{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.184 visninger | Oprettet:

250 size Race quads. How to. {{forumTopicSubject}}

De er mega populære, de er mega hurtige, og mange ender uden en eneste flyvetime, eller i et træ...

Her er lidt hjælp til jer der gerne vil i gang, men ikke har noget der kan bruges til dette, altså ingen erfaring, eller meget lille.

Først skal vi slå formålet fast, 250 klassen er racer klassen, F1 klassen i Quads eller Multirotors som de hedder på Dansk.
De er hurtige, lynhurtige, og de reagerer lynhurtigt. De kan lave flips, rolls, tip stalls... You name it. De er IKKE for BEGYNDERE.
Hyggeflyvning, STOP her spar mange $$$, køb en 450 størrelse, det bliver meget billigere og ikke mindst bedre.

Prisen.
JA, en ramme kan fåes fra 19€ ved Hobby King, til ca 1400,- fra Lumenier, og det er kun for rammen. Ja ja siger du, der er PCB og LED's med i Lumenier's kit, men det koster altså slet IKKE 1000,- alene.

Et færdigt kit kan fåes til ca 1400,- for en ramme, 4 ESC, 4 Motorer 8 propeller og Flight Controller (FC).
Men der kommer mere til, den kan ikke flyve, ja, langt fra lette med dette setup, der mangler stik, ledninger, et batteri, modtager og sender.
Og for at Race den, så mangler der FPV grej. Du kan IKKE race uden, det kan ikke lade sig gøre.
Så inden den er i luften, har du mindst brugt 1000,- mere på batterier, stik, ledninger og sender/ modtager.
Den billigste løsning er en Spektrum DX6i, eller en Turnigy 9XR med en 6 kanals modtager. Glem Orange senderne, mens deres modtagere er ok her.......
Hvis man virkeligt vil Race, og man har fløjet en del, så skrot Futaba, Spektrum, Graupner og alle de andre, det er Taranis FRSKY (Udatales FreeSky.) der er fremtiden her. Open Source TX, dvs at du altid kan have din radio up to date, alle opdates og features er gratis, og der er et hav af funktioner, og ja, den er billig. Den bør sammenlignes med Futaba T14SG og Spektrum DX18, da den matcher dem begge på kanal antal, og overgår dem totalt på funktioner. Men til en meget lavere pris.
Been There, Done That.
Ja, den er ikke så nem at programmerer, den første uge, men pyt, det lærer man.

De allerbilligste plastik rammer fra Hobbyking og lignende skal man holde sig fra, de har 4 arme støbt ud i et stykke, altså ingen mulighed for at skifte en arm, når, ikke hvis, men når du crasher, igen og igen.
Den ekstra 50,- er godt givet ud for noget der kan skiftes.
Så skiller det her, fra den seriøse racer, til ham der bare gerne vil prøve, og ham der tror det er noget for ham
De to sidste vil nå lang med en G10 ramme, altså glasfiber, mens den første vil være håbløst stillet med andet end Carbonfiber rammedele, desværre skiller prisen dem også. Ikke bare i indkøb ,men også i knækkede arme, flækkede rammer og lignende.

For at få en god oplevelse og det bedste resultat i alle grupper, tænk, vægt.
Så lav vægt som overhovedet muligt, giver så manøvredygtig og bedre accelererende quad.
Batteriet er den tungeste komponet, og de fleste flyver på et 1300 mAh lipo batt, men med en ekstrem høj C rating, og finder det letteste batteri i den størrelse, dvs typisk et Nano tech, eller tilsvarende. Et std Lipo, klare det ikke, det er for tungt og holder ikke power nok, så du ender med et alt for tungt batteri til de max 5 min et race vare. Det er altså ikke nogen fordel med et 1700 mAh batt, hvor man har ekstra power, men altid ender som nummer sidst pga den ekstra vægt, men reelt kunne flyve 3 minutter mere end racet vare ...
En rigtig Race frame er max 100g (Inkl evt PCB...), alt derunder er et kæmpe plus.
Den optimale ESC er der delte meninger om, men en Simon K flashed ESC på 12 A skulle klare skærene uden problemer, og den bør være forberedt til Micro klassen. Altså 250 størrelsen.
Flight controlleren er en jungle. Men glem DJI Naza og Ardu Pilot Mega her, de er alt alt for store klodsede og ikke mindst tunge.
Her er vi i en helt anden verden af KK2 micro, Naze 32, Flip 32, og openpilot cc3d, og man bør tænke sig grundigt om her. Specielt mht hvilken sender man har, kan den klare PPM signal, med kun et kabel istedet for 4 - 6 kabler mellem modtager og Flight controller.
Har man Taranis så er det Naze 32 det gælder, den er bygget til at køre sammen med den. De understøtter begge hinanden med PPM og telemetri.
CC3D er nok den letteste at programmerer med eks Spektrum senderen/modtagere.

Så er der faktisk kun den dyre del tilbage...
FPV.
Her skiller vandene, for det går stærkt, træer og buske kommer med høj hastighed mod dig og forsøger at smadre din quad, så opløsning og refreshrate er vigtig her.
Det er dine øjne der skal nå at se forhindringer og du skal nå at reagerer INDEN det er for sent.
De aller billigste løsninger vil ikke være billige her, overhovedet. Dem der siger mig imod, hedder Bruce Banner, og Clark Kent, ellers aner de ikke hvad de taler om.
Det er den dyre ende af Googles og Hi res skærme der et anvendelige her, men det er den mindste del af festen.
Kameraet skal være godt, 7-800 TVLines er ok her, 400 er nok den mindste grænse og det vil kun fungerer under optimale forhold, dvs at Race uden træer, bygninger, bakker eller andre forhindringer der 10% sikkert vil lave intereference med billedet.
VTX er også et kompromis, så god som overhovedet mulig men med så lav vægt som overhovedt muligt.
25 Mw er den maksimale tilladte grænse i DK for alt FPV grej...
Det har så sine fordele, og 5,8 Ghz rækker rigeligt og egner sig bedst til 2,4 Ghz sender modteger til at styre quad'en med.
Derudover er der en række knap så lovlige løsninger som jeg ikke kan komme ind på.
Men alt i alt, så vil den billigste Quad i 250 klassen ende med en pris i nærheden af 5,000,- (+ Action cam 3,000,- for GoPro) inden den er anvendelig til at flyve FPV træning/ racing, for en begynder.
Så de 1400,- man regnede med, løber lidt løbsk inden man ser sig om.
Og der er lang vej endnu til de fede videoer på Youtube med Chapu og frinds.

Håber jeg har løftet sløret lidt, og givet lidt blod på tanden til nogle.
Og de der tvivlede, burde være sorteret fra.

Men husk, lav vægt, lav vægt, lav vægt...
Happy flying.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  250 size Race quads. How to.
  • #1   5. apr 2015 Fed guide.

    Det kunne være fedt, men havde nu også besluttet mig for en hygge model i størrelse 450.. Den bliver fin at flyve i "haven" med. Så må vi se om det bider.


  • #2   6. apr 2015 Jeg regner med at købe denne model Rc-netbutik har på tilbud, den kan man købe reservedele til. Glæder mig til at prøve noget race fpv, min Dji f550 på små 3 kilo egner sig ikke lige til formålet. Og de små droner er ret billige i forhold til større droner. Sjovt legetøj.
    Man bruger videobriller og ikke FPV skærm ik???


  • #3   6. apr 2015 Først af alt, Tak begge to.
    Jo en F550 Hexacopter er ikke særlig let at Race med mellem træer, igennem døråbninger osv.
    Og jeg foretrækker ikke at benytte ordet Drone, da det af flertallet (Der ikke kender til RC) betragtes som noget"Farligt" udspoinerende med HD kamera og noget militæret kun har med misiler og lignende. Det kan vi takke Ekstrabladet og TV Nyhederne for. Og netop af disse grunde findes der ikke en fane her på galleriet der hedder Droner.
    Men derimod med det mere korrekte ord Multirotor.
    Det er ligeledes ved at forbyde alt privat brug af FPV, så tænk jer meget meget grundigt om.

    Men ja, det er svært at flyve race med en 250 Mini quad med skærm, et par gode googles er langt at fortrække.

    Jeg går ud fra at det er Night Hawk 250 at du har kik på.
    Det er en rigtig fin lille racer, og den er en god begynder også.
    KillerBEE kender jeg ikke så meget til, men den er tungere end Night Hawk, og dyrer, så umiddelbart et "dårligt valg af udgangspunkt."
    Men det er jo bare min mening.


  • #4   6. apr 2015 Jeg er også hoppet på vognen, og købte en Night Hawk samt Spektrum DX6 Gen2. Har bestilt lidt LED samt 1300mAh nanotech fra HK, og har brugt lidt over 3000 i alt indtilvidere. Planen er at prøve at lære at styre bæstet lidt før der bruges penge på FPV udstyr.

    Jeg afventer stadig delene fra HK, så den er endnu ikke færdigsamlet, da det bl.a. er en række bulletconnectors til ESC'er og motorer.
    Du skriver at CC3D vil være den nemmeste med Spektrum sendere, men jeg har fået min med Acro Naze32. Vil det sige jeg skal forvente problemer?


  • #5   6. apr 2015 Hej Bjarke, nej du får ikke problemer med Naze 32 og Spektrum, overhovedet.*
    Der findes mange gode videoer om opsætningen på Youtube.
    Det jeg mener er at ham der har konstrueret og desiget Naze 32, har bygget det specifikt til Taranis og FRSky, ikke at det ikke kan bruges til andre typer/mærker. smiley
    Jeg bruger også selv HK til stik, ledning, velcro og alt det der småt u-undværlige. smiley
    Der kommer også en Night Hawk på min plan, når vi nærmer os den 1'ste igen.
    Jeg har planer om at lave en række danske videoer mht Taranis og opsætningerme, her vil Naze 32 være et super oplagt mål.

    Glæder mig til at høre hvordan det hele skrider frem.


Kommentér på:
250 size Race quads. How to.

Annonce