{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
543 visninger | Oprettet:

Støddæmperolie {{forumTopicSubject}}

Er der nogen herinde der skifter eller har skiftet støddæmperolie?

Jeg overvejer at købe en flaske støddæmperolie med højere viskositet, for at få hævet røven lidt på Revoen. Jeg synes den er meget blød i affjedringen, og jeg har skiftet til de hørdeste fjedre.
Hvad har i andre gjort for at få stivere affjedring?

Som standard er der 30 wt olie i dæmperne. Jeg overvejer at købe 60 wt. Er det for tykt?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Støddæmperolie
  • #6   18. sep 2008 Jeg tror jeg har brugt flere liter støddæmper olie i den tid jeg har kørt løb med min Traxxas SRT.
    Den ligner meget Jato´en bare i el udgave.
    Mit udgangs punkt er 40wt i for dæmperne og 20wt i bag dæmperne.
    Det er måske ikke den helt rigtige opsætning til Jato´en, men jeg kan give dig et par fiduser som kan hjælpe dig til at finde den rigtige olie.

Kør i noget bumlet terræn og se godt på den.

Hopper den med forhjulene, er din foraffjedring for stram eller dæmpningen/olien er for hårdt(høj wt)
    Hopper den med baghjulene, er din FORaffjedring for løs/blød eller dæmpningen/olien er for blødt(lav wt)
    Hopper den med alle fire hjul, er din bag affjedring for stram eller dæmpningen/olien er for hårdt(høj wt)
    Slæber den røven hen af jorden er den nok lidt blød i affjedringen smiley

Mange gør den fejl at kaste sig over bag affjedringen hvis bag enden hopper, men det er altså for affjedring der er skyld i det, fordi det for chassiset til at ”vippe” hvis den ikke dæmper nok.
    Dæmper for affjedring det den skal, bliver baghjulene på jorden smiley

• #7   18. sep 2008 Tak for alle svarene.

Kviesgaard: Det lyder som logik, men ikke desto mindre hævede den sig en smule da jeg satte hårdere fjedre på. Dæmperne går også i bund bare ved at køre over en perlesten....okay, overdrivelse fremmer forståelsen, men den går tit i bund i affjedringen bagpå. I "tomgang" (eller naturligt leje, eller hvad det nu hedder smiley ) er støddæmperen presset forholdsvis langt ned bagpå, så ved tykkere olie, håbede jeg på at "tomgangen" ville være højere oppe.
    Giver det mening?

Sauron L: Jeg tager den med på byggepladsen en af dagene....der er sgu bumpet... smiley
    Men den slæber idt med røven, selvom jeg har skiftet til de hårdeste fjedre Traxxas laver til Revoen.

Skal viskositet og fjederhårdhed passe sammen? Er der ikke tommelfingerregler for sådan noget. Der er jo snart tommelfingerregler for alt.... smiley

• #8   19. sep 2008 Det var et meget intelligent spørgsmål Nicolai smiley
    Nej, viskositet og fjederhårdhed har ikke noget med hinanden at gøre.
    Fjederhårdhed sætter du efter hvor meget vognen vejer og hvor højt du hopper, dvs den vægt dine hjul bliver belastet med under kørsel.

Viskositet sætter du efter hvilket underlag du køre på, og her tæller hop ikke med.
    Ved hårdt jævnt underlag, sænker du vognen og dæmper den hårdt.
    Ved blødt ujævnt underlag, hæver du vognen og dæmper den blødt så der er så meget vandring på affjedringen som muligt.

Men det er svært at generalisere på det punkt, men se på bilen når den køre.
    Den må godt ramme jorden med røven en gang i mellem (ca 1 gang per 3 sek.) men den forreste del af chassiset må kun røre jorden ved højt hop (over en 40 cm højt fladt hop ved fuld fart).

Jeg køre selv med mellem hårde fjedre og fjedrestrammer på så den har en chassis frihøjde på ca 3 cm bag og 5 cm for, samt en tynd stål plade på de bagerste 6 cm af chassiset, for ikke at slide kulfiber chassiset helt op under kørsel smiley

• #10   19. sep 2008 Nej Kviesgaard.
    hvis den går helt ned i dæmperene bagpå bare i tomgang, er det fordi dine fjedre er for bløde eller for korte.
    Olien har ikke noget med det at gøre, Olien støddæmpningen virker først når bilen er i fart

Men der følger nogen fjedrestrammer/afstands stykker med til din bil, prøv dem

• #12   20. sep 2008 Nu har jeg bestilt 50 wt olie, så må vi se om det gavner på nogen måde.... smiley

Hvor får man længere fjedre til Revoen? Jeg har kun set de sædvanlige fra Traxxas, og de er samme længde alle sammen. Passer fjedrene fra en Savage evt. på Revoen?

Sauron L: Fjedrestrammer / afstandsstykker?? Er det de udvendige gevindstykker på støddæmperhuset? Dem har jeg skruet på, og det hjalp også en del...men manualen siger at det nærmest kan få vidtrækkende og katastrofale følger hvis jeg bare tænker på at justere dem (overdrivelse fremmer....) mon ikke det er fordi det er en amerikansk producent....man skal også bruge handsker, brandbeskyttende forklæde, briller og have pulverslukker i nærheden når man fylder nitro på øsen...(iht. medfølgende DVD) smiley

• #13   20. sep 2008 Fjedrestrammer / afstandsstykker kan godt være udvendige gevind med en ring der kan skrues op og ned på ydersiden af støddæmper huset.

Og det er også rigtigt at det kan få vidtrækkende og katastrofale følger hvis du bare tænker på at justere dem, det kan jo være at biller kommer til at fungere uden at du skal købe nye dele for et par millioner kr. smiley dette er jo et katastrofalt tab for industrien.

Og jeg syndes også at du skal bruge handsker, brandbeskyttende forklæde, briller og have pulverslukker i nærheden når man fylder nitro på øsen.
    Nitroen er jo enorm eksplosivt…… Meget brandfarligt…… det kan brande hvis man giver sig god tid til at sætte ild til det, og så kan det jo sætte ild til de 20 kg våben og springstoffer som alle normale amerikanere render rundt med smiley
    Men hvis du rent tilfældigvis ikke har atomare våben med ud hvor du vil køre, så bare lad pulverslukker stå, bare du ikke sige at det var mig der gav dig det råd.

Kommentér på:
Støddæmperolie

Annonce