{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.973 visninger | Oprettet:

genoplivning af nimh batteri? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et 9.6v batteri på 4000mah. Det er ikke mere end ca. 2 år gammelt og har kun været brugt meget få gange.
Problemet er at jeg kun kan lade 1300mah på batteriet?
Hvad gør man for at prøve at få live i det igen? Skal det lades med en lav spænding eller skall jeg prøve med 5 amp. som er det højeste jeg kan lade med. Er der noget jeg kan gøre??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  genoplivning af nimh batteri?
  • #1   19. aug 2008 prøv at aflade det også lad det med 1 ampere.

• #2   19. aug 2008 Du skal bare motionere batteriet - lade, aflade, lade, aflade... Det skal gøres nogen gange, men du kan ret hurtigt mærke, at der kommer mere liv i batteriet...

• #3   19. aug 2008 Det må jeg prøve. Skal jeg så ladet det med mange amp. eller skal jeg lade med få amp.??

Det er lidt noget øv at min lader kun kan aflade med 1 amp. smiley

• #4   19. aug 2008 du skal aflade med 20-30 amperer det bedst og så lad med omkring 5-6

• #5   19. aug 2008 Jep, jeg plejer også bare at lade min lader give fulde 5A, og så smække batteriet i bilen og køre det dødt... Om det er den sundeste og mest effektive måde ved jeg så ikke - der må du nok have fat i en af de rigtige eksperter...

• #6   20. aug 2008 Når et nikkel batteri aflader til under cellespændingen sker der en degeneration af elektrolytten og der opstår nikkel dendritter.

Hvem fattede det?

Når NiMh batterier er taget i brug og ligger så har de en intern afladning kemisk. Det første døgn kan billige celler aflade med op til 25% af den samlede kapacitet!!! Efter ca. 3 måneder er cellerne tomme og har desperat brug for en opladning, og det på trods af at de overhovedet ikke bliver brugt!
    Selvafladningen af NiCd batterier er mindre men sker alligevel indenfor 6-9 måneder.
    Når cellerne kommer under ca. 0,9V begynder der en omvendt kemisk process der afsætter nikkel som metal mellem + og - inde i cellen. En lille intern kortslutning, og det er den der er problemet. For der kommer måske flere tusinde mikroskopiske nikkelpinde der hver især laver en lille kortslutning og derfor nedsættes kapaciteten.

Måden at få fuld kapacitet tilbage i en fart, er at åbne til polerne på hver enkelt celle og give den et kort stød med en 12V bilakkumulator. Bare på og af igen, en kort gnist og så videre til den næste. DET ER MEGET VIGTIGT AT DET KUN ER ET GANSKE KORT STØD!!!!!!!!!!!!!!!!! Ellers steges cellerne med noget der ligner 400-750A og det kan de ikke lide smiley

At lade og aflade kraftigt hjælper men det kurerer ikke problemet, det er som at skubbe en snebold foran sig.

Et kraftigt knald til hver enkelt celle er den eneste måde at slippe ud af suppedasen på igen. Det nytter IKKE at give helle batteripakken et skrald, de gode celler risikerer at få for meget og de dårlige for lidt.

Håber det hjalp alle, både de der ville have hele forklaringen og de som bare ville have svaret.

Henrik

• #7   20. aug 2008 "En lille intern kortslutning, og det er den der er problemet. For der kommer måske flere tusinde mikroskopiske nikkelpinde der hver især laver en lille kortslutning og derfor nedsættes kapaciteten."

Den fulde forklaring er at kapaciteten i virkeligheden ikke nedsættes men afladningen sker hurtigere og hurtigere indtil det niveau hvor cellerne ligger og aflader mens de bliver ladet. Derfor ses kapaciteten som værende mindre end sædvanligt.

• #8   20. aug 2008 Skal det så være + til + eller + til - på bilbatteriet??

• #9   20. aug 2008 På samme måde som en almindelig opladning ellers så dødsdømmes cellen med 100% sikkerhed. Altså + til + og - til - ganske som normalt ved genladning.

• #10   21. aug 2008 er lidt forviret henrik er det gamle nicd celler du kan give stød eller nimh celler

• #11   21. aug 2008 Forklaringen gælder for nikkelbaserede batterier. ALLE nikkelbaserede batterier/celler!
    De lider af de samme skavanker i større eller mindre grad og måden at "kurere" dem er den samme!

• #12   21. aug 2008 Henrik M tak henrik, nu skal jeg til at ordne batterier i dag har adskillige pakker med formindsket kapasitet

• #13   22. aug 2008 Det virker sku smiley
    Det er et lukket stangbatteri, men jeg kunne lige presse 2 nåle ned mellem cellerne gennem indpakningen. Det er et 3700mah GP batteri og ikke på 4000mah som ellers huskede det.
    Indpakningen er gennemsigtig så jeg kunne nemt se et lille + og - på cellerne. De fik så et lille stød alle sammen fra min 20a strømforsynig. Sidste ladning før dette kunne jeg putte 1971mah på det. Første ladning efter stødterapi kunne jeg putte 3894mah på cellerne.

Tak for hjælpen.

• #14   22. aug 2008 Altid velkommen.

Det er en fornøjelse at hjælpe.

Kommentér på:
genoplivning af nimh batteri?

Annonce