{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
683 visninger | Oprettet:

Vakuum formning {{forumTopicSubject}}

Er der nogle plastmagere herinde som har forstand på vakuum formning ?
Jeg er igang med designe et largescale 1/5 karosseri og kunne i den forbindelse godt tænke mig lidt rådgivning til design af form.
Hvis der er nogen der har adgang til en vakuum formnings maskine vil jeg også meget gerne høre fra dig.




Kommentarer på:  Vakuum formning
  • #1   29. sep 2018 Til selve formen kan du bruge et hårdt skummateriale, de sælger det hos Tutein og Koch, jeg mener de har det i forskellige størrelser, men til 1/5 skal du nok lime nogen sammen. Selv har jeg lavet en form af poppeltræ, det er ensartet knastfrit og rimelig formstabilt, plus det kan tåle at blive varmet op inden man trækker formen, det giver en bedre definition af linierne på det færdige emne.
    Jeg har brugt 0,5 mm PETg også købt hos Tutein og Koch. Jeg startede med 1,0 mm men det blev misfarvet når jeg varmede det op. Jeg har lidt noter og billeder liggende jeg kan prøve at få det lagt op på min profil.
    Jeg tænker 0,5 er for lidt til 1/5 men 1,0 er svært at arbejde med i PETg. Jeg har ikke fundet en leverandør herhjemme som har polycarbonat i mindre stykker. Der er RIAS, der kan man få en hel plade 1200x2000mm for ca 500 plus levering.


  • #2   29. sep 2018 Al information og erfaringer er velkommen. Du kan evt sende det til min mail:raundrupk@godmail.dk

  • #3   30. sep 2018 "Al information og erfaringer er velkommen" gerne her på forum

  • #4   30. sep 2018
    1.0 PETg
    180 grader
    60 sekunder

    Hvid misfarvning starter v 55 sekunder og spreder sig selv efter emnet er fjernet fra oven.

    Plasticitet nogenlunde, men gerne blødere.

    225 grader
    50 sekunder

    Misfarvning som spreder sig efter afkøling

    225 grader
    40 sekunder

    Ingen misfarvning
    Plasticitet næsten som ønsket


    225 grader
    43 sekunder
    Hvid misfarvning
    Ikke nok plasticitet

    Prøv polycarbonat
    Eller PETg 0,75 mm

    PETg 0,5 mm
    225 g
    45 sek
    Høj plasticitet. Tilsyneladende ingen misfarvning, svært at afgøre da folien ikke er til at fjerne efter opvarmning.

    PETg 0,5 mm
    180 g
    45 sek
    Plasticitet kunne være bedre, muligvis lidt længere bagetid evt 55 sek

    PETg 0,5mm
    160g
    Ca 60 sek
    Form forvarmet til 160 g
    Resultat som ønsket ????????????



  • #5   30. sep 2018 Jeg havde håbet på at billederne ville komme med, men nej

  • #6   30. sep 2018 Dette træk er lavet efter den sidste beskrivelse i ovenstående tråd, og den blev som ønsket, dog var formen ikke forbarmet på det tidspunkt, da den var knækket og var blevet limet, så jeg turde ikke varme den op igen.

  • #7   30. sep 2018 Forbarmet

  • #8   4. okt 2018 Jeg har af flere gange forsøgt dette.. har lavet en tørre/varmekasse og vaccum bord til 1:5 modeller.. har snakket med flere om det.. de siger lexan er det bedste materiale og det sværeste at arbejde med.. noget med kanterne af materialet bliver koldt alt hurtigt.. også i prof maskiner.. men fik også at vide at både lexan og pteg skal tørres inden det kan vaccumformes.. op til 12 timer.. tror et 1:5 karros kræver min. 1,5-2 mm godstykkelse..

  • #9   5. okt 2018 Jeg har også hørt at det skal tørres først, men igen så kommer det an på producent, tykkelse og opbevaring.
    Jeg havde selv problemer da jeg ville prøve at forme med 1 mm PETg, jeg læste om en der havde tørret sit PET-filament til 3D-print ved 80 grader. Det var en mulighed at tørre det i ovnen først.


  • #10   5. okt 2018 Fedt med en masse input. Jeg skal i den nærmeste fremtid stifte bekendtskab med vakuum formning for første gang. Har anskaffet et lille vakuum bord og 4 m^2 polycarbonat i 1,5mm tykkelse som jeg kan øve på.

  • #12   25. okt 2018 Har du fået øvet dig?

  • #13   25. okt 2018 Har lavet tre forsøg med 1,5mm polycarbonat. Har forsøgt med forskellig opvarmnings temperatur på ovnen, men kan ikke få pladen til ar omslutte formen tæt nok under formgivning. Fugt i pladerne giver "bobler" i materialet under opvarmning, så der ligger også en udfordring. Overvejer at prøve med tyndere plade for at få en bedre forståelse af processen.

  • #14   25. okt 2018 Har du forvarmet din form?? Hvis plasten rammer en "kold" form så sætter den sig for hurtigt.
    Jeg går ud fra at du bruger én støvsuger, jeg satte to støvsugere til, det gav lidt ekstra træk i plasten.
    Mht at tørre polycarbonat må jeg blive svar skyldig. Giv lyd når du får det til at virke


  • #15   25. okt 2018 Værktøjet er 3d printet i nylon materiale og har ikke været opvarmet ved testene. Kan prøve at forvarme det ved næste forsøg. To støvsugere skal absolut også prøves.
    Tak for alle de gode input


  • #16   25. okt 2018 De bobler som fugten laver, får du ikke hvis pladerne tørres inden.. jeg satte temperaturen omkring 100-120 grader og lod dem tørre natten over.. dagen efter fyrede jeg op for varmen (210-215 grader) da jeg var klar til at prøve..

  • #17   25. okt 2018 http://highlinepc.com/drying-polycarbonate-sheet/

    Lidt ekstra tal og fakta


Kommentér på:
Vakuum formning