1.514 visninger
|
Oprettet:
El motore {{forumTopicSubject}}
Nu må jeg spørge for jeg er helt forvirret, en el motor fåes i to udgaver:
Kul motor
Kulløs motor
Men men men, mit spørgsmål er hvordan ved man en motor er hurtig / stærk, jeg har læst mig frem til noget med "turns" som jeg kunne forestille mig var omdrejninger, men jeg er jo ikke sikker..
Så hjælp mig
Mvh. Tommy
aug 2007
Følger: 64 Følgere: 62 RC-enheder: 36 Emner: 26 Svar: 922
hedder 12x2, så er den hurtig og kan ikke trække så stor en gearing,
som feks en 12x3.
Så jo højere det sidste tal er jo mere moment har motoren.
Og jo højere kan du geare den.
altså 12x2 = ankeret er viklet 12 gange m. 2 tråde.
Lyder måske lidt forvirrende, men det er sådan det hænger sammen.
Så jo færre vindinger jo vildere er motoren.
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 33 RC-enheder: 8 Emner: 27 Svar: 1.851
(kul løse) motorer for selv de vildeste kul motorer til at se sørgelige ud
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Dette er noget jeg har skrevet i et andet forum for et par år siden hvor der var en der spurte om hvad ”17 turns” betød og om en HBX fartregulator kan holde til det.
Det kan jo være du kan bruge det til noget
Forklaring af turns/viklinger
Hvis man siger ”17 turns”, betyder det at 1 mellem tyk ledning er viklet 17 gange rundt om hver af de 3 dele af motorens anker (den roterende del af motoren)
Hvis man siger ”13 turns”, betyder det at 1 tyk ledning er viklet 13 gange rundt om hver af de 3 dele af motorens anker.
I en tyk ledning, er der mindre modstand i, end der er i en tynd ledning.
Og en ledning der kun er viklet ”13 gange rundt” er kortere end en ”17 gange rundt”.
Kort sagt, en kort tyk ledning kan bruge mere strøm end en lang tynd ledning.
En anden måde at få en motor til at bruge mere strøm på, er at bruge flere ledninger på en gang.
f.eks. 17 x 2. betyder det at 2 tynde ledninger er viklet 17 gange rundt om hver af de 3 dele af motorens anker (ledningerne kan ligge tættere sammen)(mere kobber).
Det gør ankeret lidt tungere og nedsætter top omdrejningerne, men giver mere bund kræft.
Her et eksempel (kun med 17 turns).
17 x 1 - 17 x 2 = fladbane biler. Onroad.
17 x 2 - 17 x 3 = DTM Onroad.
17 x 3 - 17 x 5 = Offroad / Monster Trucks.
Dette er selvfølgelig en grov generalisering og passer ikke altid.
Der er flere ting der tæller lige så meget.
f.eks. de dæk og den gearing du køre med, men også hvor godt dine gearkasser fungere.
Hvis dine gearkasser køre let rundt, dit motortandhjul er lille (lav gearing) og du køre med Drift hjulsæt, kan du køre med en 15 eller 16 turns motor med en HBX fartregulator.
Hvis dine gearkasser køre tungt rundt, dit motortandhjul er stort (høj gearing) og du køre med Onroad hjulsæt, kan du brænde næsten en hver fartregulator af, med en standart 540 motor (30 turns)
Puhaaa, det var en lidt af en smøre.
Jeg har selv kun brændt 2 elektroniske fartregulatorer af i de 22 år jeg har kørt med RC biler.
Den ene har der været en fejl i, den holdt pludselig op med at fungere.
Den anden kom jeg til at køre i Svaneke havn, den ku´ sku´ ikke tåle saltvand, mærkeligt ik´
sep 2007
Følger: 19 Følgere: 18 RC-enheder: 4 Emner: 33 Svar: 1.667
Jo <b>flere</b> turns, jo bedre moment, altså mere træk, men lavere fart. I crawlere bruges f.eks. normalt 55-100 turns hvilket betyder at de får en utroligt lav topfart, men utroligt meget moment.
Jo <b>færre</b> turns, jo højere fart, men mindre moment
jan 2006
Følger: 59 Følgere: 62 RC-enheder: 8 Emner: 12 Svar: 200
sep 2007
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 10 RC-enheder: 3 Emner: 8 Svar: 26
Det hjalp mig en del, for nu ved jeg hvad folk snakker om når de står og snakker om motore !
Mange tak !
-Mvh Tommy
jan 2006
sep 2007
jan 2006
Nu har jeg lige lavet lidt mere research og har fundet frem til at trækkraften er proportionel med amperen. Dvs. jo flere ampere motoren trækker jo større trækkraft har den. Så måtte jeg jo igen søge på nogle specs til crawlermotorer og "alm." motorer. Hvad jeg fandt frem til var at jo færre turns jo flere watt trækker den. Og eftersom alle de motorer jeg fandt var testet ved 7,2 v, må det være amperen i motoren der gør forskellen. Derfor trækker en motor med færre turns flere ampere og derfor har den mere trækkraft
sep 2007
jan 2006
Men jeg ka da nemt sige hvorfor man bruger en 55t motor til crawling. Den er simpelthen nemmere at styre. Man ku også bruge en 12t motor men udover den bruger en masse unødvendigt strøm, er den også sværere at styre. Sådan er det også med 1:10 tc. Den gang vi brugte kulmotorer valgte folk at køre med en 12x1 motor i stedet for en 7x1 motor, da 7x1 motoren brugte for meget strøm i forhold til hvad man fik ud af den i den sidste ende. Men nu hvor vi er gået over til brushless er strømmen ikke længere et problem. Nu er problemet at bilen ka blive for svært at styre med for meget kraft.
Men så har man åbenbart fundet ud af at det bedste kompromis til crawling er en 55t motor da den har den nødvændige trækkraft og så er der ingen grund til at bruge en kraftigere motor da den bare suger strøm man ik har brug for.
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Der er to ting der give moment, det er til dels strømforbruget i Wat og mængden af kobber i spolen/ankeret.
Derfor har en 12t motor mere moment end en 55t motor.
Men fordi kobberet ligger tættere i en 55t motor har den støre moment i forhold til sit strømforbrug, end hvad en 12t motor har.
Køre man med en motor på 16x6t har du en kobbertæthed der er bedre ind en 55t motor og et strømforbrug der ligger tæt på en 12t motor. (så er der smæk på
Det var faktisk hvad jeg selv har kørt løb med før i tiden, (fedt nok)
Og det passer heler ikke at man ikke bruger hurtige motorer til crawling, men det kræver en stører nedgearing end de 1/50 vi normalt køre med, og de vil også bruge for meget strøm i forhold til en 55t motor.
Men har man brug for moment så smid to stk. 17 x 1t motorer i, med en gearing 1/150 og du har et moment på ca. 800 kg.cm per motor.
Jeg har selv fået en gearkasse til at eksplodere på den måde
jun 2009
Følger: 31 Følgere: 31 RC-enheder: 10 Emner: 15 Svar: 15
El motore