillingen med epa - end point adjustment, er langt mere præcis smiley
    Jeg kan også lige tilføje, at man på nettet rundt omkring, kan finde udmærkede billeder af dimensionerne til at save sin egen servoplade ud. Så behøver man ikke bruge tid på dette, med mindre man vil lave andre løsninger, f.eks. anden batteriplacering eller andet.

    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #3   4. sep 2016 Kunne faktisk godt tænke mig at blive helt fri for den plade, og har kigget på servotårn.
    De koster lidt (ca. kr.300/sæt tror jeg nok) i alu, så gået i i tænkeboksen.
    Har kigget på afstands/forlænger møtrikker som kan fås i flere længder.
    Med dem kunne man måske lave til 3 servoer for under kr.100.

    Mon ikke det kan lade sig gøre på denne billigere måde? De møtrikker er oveni lavet i stål, så bør være stærkere end de alutårn man kan købe.


    profilbillede
  • #4   4. sep 2016 Udmærket idé, som man ser mere og mere på andre biler. Der er dog en lille hage ved det, som jeg ser det, og det er, at FG's bund er lidt tynd og i ét lag. Nogle nye biler har en flerlagsopbygning, om stiver det hele af. Derfor valgte jeg, at beholde servopladen. Men det er klart, at det er enklere opbygning.
    Hmm... Måske man skulle lave en to lags bund komplet til sin Marder?
    Nå, afsted efter flere rustfrie skruer.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #5   5. sep 2016 man kunne også købe en trekant profil af en slags. Den kan man så montere langs siden på sin marder og der ved gøre den mindre følsom for at bøje.

    ellers kan man gå i bling bling mode og købe dem her som jeg linker til. de sidder på FG´s EVO biler og DEM bøjer du ikke.!

    http://rc-car-online.de/shop/en/products/fg_1080-1080-fg-cfk-chassis-stiffening-fuer-evo-04-08-2pcs-.html

    koster et par kr.... smiley

    idéen med løse servo´er uden servo plade tror jeg ikke på da den servo plade er med til at stive hele forenden af. så jeg tror at de nye fg´er bukker langt nemmere end de gamle...

    HP.


Kommentér på:
Servoplade på FG Marder.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce