{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sensored eller sensorless??
  • #1   19. maj 2017 Det handler om følsomhed,jeg køre med begge dele og bruger kun sensor når jeg køre bane da jeg kan styre gas mere præcist smiley

    sensor er særlig godt til Trail kørsel og Crawl.. da power kan styres i meget små udslag med sensor.


  • #2   19. maj 2017 Så det har ikke noget at gøre med måling af temperatur eller omdrejninger?

  • #3   19. maj 2017 Jo det kan nogle af dem vist vise, men det er esc der skal kunne det smiley

  • #4   19. maj 2017 Tekins ESC'er og sikkert også andre har en log funktion hvor man efter endt kørsel kan se nogle forskellige parameter så som hvor varm ESC og motor har været samt RPM osv.

    Men hvis du vil have "on the fly" info så skal du ud i noget telemetri hvor du på enten sender eller en ekstern enhed får vist forskellige parameter.


  • #5   19. maj 2017 Danny: skal jeg så ikke bruge Sensored motor eller ESC når jeg har Traxxas TQI sender og modtager?

  • #6   19. maj 2017 Sensor mærker hvor motoren er i sine omdrejninger, En Brushless motor står nogle gange i en uheldig part af rotasionen, hvor en brushless tøver med at komme igang, så den hakker lidt der, det gør den ikke med sensor.
    Hakker ens bil i starten af et løb, så er man allerede 20-30 meter bagud.


    mvh


  • #7   19. maj 2017 Hvis du for nemheds skyld forestiller dig, at din brushless motor fungerer ligesom en brushed motor med PWM, så vil en motor uden sensor køre rundt ved at ESC'en sender pulserende strøm til motoren, hvor hver puls danner et magnetfelt. som får ankeret til at dreje rundt fordi magnetfeltet bliver tiltrukket eller frastødt af magneterne i motoren, og derved får motoren til at dreje rundt.

    Motoren kører jævnt, fordi den pulserende strøm har en jævn puls.

    Men når der kommer påvirkninger udefra på motoren mens den kører, som modstand ved acceleration, eller fordi der kommer påvirkninger fra sving eller bump eller stød under kørsel, så kommer motoren til at køre ujævnt.

    Det vil sige, at ankeret ikke vil rotere det samme antal grader i motoren for hver puls. Dermed vil motoren enten tabe kraft fordi magnetfeltet ikke trækker og skubber i magneterne på det rigtige tidspunkt, eller i slemme tilfælde bliver den i små ryk bremset og skaber varme i motoren, fordi magneterne tiltrækker når de skulle frastøde eller omvendt.

    Det er her sensoren kommer ind i billedet, når vi taler brushless motorer. Udover som nævnt at måle temperatur og omdrejninger, der er en bonusfunktion i nogle motorsæt, så er den primære funktion for sensoren, at fortælle ESC'en, hvor rotoren i motoren befinder sig, så den ved, hvornår den skal tænde og slukke strømmen til polerne, og dermed hvad timingen skal være og hvilken retning magnetfeltet skal have i motoren.

    Det gør i teorien at motoren får en mere jævn acceleration og generelt kører bedre og mere effektivt.


  • #8   19. maj 2017 Ok, så det har intet med telemetrien at gøre?

  • #9   19. maj 2017 Det har intet som helst med telemetrien på din TQI at gøre, når vi taler om sensored vs sensorless brushless motor.

  • #10   19. maj 2017 Tak for svaret smiley

  • #11   19. maj 2017 ingen årsag.

Kommentér på:
Sensored eller sensorless??

Annonce