{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.569 visninger | Oprettet:

Hvilket gløderør og hvorfor {{forumTopicSubject}}

Nu skal vi da lige høre hvordan det er med de gløderør.. Hvorfor vælger I det I vælger, og hvad er det lige der er afgørende??

Forklar mig lige nogle tommelfingerregler!?!

(Har godt set emnet længere nede, men det handler om en specifik bil, og jeg søger noget generelt)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket gløderør og hvorfor
  • #1   17. sep 2007 Varmt rør = Koldt vejr
    Koldt rør = Varmt vejr

    Et koldt rør er ofte lidt sværere at indstille, og er lidt mere ydende gassen er meget on/off, godt hvis man kører på offroadbane.

    Et varmt rør er godt om vinteren og til indkørsel. De er ofte billigere og mere holdbare end kolde rør, men motoren yder til gengæld ikke så meget.

    Jeg kører personligt altid med en mellemting som et OS #8 eller McCoy MC-8


  • #2   18. sep 2007 Gløderør er en ren videnskab, men her er lidt info!

    Kvaliteten svinger meget, ligesom prisen.

    Temperaturen på rørene er forskellige og de er ofte nummereret. Desværre er der ikke en egentlig standard med numrene, så man kan ikke være helt sikker på at et mærkes nr. 3 rør er det samme som et andet!

    Her er lidt retnings regler som kun er vejledende, men som vi har gode er faringer med:
    1: Varmt rør passende til 2 – 3 ccm motorer ved 16% nitro
    2: Medium rør passende til 2 – 3 ccm motorer ved 25% nitro
    3: Kold rør passende til 3 – 5 ccm motorer ved 25% nitro
    4: Meget koldt rør passende til 4 – 7 ccm motorer ved 25% nitro (eller som 3 i meget varm vejr.)


    Der findes så variationer af disse rør. OS har et 8’er rør som er egnet til 3 – 5 ccm motor – all round rør.
    De laver R udgaver som er en koldere version af rørene – beregnet til ekstra højt nitro og mager blanding på motoren = høj ydelse

    Så der er mange faktorer at tage hensyn til! Blandingen på motoren (skrue indstilling), luft temperatur og nitro indhold.

    Så bliver din motor for varm og du ikke kan justere dig ud af problemet uden at få dårlig ydelse, kan de godt betale sig at prøve et andet rør (som regel et der er et nr. koldere)

    Taget fra: http://www.hobbyogfritid.dk/shop.asp?Kat=3&UK_ID=192&UKID=28


    Jeg kører selv med en Savage X 4,6. Her bruger jeg som Christian også et OS8 rør. Dette er meget all round, og kan køres i næsten alt vejr. Det holder også forholdvis længe, og søger for en god ydelse.

    Hvis du kører proffessionelt er det selvfølgelig vigtigt at du kører med det helt rigtige rør alt efter vejr temperatur, fugtighed mm.

    Håber dette gav en idé, og det.

    Rasmus.


  • #3   18. sep 2007 jens H - Jens hvad snakker du om?

    Jo varmere rør du har, jo mindre ydelse!
    Jo koldere rør du har, jo mere ydelse!

    Profferne kører med kolde rør, men disse er svære og indstille, og ikke holde så længe.

    Men her er der også flere faktorer og tage stilling til.
    Motorens størrelse, og hvor mange procent man kører på.

    Så det vist dig som er helt galt på den!!

    Rasmus.


  • #4   18. sep 2007 Ja jens H, du er helt galt på den. Du har tilsyneladende ikke sat dig ind i det, siden en 14 årig ved mere om det.

  • #5   18. sep 2007 Rasmus P's indlæg lyder mest rigtigt! Ligesom på en scooter, er et koldt tændrør til høj ydelse, men er til gengæld mere"triggy" at bruge. Og de varmere rør er nemmere at have med at gøre, men med knap så høj ydelse. Såen har jeg også forstået at det hænger sammen inden for RC.

  • #6   18. sep 2007 Prøv at tjekke www.rcmodels.dk og se hvad de skriver af tekst til deres rør. Ikke så meget at rafle om, to sider der støtter Rasmus og Christian. Bruger selv fra medium til kold i rør

    Mvh Lars


Kommentér på:
Hvilket gløderør og hvorfor

Annonce