{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
707 visninger | Oprettet:

Flyvetur med LiPo og 5*C kulde? {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens

Var et smut ude med min UMX Turbo Timber idag. Jeg har 6 batterier (originale 280 mAh 2S) der er ca. 6 måneder gamle kun. Opladt i storage mode inden vinteren osv. Fuldt opladt inden flyveturen.

idag vil jeg ud.... kun 1 batteri kunne klare 4-5 minutter flyvetur før lipo cut off satte ind. ALLE andre batterier var nærmest flade da den kom i luften og måtte lande igen?

Er det normalt, at kulden kan have denne indvirkning, eller er der tale om dårlige celler?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flyvetur med LiPo og 5*C kulde?
  • #1   20. feb 2021 Kulden burde ikke have indflydelse

  • #2   21. feb 2021 Kulde har en væsentlig indflydelse på batteriers performance. 1/1 elbiler får også væsentlig reduceret rækkevidde hvis det bliver koldt nok.

    Det skader egentlig ikke batterier (medmindre brug plus kulde fører til underafladning og cellekollaps), der er bare mindre juice. Og spændingen kan falde, så ESC siger det er tid til at stoppe turen.


  • #3   21. feb 2021 Jeg syntes aldrig ,jeg har haft mindre køretid i koldt vejr


  • #4   21. feb 2021 nu var jeg selv ude i dag og det blæste jo en del og det har stor indflydelse hvor meget vind der er jeg lagde fra 80 til 30% på de 4 jeg brugte i dag

  • #5   21. feb 2021 Jeg skal lige forstå det ret.

    Jeg har altid hørt at under 10*C er LiPo teknologien ikke glade for.

    Når jeg har 280 mAh at gøre godt med (fuldt opladt 2 cellet) så skal der måske ikke meget til at kulden for spændingen til at falde til 6,1 volt. Det var det jeg oplevede, lige i det jeg satte fra jorden.

    Tager jeg batteripakken af og måler hvilespændingen er de på 3,95V alle sammen, selvom flyveren sagde NO GO og slog Cut off ind.

    Jeg spekulerer bare på, hvorfor 1 af batterierne klarede turen på 5 minutter uden ævl og alle de andre ikke kunne.

    har 6 i alt, for netop af få noget flyvetid/ hygge tid derude...

    Skal jeg brokke mig til forhandleren af batterierne?

    eller skal jeg forvente, det her er bare sådan det er?


  • #6   21. feb 2021 LIPO er på en måde glade for kulden: det skulle være optimalt at opbevare batterier ved 0-5 grader celsius. Så længe deres hvilespændinc er høj nok også ved den temperatur. Men performance ved den temperatur er forringet.

    Jeg ville tage ud at flyve med de samme batterier en dag som i dag, ved 10-12 grader, og se hvordan de virker her. Hvis alt er som det skal, har du ikke noget at reklamere over. Hvis ikke så kan du Ltid tage en snak med forhandleren. Men batterier kan være svære at reklamere over: "det skyldes forkert brug, opbevaring, ladning, afladning etc".


  • #7   21. feb 2021 Jeg forstår og tak for indlægget Jakob.

    Tænker på om jeg skulle prøve med et sæt nanotech i tilsvarende version. Måske de er bedre end originalerne. de koster kun 1/3 del af prisen smiley


  • #8   21. feb 2021 Min personlige erfaring er at nogle lipoer reagerer mere på kulde end andre. Jeg har haft specielt slatne erfaringer med Turnigy bilbatterier i frostgrader. En anden ting: Jeg har set rcflyvevideoer fra tyskland, hvor lipoer opbevares i varmekasser på små 40 grader lige indtil de skal bruges. De mente at det var "optimalt". Jeg har desværre ikke gemt et link.

  • #9   22. feb 2021 Tak for info

    Jeg kan faktisk efter flyveturen ikke oplade lipoerne færdigt. De flakker i 4,17-4,21 volt pr. celle nu. Så den står bare og trækker opladningen ud.

    Der må være tale om sarte batterier. Tænk at en tur udendørs kan gøre dem defekte. Hverken oppustede eller noget.

    Jeg har nu bestilt 6 nye fra hobbyking, de bør være bedre i nanotech serien...

    Af erfaring bliver man klog, sjældent rig smiley


  • #10   23. feb 2021 Hvis de er lang tid om at lade, er det fordi der er en større ubalance end normalt. Balanceladning går langsomt! 4,17-4.21 v per celle er ret små udsving. Jeg ville balancelade I timevis om nødvendigt, aflade ved brug, genlade etc for hvis de ikke er pustede, fejler de i princippet ikke noget.

    Ang kulde/varme så kan man generalisere og sige, at kulde er godt til lagring, mens varme er godt til drift.


  • #11   23. feb 2021 Hej Jakob

    Det er bare sjovt at det er alle 5 batteri pakker der "flakker" i sidste face af opladningen, således at opladningen aldrig fuldføres. Når du trækker strøm fra lipo'erne, så dykker de hurtigt til 6,1 volt og cut off slår ind.

    det er bare ringe batterier og er egentlig skuffet over at forhandleren ikke kan reklamerer til E-flite over disse dårlige serie lipo batterier. 600 kr direkte i batteri affald...

    Kan du følge mig?


  • #12   8. mar 2021 Hej Kjøller,

    Ja når du beskriver det sådan - og jeg får læst det - så kan jeg sagtens. Jeg vil sige, at hvis du finder en forhandler, der går med på en reklamation over batterier, der ikke er sprit nye, så sig til. Så er det stedet vi skal anbefale. For det er i hvert fald min opfattelse, at forhandlerne om en bred kam gemmer sig bag "det skyldes forkert opladning/drift/afladning/opbevaring" etc...

    Jeg håber du finder nogen bedre batterier!


  • #13   10. mar 2021 Synes bare at man glemmer købeloven hos forhandlerne. Man kan altid påstå kunden er en idiot også være ligeglad. Det pisser mig lidt af. Anyway har jeg handlet 6 nye for kanp 300 kr. Det er 1/3 af prisen for de dårlige originale celler.

    Synes det er lidt for firkantet anlagt, at man bare afviser reklamationer på forhånd.


  • #14   15. mar 2021 Hej Kjøller,

    Helt enig. Set fra sælgers perspektiv kan jeg også godt forstå det - batterier er ekstremt svære at holde service på, da rigtig mange behandler dem dårligt. Selv mobiltlf, der har de af os der behandler dem godt nok til at de holder over et år nok oplevet, at batterilevetiden reelt forringes med tiden. Og det er telefoner, som vi kigger på flere gange dagligt, og som formentlig har væsentlig mere avancerede batteri-sikkerhedskredsløb end en fjernstyret bil, en hækklipper eller lign. Så helt let er det ikke.


  • #15   16. mar 2021 Det bliver bare en sovepude for ikke at tage en reel problemstilling op. Det kan jeg ikke lide. Når så mange celler viser svaghedstegn på én gang, er det et problem med serien. Så skal jeg æde pengene, jeg synes det noget fis for at være ærlig.

    Alle de andre som ikke aner hvad de laver, passer denne forklaring på. Ikke på mig, det må jeg sige.

    Jeg køber ihvertfald ikke lipo her længere. Når kunder er loyale, forventer jeg også det andet modsat vej.

    Er sq blevet for gammel til dårlig service og mangel på samme.


    Vores Li-ion batterier i telefonerne kan leve ca. 1 år med fuld kapacitet, kun lidt forringet over tid. Så er levetiden kørt og du kan oplade hele tiden. Det kender jeg alt til smiley


Kommentér på:
Flyvetur med LiPo og 5*C kulde?

Annonce