{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.320 visninger | Oprettet:

Batteri, ESC og Motor samspil. {{forumTopicSubject}}

Hold nu op hvor er jeg ved at være rundtosset af alle de ting man åbentbart skal holde styr på.

Jeg står med en:
Motor, som har en MAX 66Amps
ESC kan klare 60A og Burst på 180A
2S LiPo 35C 2200mAh (altså en konstant afladning på 77A)

Batteriet kan følge med motoren, men det kan ESC vel umiddelbart ikke, eller?

Omvendt, hvis jeg skal have en større ESC Bliver det en 80A og så er batteriet teoretisk for lille.

Jeg vil jo helst undgå at smelte min ESC og give min LiPo vokseværk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batteri, ESC og Motor samspil.
  • #1   6. nov 2018 Hejsa, batteriet bliver i princippet ikke for lille. ESC'en tager kun så meget strøm som motoren beder om, DVS max 66 ampere, under normale forhold.

    I praksis er det ikke altid du kan regne med de opgivne effekter. Jeg vil f.eks forvente, at du kan køre med det sæt du har der, men hvis batteriet har en lille svaghed, eller du kører bilen ekstremt hårdt en dag, eller motoren af en anden grund (f.eks noget der binder i gearkasse/trækaksler/meshing af spur og pinion, evt kombineret med hårdt føre og en krævende model f.eks 4WD monster truck i mudder), ja så kan alt ske.

    Jeg ville køre med det. Hvis batteriet bliver oppustet, er et nyt ikke dyrt. Ikke i den størrelse. En ny ESC, ja hvis du alligevel skal ud at købe den kan du jo lige så godt vente på du får brug for den, som købe den nu. Men det er bare min holdning.


  • #2   6. nov 2018 Sagt på en anden måde, få det sjov ud af opsætningen som den er nu, og når skidtet fejler, så bygge en 80A brushless ESC og noget 90ish A (afladning) batteri.

  • #3   6. nov 2018 Enig med Jacob. Men hvilken bil har du? Hvorfor kun 2200mAh - er det en 1/16?
    Min egen tommelfingerregel når jeg køber nye batterier er, at købe mindst 30 ekstra ampere kontinuerligt, for at give lidt plads til optimistiske producenter. Og hvis det er et 4000-5000 mAh batteri, ja så kan det ofte levere dobbelt så mange ampere som behøvet, uden mérpris.


  • #4   6. nov 2018 Det er en Stealth X09 som knægten skal have i julegave. Den er købt brugt, så jeg er ved at undersøge lidt hvad der er i den, og om det kan spille sammen.
    Batteriet er købt med det udgangspunkt at det skulle klare opgaven, for billige penge i første omgang. Jeg er HELT grøn, og skal lige lære lidt om batteripleje, opsætning, osv. inden jeg går ud og køber overdådigheder så knægten kan køre i timevis


  • #5   6. nov 2018 Godt, så får du lige mine LIPO tips. Et nyt batteri er nemlig ikke vildt dyrt, når det bliver nødvendigt. Og det bliver det hen ad vejen, for 2200mAh giver ikke lang køretid. Jeg vil gætte på 5-10 minutter med godt med fart på, i den bil.

    I danmark er det billigste batteri jeg kender dette:
    https://rckongen.dk/produkt/billigt-74v-lipo-batteri-5000-mah-hardcase/

    I udlandet er der flere muligheder. Billigst er som regel hobbyking.com, husk at købe batterier fra "EU" warehouse. Her er et par muligheder. Bemærk at priserne både ved rckongen og hobbyking er normalpriser. Ved tilbud kan der være bedre deals, specielt ved hobbyking. Men ikke noget lige nu. Links:
    https://hobbyking.com/en_us/zippy-4000mah-2s1p-25c-car-lipoly-roar-approved-de-warehouse.html
    https://hobbyking.com/en_us/zippy-6000mah-2s2p-35c-hardcase-pack.html
    https://hobbyking.com/en_us/zippy-5000mah-2s1p-20c-hardcase-pack-1.html

    Bemærk at fragtpriserne ofte er de samme fra hobbyking og danske webshops, og at fragt normalt er hurtig, DVS 3-7 dage, da det sendes fra Holland. hvis du skulle være i tvivl, køber jeg fra hobbyking. Men jeg har også haft et batteri fra rckongen, og de er helt fine.


  • #6   6. nov 2018 Nu hobbyking er nævnt skal det sige fra omkring 42-44 euro i kurven giver de gratis porto , og så har de kæmpe udsalg lige nu hvor der er en hulens masse batterier imellem til små penge.

  • #7   6. nov 2018 Nu har jeg forsøgt på hobbyking at finde et større batteri som passer i holderen.
    1155mm x 46mm x 20mm og af hvad jeg kan finde, så er der kun 2200 mAh i den størrelse, en med 30C og en med 40C


  • #8   6. nov 2018 Hov, jeg havde fået vinget ON SALE af

  • #9   6. nov 2018 Hvad er fordele ulemper ved, at have 4 celler, hvor der er 2 i serie og 2 der er parallel?

    https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-5200mah-2s2p-30c-hardcase-pack-roar-approved-de.html

    denne kan umiddelbart godt være der


  • #10   6. nov 2018 https://hobbyking.com/en_us/zippy-5700mah-2s2p-50c-hardcase-pack.html

    Denne kan også være der, men jer er i tvivl om de "Åbne" forbindelser er smart til den type bil


  • #11   6. nov 2018 Hvis du kører paralellelt så er der dobbelt op på mah, altså mere køretid, ulemper kunne være en tungere bil.

    Du skal ikke være nervøs for at købe hardcase eller “åbne” battarier


  • #12   6. nov 2018 Tænker bare at de kunne samle snavs, hvis knægten pløjer igennem en vandpytte eller lignende


  • #13   6. nov 2018 Måske, jeg har lignende battarier og det har været undervand uden at tage skade, plejer ikke at være et problemt

    Hvad med disse
    https://www.rcgalleri.dk/2x-nano-tech-2200mah-30c/id-174511


  • #14   6. nov 2018 Vil helst have nyt, så er der reklamation og man skal ikke spekulere i, hvordan tidligere ejer har behandlet det


  • #15   6. nov 2018 For det første har jeg ikke set nogen gode batteritilbud derinde pt. Desværre. For det andet skal du ikke tænke på det med '2p'. Det er de 2S der tæller, og mAh, og dimensioner. Om der er parallelforbinding det er underordnet.

    Angående dimensioner, så har jeg ret svært ved at forestille mig, at tykkelsen på batteriet max kan være 20mm. De fleste 2S-batterier er 25-28mm tykke.


  • #16   6. nov 2018 Jeg opdagede, at hvis man vente batterioverfaldet, så gav det 7mm mere, så det er 27mm. Bær over med mig, jeg er HELT grøn, og er først ved at lære det


  • #17   9. nov 2018 Du kan købe alle de batterier du vil, men køb nu også en lipobuzzer, hvis ikke esc har en cutoff indbygget, de lipoer er mega sarte for total afladning..
    Som jeg husker det, er 1 celle på 4.2 v fuld op,adet, og må kun drænes til 3.7, ellers kan det tage skade..
    Og så skal du nok også have en hurtiglader, der kan lidt af hvert, rc kongens egen model, er fin til alm hverdags brug, har den selv, og den koster 2-300kr mener jeg.

    Og vedr bilen, den er lidt skrøbelig, bærearme knækker nemt, så køb ekstra af dem, så drengen ikke bliver ulykkelig når bilen holder et par dage, før i får hentet nye.

    Men ellers så det bare ud og finde åbne pladser med lidthop, så han kan øve sig, man kan få meget sjov ud af det ved en skatepark også. Pas dog på de andre folk


  • #18   9. nov 2018 Afladningen diskuteres, men nedre grænse absolut, det er 3.0v for en celle, og jeg anbefaler 3.2 volt, mens andre vælger en højere grænse. 3.7v det er storage charge niveau, og ikke nedre grænse.

  • #19   9. nov 2018 3,2 volt giver jo også en fin sikkerheds margen, i tilfælde af upræcis kontroludstyr. Jeg tænker at billige buzzere måske har en fejlmåling den ene eller den anden vej. Better safe than sorry.

  • #20   9. nov 2018 Jacob jeg tror egentlig ikke prisen betyder ret meget for buzzere - elektronikdelene i dem afregnes i ører snarere end kr når man køber i stor mængde.

    Prisen er snarere afhængig af hvor og hvordan den købes - DK butikker skal betale moms og told, og så skal de have en avance. Køb direkte i Kina, da fragt er tæt på gratis, og alt til under 80kr før fragt er momsfri.


Kommentér på:
Batteri, ESC og Motor samspil.

Annonce