{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
891 visninger | Oprettet:

Lys på Tamiya? {{forumTopicSubject}}

Hey.

Jeg vil til at bygge lidt om på min Highlift, og i den forbindelse hiver jeg mit multifunktions modul af.

Men hvordan tilslutter i så lys når der er alm ESC i bilen istedet?
Skal der noget modstande, bestemte spændinger eller noget til, eller er det bare at sætte det hele paralelt sammen og et 9V batteri på?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lys på Tamiya?
  • #1   18. apr 2008 jeg er ved at lave lys på min scania og der har jeg bare loddet en 9 cellers batteri og så sat nogle dioder og en kontakt til (:
    og så selv modstande (:


  • #2   18. apr 2008 ?
    9 celle batteri?
    hvilken modstand?


  • #4   18. apr 2008
    Claus H

    ej hold op smiley

    sådan noget laver man da selv ? q: hehe

    puha TROr de er på 470 ohm
    se mere her (:
    http://www.brinck.dk/lysdioder.asp


  • #5   18. apr 2008 Jeg har org, tamiya dioder jeg ved ikke hvad spænding og forbrug de er.

    Og der er jo 11 forlys og 4 baglys, men bare de lyser konstant er det fint.


  • #6   18. apr 2008 ja så er det fint nok at lave det selv. jeg ville gerne ha lidt funktioner....

  • #7   18. apr 2008 Jeg sad lige og fik lyst til at købe det fra 3racing til min TT-01

    Men det hjælper jo ikke på min HL.


  • #8   18. apr 2008 jeg vil nu give Claus H ret.
    Det er faktisk et fedt lys sæt, der vil passe godt på en Highlift, har det selv.
    Og jeg tror det nemt kan trække alt det lys der er på Highlift´en.
    Ellers er der metoder til at opnå et godt resultat, formodstande høre ikke den bedste af dem.


  • #9   18. apr 2008 hvis du har et 12 volt batt så skal du bruge 470 ohm modstande.

    og hvis du sætter dem som en paralel forbindelse skal du bruge en modstand for hver "række" dioder.

    og hvis du sætter dem i en serie forbindelse så skal du bare bruge en modstand til det hele.

    men for at batteriet skal ku trække det skal du nok sætte dem i paralel forbindelser med 4 dioder og en modstand e hver.. eller kan batteriet nok ikk trække dem hehe (:


  • #10   18. apr 2008 Altså modstandens størrelse afhænger af 3 ting.
    Spænding over dioden
    Forsyningsspændingen
    Og diodens tilladte strøm

    Hvis man sætter nogle i serie så stiger spændingen over dioderne og modstanden skal regnes ved lavere spænding så den max tillader det strøm om dioderne kan tåle.

    Men det kunne jo være at der var indbygget modstande på tamiyadioderne.

    Sauron, hvilke metoder?


  • #11   19. apr 2008 Det første problem med lysdioder er at de ikke køre med samme spænding (volt)
    Små lysdioder bruge 1,5 V, højaktive lysdioder 3.0 V.
    Derfor er det lidt svært at sige hvad du skal bruge af formodstande, det komme nemlig an på lysdioderne

    Det næste problem er at hvis du bruger formodstande vil lysstyrken falde efterhånden som du bruger strømmen på kørebatteriet (lygterne slukker når du stater motoren)

    Dette problem kan løses ved at lave en ”strømforsyning” der nedsætter spændingen (volt) ned til 3.0V elektronisk, så at lysstyrken først falder når kørebatteriets spænding (volt) når ned under 4.0V.
    Dvs, når kørebatteriet er helt fladt.

    Sådan en ”strømforsyning” sider der allerede i det lyssæt som Claus H skriver om.
    MEN er lyssættets ”strømforsyning” ikke stor nok til at trække alle de lysdioder man gerne vil ha´ på, kan man lave en ”strømforsyning og forstærker” så lyssættet kun ”styre” strømmen til lysdioderne.
    Så man på den måde kan forstærke en udgang på lyssættet 50 – 100 gange.
    Det er det jeg har gjort på min ”Rebel” hvor lyssættet kun var beregnet til 2 stk. lysdioder, og jeg skulle bruge 10 til forlygterne smiley

    Men det lyssæt som Claus H skriver om, skulle nok kunne klare de krav son din High-Lift sætter.


  • #12   19. apr 2008 OK.
    Men det er jo ikke nok at sænke spændingen til det som dioden er beregnet til. hvis man ikke har strømbegrænsningen som modstanden sørge for, så står dioden af med tiden.
    Men det er jo muligt at der er lang nok leve tid til RC i dioderne alligevel.?
    Jeg ved det ikke derfor jeg spørger.


  • #13   19. apr 2008 HæHæ Flemming.
    Det er to måder at nå det samme resultat på, men jeg skal prøve at forklare det.

    Med en formodstande begrænser du strømforbruget (Wat) til den lysdiode der skal lyse, ud fra den max Spænding (Volt) du har til rådighed (i dette tilfælde 7,2 V)
    Her kan du bruge 300 - 310 Ohms modstande til forlygterne og 360 – 380 Ohms modstande til baglygterne
    Her er der bare det problem at modstanden er den samme, uanset om hvor meget strøm der er på kørebatteriet eller hvor mange lysdioder du sætter på.
    Det er derfor man siger max 4 lysdioder per formodstand smiley
    Til forlygterne kun 1 lysdiode per formodstand da de er kraftigere i strømforbruget.

    Min lille hjemmelavet ”strømforsyning” er en elektronisk ”modstand” som indstiller sig selv alt efter hvor mange Spænding (Volt) du har til rådighed (i dette tilfælde 4 - 30 V).
    Uanset om du sætter 4 eller 30 V til dit system, vi udgangen altid ligge på 3,0V, også selvom du sætter 100 lysdioder på.
    Her sætter man bare en lille formodstand til baglygterne eller sætter 2 stk i serie smiley

    Rød 1,8 V
    Gul 2 V
    Grøn 2,2 V
    Blå 3 V
    Hvid / Ultraviolet 3,3 - 3,6 V


  • #14   19. apr 2008 Det jeg fik at vide af elektronik manden på jobbet.
    Var at en diode altid selv sørger for at der ligger dens spænding over sig, som en slags spændingsdeler.
    Og at de volt der så er til overs skal ligge over en modstand, og den modstand skal så have en størrelse der begrænser strømmen til det dioden max kan tåle.

    Derfor sagde han at dioder altid sidder sammen med en modstand, og hvis man skulle sætte flere dioder sammen så er det i serie og stadigt med en passende modstand i forhold til det spænding der er tilbage til modstanden.


  • #15   19. apr 2008 Han nævnte også at man helst skulle have minimum den dobbelte spænding af diodens for ellers blev det for unøjagtigt med strømmen.

  • #16   19. apr 2008 Det er fuldstændigt rigtigt hvad manden siger smiley (Næsten)
    Dit kørebatteri er på 7,2V og det er mere end det dobbelte af lysdiodens spænding.
    Så hvad er problemet?????
    De små lysdioder er ikke så følsomme som de kraftige, så derfor sænker jeg spænding til 3V som de kraftige lysdioder og sætter modstande på de små lysdioder.
    Og det er så her din makker glemmer noget (Hæ Hæ)

    Citat, Brinck elektronik.

    1W lysdioder begynder at lyse ved ca. 3V, men kan brænde af allerede ved 4 - 5V. Derfor SKAL der bruges en strømbegrænser på 350 mA i serie med lysdioden.
    En sådan laves nemt og billigt ved hjælp af en LM 317 og et par modstande.
    http://www.brinck.dk/lysdioder.asp se tegning smiley

    deres ”strømbegrænser” ligner meget min lille ”strømforsyning”.
    De virker på samme måde.


Kommentér på:
Lys på Tamiya?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce