{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
474 visninger | Oprettet:

Temp. på Brushless motor. {{forumTopicSubject}}

Hej folkens
Først og fremmest tak for et super forum, i er så flink herinde og man kan altid få svar hurtig på ens spørgsmål.

Jeg køre med brushless motor Hobbywing Xerun 3650 sensored og jeg syntes den bliver meget varm, hvor varm må sådan en blive?
Jeg lavede om på min ESC´s indstillinger via et program kort jeg har købt.
Jeg har lavet om på min start punch så den giver fuld skrue og lavet om på min breake force så den bremser hårdere.
Det giver god mening at motoren bliver varmere i og med at den giver fuld gas ved start men kan ens breakforce have noget og gøre med det også?
Hvad køre i med af indstillinger?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Temp. på Brushless motor.
  • #1   16. jun 2020 Har du en blæser på motoren
    Ihvertfald en god idé


  • #2   16. jun 2020 Den generelle anbefaling for maksimal drifts temp på børsteløse motorer er 60 grader celsius. Nogle producenter skriver man kan gå op til 80 grader celsius.
    En god huskeregel er at bliver motoren varmere end du kan holde fingerspidserne på den uden at det er ubehageligt så er den ikke for varm men kan du ikke det så er du gået over hvad der anbefales.
    Har du en IR Temperatur måler? Så kan det være værd at at tjekke hvad den kommer op på når du har haft den under belastning.

    Dog er det vigtigt at vide at magneterne som ofte er af typen neodym og de begynder at miste deres magnetisme ved 60 grader celsius og den magnetiske evne kommer IKKE tilbage den er gået tabt og magneten er i bund og grund ødelagt grundet dens påbegyndte nedbrud.

    Dette er jo blot en anbefaling, om du vælger at følge den eller ej er helt op til dig selv.

    Som Søren skriver så er blæser til motor en super god ide og det kan være det som redder den fra at blive ødelagt.

    Hvilken bil er der tale om og hvilken gearing?


  • #3   16. jun 2020 Nej ingen blæser men det skal jeg da have købt
    Ok ja så skal jeg da også have målt temp, jeg må lige op og købe sådan en IR temp måler
    Min bil er en Schumacher Mi1v2 med gearing 89T spur gear og 40T pinion


  • #4   16. jun 2020 Er det ikke lidt voldsom gearing

  • #5   16. jun 2020 Er det det samme med kulmotore? Min bandit begyndte at ryge fra motoren den anden dag inden den blev opdateret til børsteløs smiley

  • #6   16. jun 2020 Nej det skulle det ikke være, min fdr er 4,11 og jeg skulle helst ned under 4,0

  • #7   16. jun 2020 hobbywing skriver at den ikke må overskride 90c
    det er ret meget, men få en temp måler så du er sikker smiley


  • #8   16. jun 2020 50-60gr. er okay, men uden blæser når du nok 70-80. Blæser på, og ik kør mere en 6 min. så passer det smiley

  • #9   17. jun 2020 Neodymium magneter er 0.11% svagere for hver grad de bliver varmere indtil 80* hvor de begynder at tage skade og miste deres effekt permanent.

    En god måde at holde din motor kold er ved kode dragbrake helt fra og så selvfølgelig bremse mindst muligt. De helt store amperetræk sker under acceleration og derved udvikles der mest varme der men under opbremsning kommer der også en stor del så unødvendig brems og hårde accelerationer er no-go hvis dit sæt døjer med temperaturen. Hvis man køre lidt fornuftigt og ikke Beder bilen om at yde meget under hård belastning kan man køre med en høj gearing uden problemer. Dog er det oftest en nem løsning at geare bilen lavere hvis man døjer med varme.


Kommentér på:
Temp. på Brushless motor.

Annonce