{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
870 visninger | Oprettet:

Gearing {{forumTopicSubject}}

Hej RCG
Jeg har lige købt en nu Traxxas Slash 4WD. Og vil gerne forsøge at lege med gearing. Jeg har siddet og læst på tidligere indlæg på samme, men forstår hat og briller af det. Så er der måske nogen som siger "så la da vær'" Men nope, giver ikke op :).
Hvilke gearinger er de mest almindelige at køre med på denne bil, og med hvilke batteri.
Jeg har 3300 mAh 7.4 v 2S batteri og 4000 mAh 11.1V 3S batteri.
Jeg regner ikke med at den som standart kan køre med det store batteri, det kræver nok ændringer, men hvilke. Og skal jeg kun skifte pinion eller skal der skiftes mere.
Jeg har fået styr på pinion og spur. Problemet er bare, når jeg så læser om det, så er det nogle hel andre tal og betegnelser. eks 15t pinion så skriver folk noget med et 48 dp, og hvad betyder det?
Synes det er svært når man kun kan se hvad andre skriver og ikke selv har vildt styr på det.
Det ville være super fedt hvis der var nogen som kunne komme med konkrete forslag til alm gearing, hvad der skal skiftes og hvilke numre de kan bestilles under. Håber der er nogen med stor tålmodighed, som vil hjælpe her, så jeg kan få mere ud af min nye slash.
Er også interesseret i vigtige opgraderinger til den. Igen gerne med bestillingnumre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearing
  • #1   3. aug 2016 Gearing:

    Til at starte med, læs manualen, der står info om gearing til din bil.

    Ved at ændre på f.eks kun din pinion til noget større, så kan du i teorien få bilen til at køre lige så hurtig med 2S som 3S - bemærk at batteriet samt motor kan tage skade af det. Du ændrer gearing for at opnå højere/lavere topfart. Der kan også være tale om en slags optimering af kørsel, f.eks du er tilfreds med at køre 50kmt, så kan det typisk betale sig at køre med en lavere gearing og på 3S, så vil motorsættet kører med et køligere setup end hvis du gearer op med 2S.

    Du kan roligt tage ud og købe nogle større pinions - selv købte jeg dem med 2T ekstra imellem, f.eks 16T - 18T - 20T - nu kan du prøve at skifte dem og opleve de forskelle de udgør. Du kan også købe andre spur gear til bilen og gøre det samme, men typisk gøres det med pinion. Hold altid øje på TEMPERATUREN af din motor og ESC, de KAN ristes smiley Hvis ikke du kan sætte en finger på motoren i 5 sekunder uden at det brænder, så ER din motor for varm. Andre tommelfinger regler findes, denne er min.

    48P henviser til pitch. Der findes nogle standarder såsom 64P, 48P, 1MOD osv. Kort sagt, så angiver de størrelsen på tænderne på pinion/spur gear. Du bruger samme pitch på både din pinion og spur.

    Husk at når du skifter pinion/spur, skal du sørge for at mesh er i orden. Dvs afstanden er ok. F.eks bruger mange en strimmel papir eller sølvpapir foldet een gang mellem de to tandhjul, strammer skruerne og fjerner papiret. Hvis ikke den er gnavet igennem, er det ok. Det holder fint (i min optik) til 48P.

    Et lille fif, smør en ANELSE loctite på motor skaften inden du sætter pinion på (det må ikke komme ned i motoren), så minimere du risikoen for at den smutter af pga høje omdrejninger. Husk også loctite til pinol skruen som du bruger til at skrue pinion fast til skaften med. Det skal helst tørre i 24 timer, men hvis du venter mindst 15 minutter kan du køre, dog sikkert med varieret resultater smiley

    Robinson Racing laver nogle suveræne gode gear. Dog ser det ud til deres hjemmeside enten er hacket eller de er gået ned. De kan dog købes ved disse to gode bikser (begge i USA så pas på told osv):
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEX34
    https://www.amainhobbies.com/robinson-racing/b198

    Ellers har denne svensk biks mange dele og opgraderinger til din bil - http://www.kullagergrossisten.se/

    Her i DK, er det vistnok trisdan.dk som har flest opgraderinger på lager.

    Opgraderinger til Traxxas biler er en anden boldgade for mig, så jeg kan ikke kommentere på hvilke dele er værd at opgradere eller ej.

    Til at slutte af, læs manualen, der står info om gearing til din bil.


  • #2   3. aug 2016 Større pinion = mindre optræk, mere topfart, mere varme til motor. Spurgear er omvendt.
    Bliver motoren for varmt ( 70°+) så skift pinion til et mindre. Bliver batteriet for varmt (50-55°+) kan det være gearing, motor der trækker for høj amp eller for lille batteri. Køb en laser temperatur måler og prøv dig frem. smiley


Kommentér på:
Gearing

Annonce