{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
858 visninger | Oprettet:

Kørsel med nitro og kontrol af temp. {{forumTopicSubject}}

Så kom vi over de 10 grader, og skal nok mere seriæst igang med mit nitro legetøj....
Har sådan riiimelig styr på teori og praksis med justeringen af de små maskiner. Temp. Skal ligge på de 90-110/120 ish.
Men hvad gør folket når i kører, checker temp for hver 1/4 tank?? Feder en smule op før den er tom, eller fylder bare op, og beholder justeringen. Samt hvis temp begynder og stige lidt over de 120, skal der så koldere rør i eller hvordan?? At fede hsn op, vil nok også sænke temp lidt. Men vil bare høre folks erfaringer.
Tak på forhånd.
Vh johan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel med nitro og kontrol af temp.
  • #1   16. mar 2016 Juster den ind på halv tank.
    For når den så er fuld vil den være lidt feder og når den er tom er den lidt mager.

    Juster den ind og temperturen vil være der. Efter en tank lige tjekke og så ellers bare køre.


  • #2   16. mar 2016 Så måske jeg kører for længe på lav tank, for syns min t-maxx blir lidt varm, men så fylder jeg den bare op næste gang og prøver igen....

    Hvad med gløderøret, kan det sænke temp lidt, eller er det kun noget der skiftes hvis det er meeget varmt/koldt vejr?


  • #3   16. mar 2016 Lige når man starter ud, checker man sådan hvert minut. Så får man hurtigt fornemmelse af om det er fint og justerer lidt (som regel bare lidt frem og tilbage på HSN). I takt med at den er hvor den skal være måler man så sjældnere. Og efter 1- 2 tank måler man slet ikke hvis ellers den har fin røg og kører godt.
    Man lærer også at høre og se på udstødningen om den er go-fin.
    Kan den ikke skifte til 2. gear er den for fed. Hviner den vildt er den for mager.

    Husk at justere slipperkoblingen.

    Den er i øvrigt godt nok blevet fin smiley


  • #4   16. mar 2016 Mupersule. Takker, modtog den jo ret fin i forvejen. Hvorfor justere slipperen???
    For den ikke er for hård vedgear?? Regner med at begrænse gassen til 80% så det ikke er pga det den går for mager.
    Hvor lang tid kan man køre uden og holde pauser/slukke?? Indtil man ikke gider mere, eller 2-3 tanke. Og pause?
    Igen hvad med de rør der??


  • #5   16. mar 2016 Slipperen skal står så fast at motorens kræfter overføres, men så løst at den skåner drivlinien når f.eks. køre på knoldemark eller lander efter hop.

    Jeg plejer at starte for løst, og strammer så gradvist til den kan gå på baghjul når man starter fra stilstand (kræver godt vejgreb - eller spinner den bare hjulene).

    Men den havde jo lige fået ny kobling, klokke/pinion spur og slipper da du fik den, og jeg er ikke sikker på den står rigtigt - den har jo ikke kørt med det nye på.


  • #6   16. mar 2016 Da jeg startede med nitro tænkte jeg som dig - køre lidt fed og spar motoren.
    Men de kører bare elendigt når de kører fed. Så jeg vil sige indstil den rigtigt med et tvist til den fede side.
    Men når nu du kommer i gang kører det af sig selv - man finder hurtigt ud af det.


  • #7   16. mar 2016 Har læst at hvis den er for fed, kan det ske man fylder motoren for meget og det hele går for trægt og ogs smadrer

  • #8   17. mar 2016 Du skal indelig ikke skrue ned for gassen .- du nævner 80%
    Den skal stå til max, da motoren ellers ikke vil køre ordentligt.

    Man må endellig heller ikke køre motoren alt for fed, da det også kan ødelægge dem.

    Det skal være sådan at motoren kan tage omdrejninger på toppen, men den skal "stoppe" på toppen og ikke bare forsætte med at tage omdrejninger.

    En vigtig ting er at huske at hvis bilen kan stå i 5-8sek i tomgang og du så giver fuld gas. Så må den IKKE bare kunne tage fulde omdrejninger med det samme.
    Så er den for magret i bunden.
    Man skal lige put gasse den lidt.


  • #9   17. mar 2016 Ok, så må jeg lige se på det igen, så må jeg heller fede mie LSN nåle op, så den fylder lidt mere op i tomg, min den falder direkte i tomg og står snor lige, ikke noget med at stige ( mager LSN) eller falde( fed LSN), hvis den hænger i høj tomg efter en WOT, er det pga mager HSN,, osv osv, har læst diverse guider og bibler igennem på nettet smiley
    min den stiger lige lidt i rpm når jeg klemmer fødeslangen, og går i står efter 3/4 sekunder,,,


  • #10   17. mar 2016 Jamen så lyder det jo til den går ganske fint smiley

    Tempertur er generelt en svær ting.
    Nogle motor skal have 78grader og andre 145 grader.
    Selv 2 ens motor går forskelligt.
    Man kan have retnings linier for tempertur.
    Men i sidste ende skal motoren lyde sundt og ikke blive ved med at tage omdrejninger.

    En nitro motor som er korrekt indstillet.
    Der kan du bare fylde nitro på og kører indtil du ikke gider mere.
    Om du så kører 5 timer uden stop. Så skal den nok holde til det smiley


  • #12   26. mar 2016 En OS 21 XZ-B SPEED (top model for deres 1/8 offroad)
    Den arbejder best på 78 grader på bane.

    GO 25 motor arbejder bedst på 145 grader.

    Flere Novarossi arbejder bedst omkring de 90 grader

    Men ja, normalt omkring de 90 til 125 grader


  • #13   26. mar 2016 Prøvede lige igår og lege lidt med indstillingerne igen.. Prøvede og justere til effekt.
    Fik mageret lsn ind, så rpm faldt direkte til tomg, og blev der, og så stak den af, på baghjul, med god røg osv, hsn, var knap 5 3/4 ude, .
    Men pinch test var nede på 1-2 sek. Så skruede lsn ud igen. Vil ikke deæbe endnu en motor. smiley


Kommentér på:
Kørsel med nitro og kontrol af temp.

Annonce