{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
672 visninger | Oprettet:

Sender/modtagerforhold! {{forumTopicSubject}}

Hej!
Har skiftet sender/modtager på min Losi elbil og skulle teste den igår aftes. Når bilen var ca 40 meter væk opførte den sig som om den var kommet udenfor rækkevidde (fik sit eget liv ??).
Har en anden bil koblet på radioen, hvor der ingen problemer er!
Har muligvis fundet forklaringen, da antennen på den velfungerende bil er foldet og udenfor modtagerboxen. I "problembarnet" var antennen foldet sammen indeni boxen. Det korte af det lange er altså:
Har det så stor betydning for modtagerforhold hvordan antennen er?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sender/modtagerforhold!
  • #2   20. mar 2019 Stor betydning smiley

  • #3   20. mar 2019 Kan det samtidig være forstyrrende for forbindelsen, hvis ledninger fra servo og esc ligger rænket op indeni modtagerboxen sammen med antennen?

  • #4   20. mar 2019 Længden på antenne har også betydning. Prøv at knække antenne. På din 1/1 bil og så se hvor langt du kan høre radio.
    Har selv haft problemet med korte antenner på Rc biler


  • #6   21. mar 2019 Hvis det er 2,4ghz så skal din modtager antenne helst være fri af metal og kulfiber da det blokerer signalet , så ruller du antennen sammen med servo ledninger osv så indeholder de metal og blokerer , så er der den elektriske udstråling der kommer fra servo ledninger og lignende som yderlig reducerer din rækkevidde , så giv den lidt plads og du burde kunne mærke tydelig forskel .

  • #7   21. mar 2019 En antenne er altid en brøkdel af bølgelængden som er 1/ frekvensen.

    Så man skal ikke pille ved ved længden hverken kortere eller længere.

    Der ud over ændrer impedansen sig i antennen ved du ændre omgivelserne feks ligger noget metal tæt på antennen ruller den sammen eller lignende. Det er defor røntgen læger har blyveste på for ikke at blive ramt af radiobølgerne.

    Impedans er iøvrigt modstand ved høje frekvenser.

    Gir det mening?


  • #8   21. mar 2019 Her kan man være sikker på seriøse og lærende svar.. Tak for fine og uddybende svar. Det er en fornøjelse.....

  • #10   22. mar 2019 Jeg trækker altid antennen til en side fra modtageren og servoledningerne til den anden side. Og undgår at antennen er tæt på nogen som helst andre ledninger - hverken servo eller ESC-Motor ledninger.
    Har nemlig også prøvet at min HPI Baja havde meget kort rækkevidde - og alt blev løst da jeg trak ledningerne på ovenstående måde.
    Så ja jeg tilslutter mig de øvrige svar - det har stor betydning.


Kommentér på:
Sender/modtagerforhold!

Annonce