9.125 visninger
|
Oprettet:
hva er en intercooler {{forumTopicSubject}}
jeg jeg ville godt vide hva en intercooler er og hva den er nytte til
mar 2005
Følger: 11 Følgere: 10 RC-enheder: 7 Emner: 64 Svar: 429
mar 2005
Følger: 11 Følgere: 10 RC-enheder: 7 Emner: 64 Svar: 429
se billed 5 den hvor der står hks på og er bag kofangeren
aug 2005
Følger: 53 Følgere: 51 RC-enheder: 4 Emner: 85 Svar: 1.711
Men man skal passe på...vis ens turbo er meget lille, og intercooleren er alt for stor, kan turboen blive kølet for meget ned, og derved får man ikke det optimale ud af en turbolader! og som "mads pedersen" siger: den køler motoren ned, og samtidig giver længere levetid!!!
Jeg vil anbefale dig at spørge inde på www.bilgalleri.dk vis ik' du ikke lige får et svar, som du kan brugetil noget.)
P.S .. jeg kan IKKE stå inde for at overstående oplysinger er 100% rigtige ..
//Elmhøj
jul 2005
Følger: 48 Følgere: 43 RC-enheder: 6 Emner: 10 Svar: 118
i weekenten
aug 2004
Følger: 12 Følgere: 11 RC-enheder: 2 Emner: 12 Svar: 75
Den køler ikke motoren eller gør at denne holder længere. Det skal kølesystemmet sørge for, men giver en højere effekt, så vidt jeg ved
Peter.
jul 2005
Følger: 48 Følgere: 43 RC-enheder: 6 Emner: 10 Svar: 118
mar 2006
Følger: 1 RC-enheder: 1 Emner: 4 Svar: 12
feb 2006
Følger: 6 Følgere: 4 RC-enheder: 2 Emner: 23 Svar: 50
intercooleren, ligesom den normale køler, køler, i intercoolerens tilfælde køler den indsugningsluften ned, som mange af jer rigtin nok siger. ved at luften bliver kølet ned splittes luft-molekylerne og de bliver mere kompakte, og derved kan man "presse" mere luft ind i motoren. mere luft = brug for mere benzin, mere benzin = mere forbrænding, hvilket i den sidste ende giver EFFEKT.
i realiteten kunne man skrive siders lange stile om dette emne, men det kan næsten ikke siges kortere end dette
feb 2005
Følger: 41 Følgere: 40 RC-enheder: 7 Emner: 198 Svar: 3.130
Det eneste i har opnået er at de indlæg der rent faktisk forklare det rigtigt eller tæt på, de drukner i forviringen af forkerte svar.
feb 2006
sep 2004
Følger: 22 Følgere: 23 RC-enheder: 2 Emner: 4 Svar: 90
apr 2005
Følger: 22 Følgere: 21 RC-enheder: 4 Emner: 13 Svar: 277
http://auto.howstuffworks.com/turbo7.htm
En Intercooler sidder typisk på biler med turbo lader og/ eller biler med kompresser.
En turbo lader er trukket af udstødnings gassen
Og en kompresser er trukket af krumtappen, eller ligenende.
( På nogle RC biler er den trukket af en lille el motor)
Formålet med dem alle er, at presse luft og dermed brændstof ind i cyllenderen.
Denne effekt kan forøges betydeligt ved at køle luften ned først, altså med en Intercooler.
Da koldt luft som mange ved fylder mindre end varmt luft.
Dvs. at man kan få mere luft, og dermed brændstof ind i cyllenderen, end du kan uden Intercooleren. =
Mere kraft.
Der findes også flere slags Intercoolrer.
Nogle køles af luften.
Mens andre er køles af vand.
Mere ved jeg ikke om det, men håber det var forklaring nok!
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 9 RC-enheder: 1 Emner: 71 Svar: 781
apr 2005
Følger: 80 Følgere: 78 RC-enheder: 9 Emner: 77 Svar: 210
feb 2006
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 22
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 9 RC-enheder: 3 Emner: 6 Svar: 973
Prøv bare at mærke på cykelpumpen efter at have pumpet racercyklen op.
Varm luft er lettere end kold luft, og kan derfor ikke medtage så meget brændstof i forbrændingskammeret.
En Intercooler nedkøler den varme komprimerede luft på de turbo/kompressorladede biler, så man kan få øget effekten mere, and man ville kunne uden turbolader/kompressor.
Jeg har typisk set at en Intercooler giver 5-10% effekt i forhold til samme motor uden Intercooler.
Intercooler er stort set virkningsløs på biler uden turbo eller kompressor.
Køling af turboladeren håndteres af oliekøleren, der nedkøler den olie som turboladeren både smørres med og holdes nedkølet af.
Turbo, kompressor og Intercooler er for mindre motorers vedkommende kun praktisk anvendeligt på 4 takts motorer.
Der findes 2 taks motorer der er trykladede, men her tales der typiskt om produkter fra MAN/B&W Diesel(Eller deres konkurenter), og disse er sjældent på under 30.000 HK, og har en vægt på adskillige tons.
feb 2005
Søren J, jeg synes det er sjovt at det skulle være nettop dig der kalder mig det. Især efter som at du er en af dem der kommer med en nogenlunde forklaring.
Jeg ved udemærket godt hvordan det virker, men som det kan ses er der nu 4-5 næsten enslydende gode forklaringer, så det er nok ikke nødvændigt at lave et mere der forklare samme sag bare med nogle andre vendinger.
Peter J´s forklaring var egentlig rigelig fin, og helt korekt, alt det andet er bare følge virkninger af at man kan fylde forbrændingskammeret mere op, med mere iltholdig luft.
dec 2003
Følger: 4 Følgere: 4 RC-enheder: 2 Emner: 1 Svar: 4
feb 2005
feb 2006
hva er en intercooler