{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
961 visninger | Oprettet:

Støddæmperopsætning - generel info? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg ved godt at emnet har været oppe at vende mange gange før, men jeg kunne godt tænke mig at starte en tråd hvor "alle" gode idéer til opsætning af støddæmpere samles.

Jeg vil gerne lægge ud med et par spørgsmål:

1) Hvor hårdt skal dæmperne dæmpe?
Hvordan checker I om de dæmper "nok"?

2) Hvor hårde skal fjedrene være?
Hvad kikker I efter når I vurderer om de skal være hårdere eller blødere?

3) Skal bilen være sat lige hårdt op for og bag, både med hensyn til dæmpning og fjederspænding.

4) Skal bilen have samme frihøjde for og bag?

Jeg håber vi kan få startet en god tråd med en masse gode støddæmper-fif. smiley

På forhånd tak

PEter


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Støddæmperopsætning - generel info?
  • #1   9. okt 2009 1) Hvor hårdt skal dæmperne dæmpe?
    Hvordan checker I om de dæmper "nok"?
    Hårdheden af dæmperne justerer du efter hvilket terræn du kører i, jo mere bumpet jo blødere skal de være jo fladere jo hådere dæmpere. Jeg sætter altid mine dæmpere op med sillicone olie.

    2) Hvor hårde skal fjedrene være?
    Hvad kikker I efter når I vurderer om de skal være hårdere eller blødere?
    Fjedrenes hårdhed kan du justere ved at sætte spacers ind. hvis det er at når man slipper bilen så skal den være lidt lavere med fronten hvis den dog falder meget ned med dæmperne så skal der flere spacers i eller hårdere fjedre

    3) Skal bilen være sat lige hårdt op for og bag, både med hensyn til dæmpning og fjederspænding.
    Nej det behøves den ikke. jeg kører oftest med en lidt tyndere olie bagi end foran. dæmperne er jo også længere bagi på min bil så derfor er fjederspændingen heller ikke den samme

    4) Skal bilen have samme frihøjde for og bag?
    Nej, den skal være lidt lavere i fronten end bagi og bagi skal bærearmene kører lige ud for bundpladen når du slipper den.

    // Lakridsen


  • #2   9. okt 2009 http://users.telenet.be/elvo/15/1_content.html

    linket her over kan være dig til stor hjælp


  • #3   9. okt 2009 Som Tommy H's link indikerer. Det er en labyrint.
    Hvis der var et gyldent setup, så ville man ikke se F1 teams bruge timevis på setup fra bane til bane. Under træning, måler man omgangstider, og justerer setup undervejs, indtil man har fundet det hurtigste setup på den bane på den dag. Næste dag kan det være opsætningen skal være en anden på samme bane.
    Find et setup der dækker din kørestil.
    Jeg bruger f.eks. mine buggyer til både on og offroad, med samme setup.


  • #4   10. okt 2009 -'Lakridsen' - du justere ikke fjederens hårdhed ved at sætte spacers ind! man juster bilens ride hight på den måde, fjederen bærer bare bilens vægt. hvis du sætter så mange shims ind at du pre loader fjederen er du ude i noget skidt allerede

  • #5   10. okt 2009 det er da stadig fjederen der bliver hårdere smiley troede bare at det var det han mente hvad det ville gøre hvis man gjorde fjedrene hårdere/blødere.

  • #7   10. okt 2009 hvis du sætter hårdere fjedre på bliver bilens fri højde da også højere?

  • #8   11. okt 2009 Jeg ved godt at det er svært at sætte støddæmpere op, men er der slet ikke nogen af jer der kan sige noget om hvad i "kikker efter"?

    Hvis bilen gør sådan og sådan, så er det fordi mine støddæmpere skal justeres på den eller den måde.

    Indtil videre har jeg kun hørt hvor svært det er. smiley

    Peter


  • #9   11. okt 2009 TamiyaMania: nå og det har jeg ikke eller hvad? :S

    Hårdere dæmpere gør at bilen er mere livlig og reagere på mere men det er ikke godt hvis det er en meget bumpet bane, blødere dæmpere er til mere bumbede baner men det gør også at bilen ikke er ligeså livlig.


  • #10   11. okt 2009 Peter s
    det fylder sku lidt mere end et par linjer, det du beder os om at svare på,
    men jeg har smidt et link længer oppe som jeg synes er meget nygtig,
    men et godt råd er kun at ændre en ting ad gangen


Kommentér på:
Støddæmperopsætning - generel info?

Annonce