{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
550 visninger | Oprettet:

Jan R
Jan R
Tilmeldt:
18. dec 2022
Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 11

Hjælp søges til omprogrammering af ESC. {{forumTopicSubject}}

Jeg har for nylig anskaffet mig en RC-katamaran med dobbelte/flex-aksler og skruer, men har et spørgsmål til indreguleringen af ESC, som jeg håber, at dette forum kan hjælpe mig med. Motorerne er 2xLehrer 2240 KVA og ESC er 2xTurnigy Aquastar Watercooled, 250A peak. Jeg har en Program Box fra Turnigy.
Skruerne drejer rigtigt nok hver sin vej, men bør venstre skrue ikke dreje udad mod venstre og tilsvarende højre skrue udad mod højre. P.t. drejer de indad mod bådens midte, men jeg mener at vide, at de bør dreje udad for at være mest effektive? Det kræver vel en omprogrammering og ombytning af skruerne?
ESC er programmeret til kun ”forward only”, men jeg vil helst have ”Forward/Rewerse”, så båden er lide nemmere at manøvrere med. Styrekablerne til motorerne er samlet i et stik før modtageren. Man kan vel ikke bare omprogrammere begge ESC på én gang, for så går skruernes rigtige drejning højre/venstre vel ”fløjten”. Men kan man med en Program Box omprogrammere hver ESC for sig ved at tilkoble hver strømforsyning (2x3S) til ESC hver for sig?
Jeg kan jo selvfølgelig manuelt skille kablingen ad og således omprogrammere hver ESC for sig, men er der ikke en smartere måde?
Kan nogen hjælpe?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp søges til omprogrammering af ESC.
  • #1   9. jan 2023 Vi prøver lige at tage en ting ad gangen. Dog vil jeg lige skynde mig at pointere at jeg IKKE kender den nævnte ESC indgående og ej heller program boksen, så hjælpen her er basseret på basal viden og programmering. Nogle ESC'er og program bokse er mere avanceret end andre.

    1. Altså for det første så skal hver enkelt ESC programmeres hver for sig.
    Når de begge er sat til Fwd/Rev.

    2. Har ESC'en en Cw/Ccw (rotation med/mod uret) indstilling i program boksen?
    Hvis ja så kan du styre rotations retningen på den måde.
    Hvis nej så bytter du om på ledningerne på motorerne så den respektive motor køre den vej du ønsker.

    3. Du sætter skruerne på den aksel som passer til rotations retningen.

    Jeg ved ikke om du kan bruge det jeg har skrevet til noget og om det giver mening?
    Men jeg håber, ellers håber jeg der kommer nogen som bedre kan vejlede dig.

    Meld gerne tilbage omkring fremskridt og hvad du fortager af valg.


  • #2   9. jan 2023 vis du vil have mulighed for at gå frem på en skrue og tilbage på den anden så kræver det seperate kanaler

  • Jan R
    Jan R Tilmeldt:
    dec 2022

    Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 11
    #3   11. jan 2023 Danny V, du har bl.a. skrevet, at "Hvis nej så bytter du om på ledningerne på motorerne så den respektive motor køre den vej du ønsker".
    Det er nok den mest simple løsning, at omprogrammere hver ESC hver for sig, så motorerne kommer til at køre modret rettet rundt. Så skal ledningerne adskilles. Men for at være helt sikker, på mine motorer (Lehrer) er der 3 ledninger, brun nederst, rød i midten og gul foroven. Så det må være den røde og den brune, der skal frakobles for den motor, som jeg indledningsvis ikke omprogrammerer og senere om fornødent bytter om, eller hvad???
    På forhånd tak for svaret.


  • #4   12. jan 2023 Det er korrekt.

    Du bytter om på to af ledningerne, hvilke du vælger at bytte om på er sådan set lige godt.
    Men jeg har kigget på hvad program boksen kan ændre på og den kan ændre på rotations retningen. Så det burde ikke være nødvendigt for dig at bytte om på ledningernes placering.

    Jeg var inde og læse lidt på den ESC som jeg tror det er, denne her.
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aquastar-200a-watercooled-sensorless-esc.html?___store=en_us vil du bekræfte om det er sådan to du har?
    Ellers hvis det er muligt om du vil linke til den rette ESC.

    Hvis vi nu går ud fra at det er den ESC som jeg linker til du har, så har jeg læst mig til at før du bruger ESC'en så er det en god ide at kontrollere indstillingerne med program boksen.
    Flere har været uheldige at de har brændt deres af fordi de ikke er gået dens indstillinger igennem inden de tog den i brug.
    En skriver direkte "Pas på, ESC'en skal programmeres før brug"

    Du skriver du har samlet ledningerne mellem motor og ESC med et stik. er det et 3-polet stik?

    Jeg ved ikke om jeg hjælper eller forvirre dig, men jeg håber det giver mening.



  • Jan R
    Jan R Tilmeldt:
    dec 2022

    Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 11
    #5   12. jan 2023 Hej Danny V.
    Du skal have rigtig mange tak for, at du har undersøgt videre om problematikken.
    Ja, det er denne type ESC, som er i båden.
    Ja, jeg fandt ud af, at der var 3-polede stik mellem ESC og motorerne, så jeg kunne koble disse til/fra og således omprogrammere ESC'erne med "Program Box" hver for sig, og således ikke bytte om på ledningerne (jeg havde da ikke forstået, at det var 3 faser). Så nu virker det. Mange tak.
    Jeg har lagt mærke til, at ESC kan klare 12S, men jeg bruger 6S pr. ESC/motor, så ESC skal vel stilles til dette og ikke default=10S?
    Ved kontakt til Lehrer anbefaler de, at jeg skal bruge 5S med mine motorer (2240KVA) og disse ESC for at undgå for højt omdrejningstal (Svar: "ok, then you have a 2240/7 with 2114 RPM/Volt. So with 2x3s Lipo in Series (22,2V) that would be a RPM of about 46.500. That is a really high RPM. I would recommend you only 5s Lipo per Motor").
    Jeg kan her ikke forstå, hvorfor jeg så ikke kan anvende 6S og så f.eks. indstille til f.eks. 75% på fjernbetjeningen eller 75% på ESC. Har du en pointe her?


  • #6   12. jan 2023 Jo når du skruer ned for hvor mange % som vil være fuldt gas udslag.
    Så burde det svare til mindre end 6S.

    Du kan sætte grænsen på ESC'erne til det du selv forslår, altså 75%. Det er godt nok under de 5S som anbefales. Men hellere det end for meget.
    Ellers kan du også vælge kun bruge din sender til ikke at kunne give mere end 80% - 85%.
    Det er vel for at sikre motorerne ikke bliver overbelastet, jeg går ud fra det er det som er din største bekymring?

    Nu prøver jeg lige at ridse et regnestykke op og det er nok temmelig fejlbehæftet men jeg giver det lige et skud alligevel.

    Altså hvis vi siger følgende:

    6S = 22,2V~100% Uden der er pillet ved noget.
    5S = 18,5V~ Ca. 85% Sat på sender. Ud fra du bruger et 6S batteri.
    75% af 22,2V = 16,65V Sat på ESC med program boks.
    Husk dette er slump beregning. Jeg har ikke de matematiske evner til at lave præcise udregninger.
    Jeg tænker faktisk at du nok selv er bedre til at regne end jeg er.

    Håber du dog kan få lidt gavn af det jeg har skrevet, ellers prøver vi bare igen.


  • Jan R
    Jan R Tilmeldt:
    dec 2022

    Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 11
    #7   12. jan 2023 Hej Danny V.
    Endnu engang rigtig mange tak for dine vurderinger.
    Ja, det er det, som Lehner skrev, som bekymrede mig, at risikere at brænde ESC/motor af, selvom jeg vurderer, at der er noget "plads" op til maksimal belastning.
    Derfor regner jeg med at opretholde ESC på 100% (det er lidt mere besværligt at omprogrammere med "Program Box") og sætte fjernbetjeningen til 80 %.
    Så må jeg prøve herudfra. Da jeg har temperaturfølere på 1 sæt ESC og motor, må jeg kunne overvåge det.
    Så nu mangler jeg kun at tjekke akslernes smøring inden 1. prøvesejlads, da det er en brugt båd, jeg har købt!


  • #8   13. jan 2023 Ja velbekom da.

    Jeg håber alt bliver som du drømmer om.

    Du kan jo lige melde tilbage når du engang har fået rigget det hele til og sejlet en prøve tur.


Kommentér på:
Hjælp søges til omprogrammering af ESC.

Annonce