{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
586 visninger | Oprettet:

Opladning af batterier {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Graupner Ultramat 14 lader som skulle være ok til det meste, jeg har dog altid fået at vide af andre hvad den skulle lade med på både lipo og Ni batterier, men nu vil jeg gerne vide hvordan jeg skal lade mine batterier.

Jeg skal lade en batteripakke op til min starterboks, skriver lige spec som det står på pakken.

Ni-MH SC4500mAH HP 7.2V

Læste så et sted at man altid skulle lade med 1C gange mAH, men så lander jeg jo på 4,5A og det syntes jeg lyder af meget?
Desuden kan jeg på min lader udover at vælge A også vælge noget fra 1 - 15 jeg ved ikke hvad det er, men jeg har sat den på 6 og lader lige nu med 0.6A på min ene pakke, men hvordan finder jeg ud af hvad jeg helt præcis skal lade med?
Håber på seriøse svar.


Kommentarer på:  Opladning af batterier
  • #1   29. apr 2008 det står måske på batteripakken hvad max lade strømen må være det gør det på min batteripakke

  • #2   29. apr 2008 okay, lige pt lader den med 0.6A altså 600mAH så den skal ned på 0.4A eller 0.5A

    Men hvad så med de tal jeg har forneden? er det antal celler? og skal man så sætte den på det antal celler som der er i pakken? kan ikke lige tage et billede nu da jeg er på arbejde!


  • #3   29. apr 2008 De tal du skriver om er Delta-Peak værdien. Det er den spænding i mV/celle som spændingen må falde med før laderen detekterer at batteriet er fuldt ladet.

    På det batteri du har, er der ikke noget i vejen for at lade med de 5A laderen kan klare, hvis du har travlt.
    Hvis du derimod har god tid, vil ladning med ca. 1/10C - altså i dit tilfælde ca. 450mA - være at foretrække. Lad bare laderen køre i 14 timer. På den måde sikrer du dig at alle celler er ladet helt op. Det er faktisk den måde man kan "balancere" en NiMH pakke på.

    Grunden til at den skal stå længere end 10 timer (selv om 10h * 450mA = 4500mAh) for at være ladet helt op, er tabet i ledninger og stik, samt tabet til varme.


  • #4   29. apr 2008 mine batterier er helt nye, men den siger ca. efter 1 time at de er ladet op, og den lander på 8.30volt, selvom pakken er på 7.2 men regner med at det er ok. men det delta peak, skal det højere op end 6? den skal vel op over 7volt ? men hvorfor stopper den så på 8.30 når nu jeg har sat den på 6?

    og er grunden til at de ikke lader mere fordi der er lidt strøm på i forvejen.


  • #5   29. apr 2008 Læs nu hvad jeg skriver: Tallet betyder 6mV/celle. Når spændingen derfor falder 6mV * 6 celler = 36mV vil laderen se batteriet som fyldt op.

    Sætter du tallet op, risikerer du at overlade cellerne.
    Sætter du tallet ned, risikerer du at laderen ikke lader batteriet op til den fulde kapacitet.

    Hvis du ikke ved hvad det betyder, så lad den stå på 6.

    Når du lader et batteri skal der højere spænding til end batteriets nominelle spænding for at "pumpe" strøm ind i batteriet.
    Se det som to spande med vand i, som er forbundet med en slange. Hvis du holder begge spande lige højt, vil der ikke flyde vand (strøm) fra den ene til den anden. Hæver du den ene (spændingen) vil vandet begynde at flyde. Jo højere du hæver den ene spand, jo hurtigere vil vandet strømme over i den anden.

    Prøv for sjov at lade med 1A og se hvad batteriet peaker på. Prøv derefter med 5A, og du vil se hvad jeg mener...


  • #6   29. apr 2008 For høj ydelse skal man lade med høj strøm 1 til 2 C
    For lang levetid skal man blive på ½C eller mindre. Jeg går sjældent lænngere ned end ½C

    Og lad din delta peak indstilling blive på 5 eller 6mv
    Hvis man har gamle trætte batterier kan ma sætte den op for at få kapasitet nok i batteriet.


  • #7   29. apr 2008 okay, fik det lige banket ind nu, kunne bare ikke forstå hvor i fik det tal fra at den skulle stå på 6, men det er så noget som man kan se på den enkelte celle, og så enten gå op, alt efter hvor slidt pakken er!

    men er grunden så til at min lader slår fra at de simpelthen har været ladet meget op fra ny af, og den derfor så ikke kan fylde mere på. Undrede mig bare over når i skriver op til 14 timer


  • #8   30. apr 2008 Nye batterier skal nogle gange op/aflades 2-5 gange inden de er oppe på fuld kapasitet.

  • #9   30. apr 2008 okay. Tak for alle svarene.

Kommentér på:
Opladning af batterier

Annonce