{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
211 visninger | Oprettet:

Flyvetur med LiPo og 5*C kulde? {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens

Var et smut ude med min UMX Turbo Timber idag. Jeg har 6 batterier (originale 280 mAh 2S) der er ca. 6 måneder gamle kun. Opladt i storage mode inden vinteren osv. Fuldt opladt inden flyveturen.

idag vil jeg ud.... kun 1 batteri kunne klare 4-5 minutter flyvetur før lipo cut off satte ind. ALLE andre batterier var nærmest flade da den kom i luften og måtte lande igen?

Er det normalt, at kulden kan have denne indvirkning, eller er der tale om dårlige celler?


Kommentarer på:  Flyvetur med LiPo og 5*C kulde?
  • #1   20. feb Kulden burde ikke have indflydelse

  • #2   21. feb Kulde har en væsentlig indflydelse på batteriers performance. 1/1 elbiler får også væsentlig reduceret rækkevidde hvis det bliver koldt nok.

    Det skader egentlig ikke batterier (medmindre brug plus kulde fører til underafladning og cellekollaps), der er bare mindre juice. Og spændingen kan falde, så ESC siger det er tid til at stoppe turen.


  • #3   21. feb Jeg syntes aldrig ,jeg har haft mindre køretid i koldt vejr


  • #4   21. feb nu var jeg selv ude i dag og det blæste jo en del og det har stor indflydelse hvor meget vind der er jeg lagde fra 80 til 30% på de 4 jeg brugte i dag

  • #5   21. feb Jeg skal lige forstå det ret.

    Jeg har altid hørt at under 10*C er LiPo teknologien ikke glade for.

    Når jeg har 280 mAh at gøre godt med (fuldt opladt 2 cellet) så skal der måske ikke meget til at kulden for spændingen til at falde til 6,1 volt. Det var det jeg oplevede, lige i det jeg satte fra jorden.

    Tager jeg batteripakken af og måler hvilespændingen er de på 3,95V alle sammen, selvom flyveren sagde NO GO og slog Cut off ind.

    Jeg spekulerer bare på, hvorfor 1 af batterierne klarede turen på 5 minutter uden ævl og alle de andre ikke kunne.

    har 6 i alt, for netop af få noget flyvetid/ hygge tid derude...

    Skal jeg brokke mig til forhandleren af batterierne?

    eller skal jeg forvente, det her er bare sådan det er?


  • #6   21. feb LIPO er på en måde glade for kulden: det skulle være optimalt at opbevare batterier ved 0-5 grader celsius. Så længe deres hvilespændinc er høj nok også ved den temperatur. Men performance ved den temperatur er forringet.

    Jeg ville tage ud at flyve med de samme batterier en dag som i dag, ved 10-12 grader, og se hvordan de virker her. Hvis alt er som det skal, har du ikke noget at reklamere over. Hvis ikke så kan du Ltid tage en snak med forhandleren. Men batterier kan være svære at reklamere over: "det skyldes forkert brug, opbevaring, ladning, afladning etc".


  • #7   21. feb Jeg forstår og tak for indlægget Jakob.

    Tænker på om jeg skulle prøve med et sæt nanotech i tilsvarende version. Måske de er bedre end originalerne. de koster kun 1/3 del af prisen smiley


  • #8   21. feb Min personlige erfaring er at nogle lipoer reagerer mere på kulde end andre. Jeg har haft specielt slatne erfaringer med Turnigy bilbatterier i frostgrader. En anden ting: Jeg har set rcflyvevideoer fra tyskland, hvor lipoer opbevares i varmekasser på små 40 grader lige indtil de skal bruges. De mente at det var "optimalt". Jeg har desværre ikke gemt et link.

  • #9   22. feb Tak for info

    Jeg kan faktisk efter flyveturen ikke oplade lipoerne færdigt. De flakker i 4,17-4,21 volt pr. celle nu. Så den står bare og trækker opladningen ud.

    Der må være tale om sarte batterier. Tænk at en tur udendørs kan gøre dem defekte. Hverken oppustede eller noget.

    Jeg har nu bestilt 6 nye fra hobbyking, de bør være bedre i nanotech serien...

    Af erfaring bliver man klog, sjældent rig smiley


  • #10   23. feb Hvis de er lang tid om at lade, er det fordi der er en større ubalance end normalt. Balanceladning går langsomt! 4,17-4.21 v per celle er ret små udsving. Jeg ville balancelade I timevis om nødvendigt, aflade ved brug, genlade etc for hvis de ikke er pustede, fejler de i princippet ikke noget.

    Ang kulde/varme så kan man generalisere og sige, at kulde er godt til lagring, mens varme er godt til drift.


  • #11   23. feb Hej Jakob

    Det er bare sjovt at det er alle 5 batteri pakker der "flakker" i sidste face af opladningen, således at opladningen aldrig fuldføres. Når du trækker strøm fra lipo'erne, så dykker de hurtigt til 6,1 volt og cut off slår ind.

    det er bare ringe batterier og er egentlig skuffet over at forhandleren ikke kan reklamerer til E-flite over disse dårlige serie lipo batterier. 600 kr direkte i batteri affald...

    Kan du følge mig?


Kommentér på:
Flyvetur med LiPo og 5*C kulde?

x