{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hva er en intercooler
  • #1   14. mar 2006 på rigtige biler bruges en intercooler til at køle på rc er det bare pynt

• #2   14. mar 2006 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=27663

se billed 5 den hvor der står hks på og er bag kofangeren

• #3   14. mar 2006 En intercooler fungerer ved at når bilen kører, og den kommer op i en rimelig fart, hvor mange af delene inde i motoren bliver belastet ekstremt meget, absorberer intercooleren den luft som der kommer fra luften.

Men man skal passe på...vis ens turbo er meget lille, og intercooleren er alt for stor, kan turboen blive kølet for meget ned, og derved får man ikke det optimale ud af en turbolader! og som "mads pedersen" siger: den køler motoren ned, og samtidig giver længere levetid!!!

Jeg vil anbefale dig at spørge inde på www.bilgalleri.dk vis ik' du ikke lige får et svar, som du kan brugetil noget.)

P.S .. jeg kan IKKE stå inde for at overstående oplysinger er 100% rigtige .. smiley

//Elmhøj

• #4   14. mar 2006 Takker for det ser jeg sådan en i bella sentret
    i weekenten

• #5   14. mar 2006 En intercooler køler indsugningsluften ned så den fylder mindre. Derved kan der komme mere luft / ilt ind i forbrændingskammeret og derved en højere effekt.

Den køler ikke motoren eller gør at denne holder længere. Det skal kølesystemmet sørge for, men giver en højere effekt, så vidt jeg ved smiley

Peter.

• #6   14. mar 2006 det er da styling på en bil hehe

• #7   14. mar 2006 Det er helt korrekt hvad Peter J skriver jeg har arbejdet med det meget af mit liv (er kun 17)

• #8   14. mar 2006 hvis i vil have den helt rigtige og nok så videnskabelige svar kommer den her:
    intercooleren, ligesom den normale køler, køler, i intercoolerens tilfælde køler den indsugningsluften ned, som mange af jer rigtin nok siger. ved at luften bliver kølet ned splittes luft-molekylerne og de bliver mere kompakte, og derved kan man "presse" mere luft ind i motoren. mere luft = brug for mere benzin, mere benzin = mere forbrænding, hvilket i den sidste ende giver EFFEKT.
    i realiteten kunne man skrive siders lange stile om dette emne, men det kan næsten ikke siges kortere end dette

• #9   14. mar 2006 Der er ganske få i denne tråd der ved hvad de snakker om, Peter J bla. alle de andre der ikke ved en klap om hvad det er de udtaler sig om hvorfor lader i ikke være med at skrive i sådan en tråd?

Det eneste i har opnået er at de indlæg der rent faktisk forklare det rigtigt eller tæt på, de drukner i forviringen af forkerte svar.

• #10   15. mar 2006 hvis du da ved hvad en intercooler gør så kom da med svaret i stedet for at sige at vi ikke ved en skid om det!?

• #11   15. mar 2006 flemming det var virkelig en prof og gennem tænkt forklaring.....NAR.....

• #12   15. mar 2006 Brug www.Howstuffworks.com

http://auto.howstuffworks.com/turbo7.htm

En Intercooler sidder typisk på biler med turbo lader og/ eller biler med kompresser.

En turbo lader er trukket af udstødnings gassen
    Og en kompresser er trukket af krumtappen, eller ligenende.
    ( På nogle RC biler er den trukket af en lille el motor)

Formålet med dem alle er, at presse luft og dermed brændstof ind i cyllenderen.

Denne effekt kan forøges betydeligt ved at køle luften ned først, altså med en Intercooler.
    Da koldt luft som mange ved fylder mindre end varmt luft.

Dvs. at man kan få mere luft, og dermed brændstof ind i cyllenderen, end du kan uden Intercooleren. =
    Mere kraft.

Der findes også flere slags Intercoolrer.

Nogle køles af luften.

Mens andre er køles af vand.

Mere ved jeg ikke om det, men håber det var forklaring nok!

• #13   15. mar 2006 Sorry offtopic. Nymark. Hvad er det der gør Flemming til en nar? Jeg kan da heller ikk holde styr på alt det her da der jo er 100 indlæg hvor der står lidt forskelligt men med svar på samme del.

• #14   15. mar 2006 Man bruger jo også en intercooler til at køle turboen ned med..

• Michael  K
    Michael K Tilmeldt:
    feb 2006

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 22
    #15   15. mar 2006 Rasmus J--- nej man gør ikke.. en intercooler er ideel på biler der er hårdt pumpet, fordi udstødnings manifolden og turboen blier så varm. derfor er det nødvendig at kølre ladeluften ned for at opnå den ønskede effekt

• #16   15. mar 2006 Når man komprimerer luft med en kompressor eller turbolader, så bliver den komprimerede luft varmet op.

Prøv bare at mærke på cykelpumpen efter at have pumpet racercyklen op.

Varm luft er lettere end kold luft, og kan derfor ikke medtage så meget brændstof i forbrændingskammeret.

En Intercooler nedkøler den varme komprimerede luft på de turbo/kompressorladede biler, så man kan få øget effekten mere, and man ville kunne uden turbolader/kompressor.
    Jeg har typisk set at en Intercooler giver 5-10% effekt i forhold til samme motor uden Intercooler.

Intercooler er stort set virkningsløs på biler uden turbo eller kompressor.

Køling af turboladeren håndteres af oliekøleren, der nedkøler den olie som turboladeren både smørres med og holdes nedkølet af.

Turbo, kompressor og Intercooler er for mindre motorers vedkommende kun praktisk anvendeligt på 4 takts motorer.

Der findes 2 taks motorer der er trykladede, men her tales der typiskt om produkter fra MAN/B&W Diesel(Eller deres konkurenter), og disse er sjældent på under 30.000 HK, og har en vægt på adskillige tons.

• #17   15. mar 2006 Nar ha ha.

Søren J, jeg synes det er sjovt at det skulle være nettop dig der kalder mig det. Især efter som at du er en af dem der kommer med en nogenlunde forklaring.

Jeg ved udemærket godt hvordan det virker, men som det kan ses er der nu 4-5 næsten enslydende gode forklaringer, så det er nok ikke nødvændigt at lave et mere der forklare samme sag bare med nogle andre vendinger.

Peter J´s forklaring var egentlig rigelig fin, og helt korekt, alt det andet er bare følge virkninger af at man kan fylde forbrændingskammeret mere op, med mere iltholdig luft.

• #18   25. mar 2006 Nu var det jo ik søren der skrev NAR men Nymark... bare lige lidt info smiley

• #19   25. mar 2006 Sorry, det kan jeg godt se, men det ser jo nærmest ud til at han også mener det smiley

• #20   25. mar 2006 nej nej... overhovedet ikke... det lød bare på dig som om det var os alle der var forkert på den... og så ville jeg bare lige høre havd det så var en intercooler gjorde, hvis jeg ike havde ret...

Kommentér på:
hva er en intercooler

Annonce