{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
801 visninger | Oprettet:

Ny helikopter - Lipo batterier? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige investeret i en Esky Lama V4 helikopter smiley
Den bliver leveret her på tirsdag.

Link til helikopter:
(link fjernet)

Glæder mig til, at finde ud af om helikopter flyvning er noget for mig.

Jeg har så læst en del herinde og rundt omkring på nettet, og hørt flere sige, at Li-po skal lades bestemt, og at den lader som følger med helikopteren er noget lort?
Det noget med at holde batteriet i balance?

Jeg har selv en Swallow AC/DC 2 lader, som kan lade Li-po batterier.
Laderen er købt til min Sagave X 4,6 nitro, så har ikke den store forstand på Li-po.

Link til swallow AC/DC 2:
http://www.rcsiden.dk/shop/swallow-ac-dc-20395p.html

Er der nogen som kan komme med en masse brugbart info om lipo?

Ville være lækkert, så jeg er klar til, at gå ind i el-verdenen smiley

Rasmus.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny helikopter - Lipo batterier?
  • #1   6. jan 2008 Køb en balancere... lad kun med 1C på dine batterier.. Så kører det

    Karsten


  • #2   6. jan 2008 Karsten K - Som sagt ville det være lækkert med en masse brugbart info.

    Har absolut intet forstand indenfor Li-po, så det du skriver kan jeg ikke bruge til så pokkers meget..

    Hvis der er nogle som har nogle gode link til gode forklaringer om li-po ville det være lækkert smiley

    Rasmus.


  • #3   6. jan 2008 Så er jeg ikke helt med på hvad du søger..

    Karsten


  • #4   6. jan 2008 Karsten K - Som jeg siger så har jeg INTET forstand på lipo?

    Jeg kunne godt bruge en side hvor lipo var beskrevet i dybden.
    På grund af at jeg har hørt og læst en masse om lipo, med at man aldrig må køre dem helt døde, eller under 3V og sådan..

    Altså et link til en guide eller hjemmeside hvor lipo er beskrevet ville være perfekt.

    Jeg ved ikke hvad en balancere er, eller 1C for den sags skyld..

    Jeg ved en del om nitro, og er selv automatikfagtekniker, så ved da også en del om el.

    Rasmus.


  • #5   6. jan 2008 Hmm..

    Okay.. Jeg tænker lige om jeg kender sådan een side smiley

    Karsten


  • #6   6. jan 2008 prøv at søge lidt rundt, så finder du en masse. Ellers vent til at rc-unionen er oppe, for at søge derinde. Der har lige været et lignende emne. Og så meget behøver du ikke at vide.

    Altså som Karsten skriver må du kun lade med 1 C hvilket betyder at hvis de batteri er på 1000 mAh så må max lade med 1 amp og 1200 mAh så 1,2 A.

    Balancer er ikke nødvendig lige i starten, bare du får det gjort regelmæssigt. Og husk at spændingen ikke må falde til under 3.3 Volt pr. celle.


  • #7   6. jan 2008 Ellers vil jeg mene du bare må igang og søge løs.. både her og på google..

    Karsten


  • #8   6. jan 2008 ESBEN ^skørping^ B - Okay der fangede jeg noget af det smiley

    Hvordan tjekker jeg den spænding?

    Rasmus.


  • #9   6. jan 2008 Rasmus

    Som regl sætter man ESC til at cutte ved den spænding man ønsker.. feks 9 volt hvis det er 3 celler lipo (11.1 volt)..

    Karsten


  • #10   6. jan 2008 Der er altså balancer i den lader der er med til Lamaen og den virker ganske fint.

  • #11   6. jan 2008 Karsten K - Kan jeg indstille min helikopter til det?

    Det medfølgende batteri har følgende data:
    7,4V, 800mA. 2cellers lipo.

    Hvad er ESC helt præcist?

    Det lækkert og snakke med lidt folk som har forstand på det smiley

    Rasmus.


  • #12   6. jan 2008 så vidt jeg ved så sætter man laderen til balancere så sætter man balancere til batteriet og tænder for strømmen det en balancere gør er at den fylder alle cellerne op med lige meget strøm og du kan godt bruge STD. lader

    bemærk man skal bruge en balancere for at lade Lipo batterier hvis der ikker indbygget en i selve laderen. Det er hva jeg har hørt her inde fra og fra fjernstyret.

    kender du den flyve klub der ligger nær fåborg

    Faaborg Modelflyveklub


  • #13   6. jan 2008 ESC er den det styre farten på dine elmotor

  • #14   6. jan 2008 Ulrik L - Okay, så jeg skal ikke bekymre mig om det?

    Så når jeg modtager helikopteren, sætter jeg bare laderen i stikkontakten, og lader indtil hvornår? -Slår den selv fra?

    Når batteriet er ladet, så flyver jeg bare indtil hvornår?

    Rasmus.


  • #15   6. jan 2008 ja som rel så er der nogen lamper som viser hvornår den lader og hvornår den er færdig

  • #16   6. jan 2008 Rasmus

    Det tror jeg ikke den ESC der er i helikppteren kan finde ud af..

    Som jeg forstår det.. Så vil du bruge den computerlader du har.. hvilket jeg osse vil anbefale dig.. Problemet er at du så skal ud og invistere i Balancere, og stik..

    Men på den måde, kan du følge 100% med i hvordan dine batterier aflades og oplades..


    Karsten


  • #17   6. jan 2008 når den er ved være løbet tør for strøm så er der jo heler ikke mere power i så har den svære ved at flyve og til sidt kan du ikke lette

  • #18   6. jan 2008 Christian

    ja, flot også er cellerne for længsst under 6 volt. og dermed med stor sansyndelighed beskadet for livet..

    karsten


  • #19   6. jan 2008 ja man skal jo stoppe når man kan mærke at der ikke er mere strøm men til sidts kan den ikke lette

  • #20   6. jan 2008 Den måde er alt for ustabil... Den bedste måde, når nu vi går ud fra hans ESC ikke har Lipo cutoff. Er simpelhen, og lade batteriet op med din computerlader..

    Flyve feks 4-5 min..

    Stoppe.. Lade dem op igen, og se hvor mange mah de har brugt...

    Gør det flere gange, og find ud af hvor mange min du kan flyve hvor du så stadig holder volt og mah på et level hvor batteriern ikke tager skade..

    Din lader kan med højest sansyndelighed måle spændingen på batterierne.

    Karsten


  • Jeppe H
    Jeppe H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Svar: 32
    #21   7. jan 2008 Som Ulrik er inde på, så medfølger der balancer/lader, samt særskilt adapter til samme.
    Den fungere upåklageligt, og du kan være ganske rolig.

    Husk at lade batteriet køle i 5 minutter før og efter ladning!
    Et ekstra batteri er en god investering....
    Du må ikke aflade et LiPo-batteri helt, så når du mærker den mindste aftagning i styrke/effekt, så stop, ellers vil du ødelægge cellen.

    Førhen var der nogle skodladere med, det er sikkert det du har læst om. Måske en gammel tråd.


Kommentér på:
Ny helikopter - Lipo batterier?

Annonce