890 visninger
|
Oprettet:
8. feb 2005 Følger: 41 Følgere: 40 RC-enheder: 7 Emner: 198 Svar: 3.130
Lys på Tamiya? {{forumTopicSubject}}
Hey.
Jeg vil til at bygge lidt om på min Highlift, og i den forbindelse hiver jeg mit multifunktions modul af.
Men hvordan tilslutter i så lys når der er alm ESC i bilen istedet?
Skal der noget modstande, bestemte spændinger eller noget til, eller er det bare at sætte det hele paralelt sammen og et 9V batteri på?
jan 2008
Følger: 19 Følgere: 18 RC-enheder: 2 Emner: 34 Svar: 529
og så selv modstande (:
feb 2005
Følger: 41 Følgere: 40 RC-enheder: 7 Emner: 198 Svar: 3.130
9 celle batteri?
hvilken modstand?
jan 2007
Følger: 26 Følgere: 27 RC-enheder: 6 Emner: 42 Svar: 596
http://www.morfars.dk/rc/light-system-drift-p-3386.html?osCsid=5a96edf3abd9c90fab07cc684b606023
jan 2008
Claus H
ej hold op
sådan noget laver man da selv ? q: hehe
puha TROr de er på 470 ohm
se mere her (:
http://www.brinck.dk/lysdioder.asp
feb 2005
Og der er jo 11 forlys og 4 baglys, men bare de lyser konstant er det fint.
jan 2007
Følger: 26 Følgere: 27 RC-enheder: 6 Emner: 42 Svar: 596
feb 2005
Men det hjælper jo ikke på min HL.
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Det er faktisk et fedt lys sæt, der vil passe godt på en Highlift, har det selv.
Og jeg tror det nemt kan trække alt det lys der er på Highlift´en.
Ellers er der metoder til at opnå et godt resultat, formodstande høre ikke den bedste af dem.
jan 2008
og hvis du sætter dem som en paralel forbindelse skal du bruge en modstand for hver "række" dioder.
og hvis du sætter dem i en serie forbindelse så skal du bare bruge en modstand til det hele.
men for at batteriet skal ku trække det skal du nok sætte dem i paralel forbindelser med 4 dioder og en modstand e hver.. eller kan batteriet nok ikk trække dem hehe (:
feb 2005
Spænding over dioden
Forsyningsspændingen
Og diodens tilladte strøm
Hvis man sætter nogle i serie så stiger spændingen over dioderne og modstanden skal regnes ved lavere spænding så den max tillader det strøm om dioderne kan tåle.
Men det kunne jo være at der var indbygget modstande på tamiyadioderne.
Sauron, hvilke metoder?
feb 2007
Små lysdioder bruge 1,5 V, højaktive lysdioder 3.0 V.
Derfor er det lidt svært at sige hvad du skal bruge af formodstande, det komme nemlig an på lysdioderne
Det næste problem er at hvis du bruger formodstande vil lysstyrken falde efterhånden som du bruger strømmen på kørebatteriet (lygterne slukker når du stater motoren)
Dette problem kan løses ved at lave en ”strømforsyning” der nedsætter spændingen (volt) ned til 3.0V elektronisk, så at lysstyrken først falder når kørebatteriets spænding (volt) når ned under 4.0V.
Dvs, når kørebatteriet er helt fladt.
Sådan en ”strømforsyning” sider der allerede i det lyssæt som Claus H skriver om.
MEN er lyssættets ”strømforsyning” ikke stor nok til at trække alle de lysdioder man gerne vil ha´ på, kan man lave en ”strømforsyning og forstærker” så lyssættet kun ”styre” strømmen til lysdioderne.
Så man på den måde kan forstærke en udgang på lyssættet 50 – 100 gange.
Det er det jeg har gjort på min ”Rebel” hvor lyssættet kun var beregnet til 2 stk. lysdioder, og jeg skulle bruge 10 til forlygterne
Men det lyssæt som Claus H skriver om, skulle nok kunne klare de krav son din High-Lift sætter.
feb 2005
Men det er jo ikke nok at sænke spændingen til det som dioden er beregnet til. hvis man ikke har strømbegrænsningen som modstanden sørge for, så står dioden af med tiden.
Men det er jo muligt at der er lang nok leve tid til RC i dioderne alligevel.?
Jeg ved det ikke derfor jeg spørger.
feb 2007
Det er to måder at nå det samme resultat på, men jeg skal prøve at forklare det.
Med en formodstande begrænser du strømforbruget (Wat) til den lysdiode der skal lyse, ud fra den max Spænding (Volt) du har til rådighed (i dette tilfælde 7,2 V)
Her kan du bruge 300 - 310 Ohms modstande til forlygterne og 360 – 380 Ohms modstande til baglygterne
Her er der bare det problem at modstanden er den samme, uanset om hvor meget strøm der er på kørebatteriet eller hvor mange lysdioder du sætter på.
Det er derfor man siger max 4 lysdioder per formodstand
Til forlygterne kun 1 lysdiode per formodstand da de er kraftigere i strømforbruget.
Min lille hjemmelavet ”strømforsyning” er en elektronisk ”modstand” som indstiller sig selv alt efter hvor mange Spænding (Volt) du har til rådighed (i dette tilfælde 4 - 30 V).
Uanset om du sætter 4 eller 30 V til dit system, vi udgangen altid ligge på 3,0V, også selvom du sætter 100 lysdioder på.
Her sætter man bare en lille formodstand til baglygterne eller sætter 2 stk i serie
Rød 1,8 V
Gul 2 V
Grøn 2,2 V
Blå 3 V
Hvid / Ultraviolet 3,3 - 3,6 V
feb 2005
Var at en diode altid selv sørger for at der ligger dens spænding over sig, som en slags spændingsdeler.
Og at de volt der så er til overs skal ligge over en modstand, og den modstand skal så have en størrelse der begrænser strømmen til det dioden max kan tåle.
Derfor sagde han at dioder altid sidder sammen med en modstand, og hvis man skulle sætte flere dioder sammen så er det i serie og stadigt med en passende modstand i forhold til det spænding der er tilbage til modstanden.
feb 2005
feb 2007
Dit kørebatteri er på 7,2V og det er mere end det dobbelte af lysdiodens spænding.
Så hvad er problemet?????
De små lysdioder er ikke så følsomme som de kraftige, så derfor sænker jeg spænding til 3V som de kraftige lysdioder og sætter modstande på de små lysdioder.
Og det er så her din makker glemmer noget (Hæ Hæ)
Citat, Brinck elektronik.
1W lysdioder begynder at lyse ved ca. 3V, men kan brænde af allerede ved 4 - 5V. Derfor SKAL der bruges en strømbegrænser på 350 mA i serie med lysdioden.
En sådan laves nemt og billigt ved hjælp af en LM 317 og et par modstande.
http://www.brinck.dk/lysdioder.asp se tegning
deres ”strømbegrænser” ligner meget min lille ”strømforsyning”.
De virker på samme måde.
Lys på Tamiya?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside