{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  NiMH batterier
  • #1   23. dec 2015 Som regel max 1C

  • #2   23. dec 2015 Synes bare jeg hører så meget forskelligt??
    Men indtil andet er opklaret, følger jeg dit råd og lader med 1c..
    Mvh Dennis


  • #3   23. dec 2015 Da jeg brugte NiMh celler gik jeg efter den regl som hedder 10% af kapaciteten hvis det skulle have lang levetid og god vedvarene ydeevne kraftigere ladning end det vil mindske ladetiden men også forringe levetiden og ydeevnen på batteriet. Ulempen med det er at det tager en evighed at lade dem op.
    en 4000mAh pakke bør altså kun lades med 400mAh (0,4A)

    Vil du have batterier som der er bedre og hurtigere at lade så skal du over i LiPo da reglen med 1C eller 100% af dets kapacitet er hvad de næsten altid minimum kan lades med og ofte mere end blot 1C


  • #4   24. dec 2015 Skal batteriet bruges til at drive en el bil
    Så lades det med 2c
    - Dette for at de kan yde mest mulligt.

    Skal batteri bruges i benzin/nitro biler.
    Så lades det med en ½c
    - Dette pga. det ikke skal yde noget, men holde længer.


  • #5   24. dec 2015 Tak for svar...

  • #6   24. dec 2015 Kim P: Interessant. Du mener altså at når man lader med større strøm, så kan det "yde mere" (altså højre C ved afladning???).
    Det tror jeg ikke der er nogen der ved ud over dig smiley


  • #7   25. dec 2015 Mupersule
    Ja det er det jeg mener.
    Jo tror det er meget kendt i bane kørsel den gang man kørte med NIMH


  • Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #8   25. dec 2015 NiMH akkuer skal lades med en lader som levere den spænding som dine akkuer er på. eks 5000Mha så skal den kunne levere 5000 mha og det svare til de 1c.
    benytter du dig af typen lipo som jeg gjorde da jeg fløj heli, der er der andre ting du skal være obs på. bruger du en akku på 22.2volt og med 5000mha, så er det fornuftigt og holde den til 1c altså 0.5a i ladning. de kan sagents tåle mere og mange nyere lipo kan klare op til 5c, men så holder din akku ikke ret længe. så lad så rolig som muligt, da en akku ikke er billig i indkøb ( koster typisk en 500 kr) for 1 stk.
    skal bilen drives af et lipo akku, så vælg en akku på 5000mha så trækker de godt og længe og lader du dem roligt så holder dinr akkuer utrolig længe.
    skal du bruge en akku til modtageren i bilen, så er 2s nok til modtageren og skal lades med max 1 c. Alt i alt handler det om at bevare sine akku i bedste form.


  • #9   25. dec 2015 Hvis det er NIMH som driv kraft på en el bil og især til bane kørsel (før i tiden)
    Så handler det ikke så meget om at bevare dem i lang tid.
    Der handler det mere om at få power ud af dem.


  • #10   26. dec 2015 #8.
    Citat "den spænding som dine akkuer er på. eks 5000Mha".
    Spænding er Volt.
    Mha (mAh) betyder milli Ampere timer.
    Det er æbler og pærer du sammenligner.

    Men du mener nok "en strøm i Ampere svarende til kapaciteten af batteriet i mAh".

    Citat:"holde den til 1c altså 0.5a i ladning"
    I det eksempel du beskriver er 1C altså 5A og ikke 0,5A

    Bare lige for ikke at gøre forvirringen større end den er.


  • #11   26. dec 2015 Uden at skulle kloge alverden i dette så holder jeg mig nu til devisen om at man ikke bør lade sin NiMh med mere end 10% af pakkens kapacitet så må det sku tage den tid det tager at lade lortet op.

    Det var en af grundene til jeg gik over til LiPo og LiFe.


  • #12   26. dec 2015 Der er jeg så enig med Danny. Men så yder de jo ikke så bagefter, hvis man skal tro påstanden længere oppe (...som jeg ikke tror på....)

    smiley


  • Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #13   26. dec 2015 mupersule.
    du har ret, den fik jeg lige vendt om. og den med 5a og 0, 5 a er også rigtig. jeg havde skrevet 5a første gang, men ved ikke hvorfor jeg ændrede det.


  • #14   26. dec 2015 smiley

  • Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #15   26. dec 2015 mine 4 stk 6s 5000mha har jeg altid ladet med 1c for at skåne dem. så måtte det tage den tid det tog og lade dem.

Kommentér på:
NiMH batterier

Annonce