{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.149 visninger | Oprettet:

Daniel S
Daniel S
Tilmeldt:
24. jun 2015
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 17

Kan man støbe sine egne spure gear? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en gl. off-road bil uden rock-guard på pinion/spure, så det koster jo en del "tænder", da det er et plastik gear der sidder i. Desværre er det ikke en bil hvor res.-dele hænger på træerne, det der findes derude er lige en tand for kostbart.

Har nogen af jer erfaring med selv at støbe sådan noget? Enten af resin eller Alu.


/Daniel



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man støbe sine egne spure gear?
  • Daniel S
    Daniel S Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 17
    #2   25. jul 2015 Jeg har ikke adgang til nogen 3d printer endnu men jeg glæder mig til den dag jeg får det.

    /Daniel


  • #3   25. jul 2015 Hvad er det for en bil?

  • #4   25. jul 2015 jeg har da støbt min arme i alu på min bil

  • #6   25. jul 2015 Fedt. hvor meget kan den plast holde til

  • #9   25. jul 2015 Ikke for at være dum smart, men kunne det ikke være nemmere at lave et dæksel/cover til tandhjulene?

    Hvilken bil er det? kom frisk med billeder af dyret samt billeder af spur/pinion området om der skulle være noget at arbejde med omkring montage af et dæksel/cover..


  • #10   25. jul 2015 Det er spild af tid at prøve og hjemmestøbe et spurgear.
    Det vil aldrig blive bare halvt så godt som et originalt, selvom det originale måske minder lidt om en agurkeskive.

    At printe et spurgear vil også være spil af tid, hvis det er med brug for øje.

    De kan fræses i acetal, delrin, pom osv.


  • #11   25. jul 2015 man kunne evt printe i nylon . Det kan trods alt holde til en del.

  • #12   25. jul 2015 Min erfaring med nylon gear fra walkera helikoptere, siger mig at de ikke ville kunne holde til en RC bil under nogen omstændigheder.

    Hvad angår at støbe selv, så jo - hvis du kan støbe i fiberforstærket plastik smiley

    Ellers ville jeg ligesom Danny anbefale, at du laver din egen beskyttelse eller får fat i et shroud til al elektronikken, f.eks noget http://www.dustymotors.com/products-page/universal-shroud-covers/.

    Ellers kan man få et tykt nylon "myggenet" i Harald Skrald, som man kan bruge til at holde stenene ude. Men du kommer ikke uden om en køretur med symaskinen, hvis du vælger den løsning.


  • #13   25. jul 2015 Daniel, lad os se nogle billeder af bilen?

  • #14   25. jul 2015 Ja hvad er det for en? måske kan bruge del fra en anden model/mærke

  • #15   25. jul 2015 Kom nu... Vis os dyret. smiley

  • #16   25. jul 2015 Danny din sidste bemærkning kunne godt misforståes en hel del smiley
    Og til en side jeg ikke vil tage del i eller overvære for den sags skyld smiley


  • #17   25. jul 2015 Henrik Lige præcis, lidt lummer lørdags humor i det ellers så triste og grå danske sommer vejr hehe.

    Okay on with the show... Vi vil se det famøse køretøj.


  • Daniel S
    Daniel S Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 17
    #18   25. jul 2015 Det er en Maverick Atom XT, den er skilt ad i stumper lige nu og jeg har ikke nogen billeder liggende af den. Jeg kan lige samle den en smule en af dagene og skyde et par billeder. Ellers er her et par fra HPI's side.

    Den kan bruge de fleste dele fra HPI Mini Recon, de er bare så dyre og ofte i restordre. Derfor vil jeg hellere støbe mig et alu gear og bukke mig en rock guard af en øl-dåse, så det holder lidt bedre. Jeg har det fint nok med at lave en latex afstøbning og voks kopi af det originale tandhjul og så en form af evt. fint sand, ler eller andet, jeg bare ikke helt hvad der vil fungere. Selve spur hjulet har forholdsvis fin "pitch" så jeg regner ikke med at alm. sand kan bruge til at støbe i.

    3D print lyder fristende, dog heller ikke helt billigt hvis man skal have det lavet ude i byen og jeg har ikke nogen CAD tegning. Hvis der findes et sted hvor de også kan 3d-scanne selve stumpen og så spytte en præcis 1:1 kopi ud i et materiale der kan holde til de moment påvirkninger som de her tandhjul bliver kværnet med så er det nok et forsøg værd.


    profilbillede
  • Daniel S
    Daniel S Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 17
    #19   25. jul 2015 et billed mere



    profilbillede
  • #20   25. jul 2015 Tag nu bare den agurkeskive og snit et ny i stedet.

    Drop nu det støbselv projekt smiley

    Et spur til den tingest koster max 60,- dit støbselv projekt vil nok koste ca. 1000,-
    1000 delt med 60 giver omtrent 16-17 spurgear.



  • #21   25. jul 2015 Et nyt spur og et gear cover så er den skid slået.

  • Daniel S
    Daniel S Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 17
    #22   25. jul 2015 Billigste jeg har set dem til er 120,- plus fragt. Det værste er at jeg bliver helt kontrær når jeg ser hvordan HPI presser citronen på stumper der er af tvivlsom kvalitet.

    Jeg har fundet stål-dogbones fra en kina-bil som passer perfekt til den her til 1/3 af den pris HPI tager for deres af plastik som ikke engang kunne tåle at gå fra et NiMH til Lipo - hovederne blev vredet af.

    Alu støbning koster nok ikke mere end en ½pose grill briketter, en håndfuld tomme øl-dåser og lidt strøm til en hårtørre.


  • #23   27. jul 2015 Havde egentlig lige skrevet en hel a4 side indlæg i denne tråd om alle de ting der ikke kan lade sig gøre i dit projekt men slettede det hele igen,den er sku så komisk at den skal have lov til at køre videre denne tråd,hvor mange dåse øl havde du drukket da du udtænkte denne geniale plan ?
    Kan godt tage det seriøst men så er der ingen vej uden om et nyt ordentligt spurhjul som IKKE er hjemmestøbt dåseøl og så få lavet et cover der kan holde sandet ude,der er ingen der siger coveret skal laves perfekt fræst ud af titanium eller støbt i kulfiber tror faktisk du kan komme langt med tape ud fra de billeder du postede,taper du den tæt med klistret på indersiden mod tandhjulene har det også den effekt at det fanger noget af det formastelige sand som måske trænger ind alligevel.
    Med gaffatape strips og sekund lim kan man komme langt i verden,om ikke andet kan du ihvertfald lukke munden på dem som er uenige med dig ;-.)


Kommentér på:
Kan man støbe sine egne spure gear?

Annonce