{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lipo og esc
  • #1   28. dec 2009 skal jeg ha pudset brillerne eller mangler spørgsmålet??
    :o)


  • #2   28. dec 2009 Hvis man anv. separat lipo cut off -- eller holder øje med hvornår bilen sløves -- er der så noget i vejen med at anv. lipo til esc og kulmotorer, der ellers er beregnet til/født med nimh batt.?
    Der kan jo ikke være "forskel" på den jævnstrøm der leveres til synstemet fra de to batteri typer?

    (Det er selvf. den øgede køre tid jeg er ude efter..)


  • #3   28. dec 2009 Tass er hurtig.. jeg ramte den forkerte tast og et linjeskifte blev til at indlægget røg ind. Skulle være der nu.

    Et spm. mere til lipo eksperterne: er der noget i vejen for at lade sine lipos, selv om man ikke har kørt dem "flade", altså hvis de stadig viser volt over de 3,7 pr. celle efter kørsel, når man tjekker med et multimeter.

    (du kan jo lige snuppe dette spm., Kim, du er jo på linjen trods det er halv set... he, he)


  • #4   28. dec 2009 Er der intet i vejen med, de har ikke nogen svag side mht til det

  • #5   28. dec 2009 Du kan roligt bruge lipo på en kul motor, bare den kan håndtere spændingen, og ikke bliver for varm.
    Hvis det er summiten, så pas på med at køre uden cutoff. tror ikke det er særligt let at mærke i lav gearing når spændingen falder.
    Jeg kørte uden cutoff på slashen i starten (kul motor) intet problem at mærke når lipoet var nede i spænding, men cutoff er altid at foretrække.

    Lipo batterier er ligeglade med at blive afladet eller ej, bare du holder dem indenfor for den korrekte spænding (MIN 3v pr celle, og maks 4,2)
    Ved opbevaring er det faktisk bedst at have 3,7-3,8v pr. celle, og så lade dagen før eller et par timer før man skal ud at køre. Jeg kan mærke forskel på mine flightmax med denne metode, fremfor at have dem liggende fuldt opladet.


  • #6   28. dec 2009 God pointe mht. summit og dens lave gear. tak.

    Tilsvarende er del vel også kun et spm. om ja/nej til cut off på esc, der skulle forhindre, at man sætter lipo til et sæt esc og bl motor, der ellers har kørt med nimh før, ikke?

    (har en RC18b med mamba micro esc og mamba micro bl motor, der er sat op til 7,2 v nimh med 1250 mah. Vil nemlig gerne prøve lipo på det)


  • #7   28. dec 2009 du skriver det lidt kringlet, men jo, princippet er det samme med BL.
    Men castle har mig bekendt cut off på alle deres ESC'ere, det skal bare indstilles.


  • #8   28. dec 2009 ok, tak, det var det med at skulle indstille esc, jeg ville prøve at springe over i 1. runde ved bare at skifte nimh batt ud med lipo uden at ændre noget.

  • #9   28. dec 2009 Det kan du godt, bare du stopper ved det første tegn på krafttab.
    Men alt er på eget ansvar smiley


  • #10   28. dec 2009 vedr. måske ikke decideret lipo, men kan man fagligt set test batt. ved at måle volt. Vil et batteri ikke vise den nominelle spænding -- eller noget tæt på det -- i et lang stykke tid, selv om man har brugt meget af strømmen. Ergo, er volt ikke et tegn på, hvor meget der er tilbage.
    Problemet er jo så bare, at man skal belaste batt. for at se spændingen, det kan et multimeter jo ikke klare. (Der er godt nok en indstilling på til at måle (mili)ampere). Hmm, strøm er ikke helt let..


  • #11   28. dec 2009 strøm er ganske let, når man har styr på det basiske :o)
    ellers kan det godt være forvirrende ja...

    Du kan godt måle dig frem til hvor meget der ca. er tilbage i batteriet. fra 4,2v til 4v pr. celle går det forholdsvis hurtigt, og herfra går det så noget langsommere. Men du har fuldstændigt ret, for at vide hvor du er med batteriet, skal der måles under belastning (det gør lipo cutoff)

    Det dit multimeter kan måle i milli ampere, er ikke hvad der er tilbage, men derimod hvor meget der bliver brugt her og nu. Og for at det kan lade sig gøre skal det monteres i serie. Kort sagt, "no go" i rc verdenen. der skal en dertil egnet watt måler eller hvad de nu kaldes bruges, bl.a. fordi forbruget ligger langt højere end de fleste multimetre (som private mennesker ejer) kan håndtere.
    Men tror nu ik forbruget på sådan et mamba micro er synderligt højt..


  • #12   28. dec 2009 Tak for det fine overblik. Så kan det vel godt passe, at mine sæt af 7,2 v /1250 mah Nimh batt. kan måles til 7,3 v eller lign også stadig være så flade, at de ikke kan rykke 1/18 bilen så meget som en centimeter, men kun kan dreje forhjulene..

  • #13   29. dec 2009 det kan sagtens passe. Fuldt opladet ligger den helt oppe omkring 9 volt (1½ volt pr celle)
    Lipo dør os ud omkring 3,5 - 3,6v efter min erfaring (hvile spænding) Men det kommer selvfølgelig an på hvilket motorsystem der bruges etc.

    Min egen tommelfinger regel er:
    Jo større forbrug motoren har, jo mindre skal cuttoff stå (aldrig under 3v)
    Spændingsfaldet vil være stort under stor belastning, selvom hvilespændingen er rimelig høj.
    Har man derimod et lille forbrug, så er spændingsfaldet lille, og cuttoff skal derfor stå højere for at holde en fornuftig hvilespænding på batteriet.
    Jeg har endnu ikke mistet noget lipo batteri ved brug af ovenstående "regel"
    Dit 150A combo kan du f.eks roligt sætte til 3,0v i cuttoff. Hvorimod mamba micro nok skal stå på 3,2v måske endda 3,4v (har ingen erfaringer med den combo)

    Det skal siges det er min egen erfaring og holdninger der fremgår. ikke sikkert andre er enige ed mig.


  • #14   29. dec 2009 de fleste vil nok slå dig lidt over nallerne for at sige 3 v. som min for lipo og ikke 3,2 el. 3,3. Men det er jo bare fordi, det er hvad man kan læse sig til de fleste steder. Det koster sikkert også en smule -- vel at mærke af ikke-genoprettelig karakter -- at gå under 3,2 v, men det skal jo også funke i praksis + der skal være plads til erfaring, så jeg forstår din vinkel helt og aldeles.
    Cut offs, reagerer de både på lave spænding (når den når under det indstillede, fx 3,2) OG på spændigsfald under brug? Så forstår jeg mere, hvorfor du vil have et "bredere" interval ved en kraftigt motor


  • #15   29. dec 2009 Jeg havde en cutoff der slog til under fuldgas pga spændings fallet smiley

  • #16   29. dec 2009 Cutt-off reagere på den spænding der er på batteriet, devs os spændingsfaldet ved stor belastning.
    Og ja, det er derfor jeg vil have lidt større bredde ved større motor combo. Ellers går den i cuttoff alt for tidlig.

    Med 3,2v cuttoff oplevede jeg at summiten gik i cuttoff, selvom hvilespændingen lå på over 3,9v pr.celle.
    Det er jo ikke det kortvarige dyk i spændingen der skader batteriet, men derimod langvarige dyk, eller for lav hvilespænding. (og først under 3v det virkeligt skader)
    Når 150A comboen nærmer sig 3v pr.celle, er hvilespændingen stadig oppe omkring 3,7v. (var den i det mindste da jeg havde summiten..)
    Slashen kører jeg f.eks med 3,4v cuttoff, og rammer for det meste 3,6-3,7v hvilespænding.


  • #17   29. dec 2009 woops, slashen kører med 3,2v cuttoff.
    Jeg kørte med 3,4 i starten, men havnede på 3,8-3,9v hvilespænding, derfor sænkede jeg den, og udnytter batteriet lidt mere.


  • #18   29. dec 2009 En ret god forklarin, må man sige. Har du tid her sidst på døgnet, så kig lige den nye tråd mht. pause og ladning. er nemlig på vej til køjs og skal overveje om der skal slukkes for laderen..

Kommentér på:
lipo og esc

Annonce