{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.799 visninger | Oprettet:

Hurtig afladning af kondensator {{forumTopicSubject}}

Hejsa jeg vil lige høre om der er nogen af jer der har prøvet at oplade en kondensator og sat den til en bil med et fladt batteri hvad sker der så??
Aflader den over på batteriet med det samme?
Eller kan man lige give gas og så er bilen væk?
Eller noget helt tredie??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hurtig afladning af kondensator
  • #1   26. feb 2010 Du kan jo prøve at lade en kondensator op, og derefter sætte den direkte på polerne på en almindelig børstemotor, så vil du se hvor lidt energi, der er i den. Den kan måske lige få motoren i gang, hvis du er heldig.

    En kondensator er beregnet til at aflade meget hurtigt, og det vil den gøre. Derfor anvendes kondensatorer i en RC bil typisk til at hjælpe batteriet i det splitsekund motoren trækker allermest strøm - nemlig lige når den starter. På den måde trækkes batteriet ikke så langt ned i spænding, og det opleves som bedre acceleration.

    En kondensator sat til modtageren modvirker "flip" når motoren trækker så meget strøm at batteriet ville dykke så tilpas meget i spænding at der ikke er spænding nok til modtageren.


  • #2   26. feb 2010 Vil det så være optimalt med en kondensator på en elbil til dragrace, hvor der i start er brug for så meget strøm som overhovedet muligt

  • #3   26. feb 2010 Hvis batteriet kan levere den strøm, motoren kræver, vil en kondensator ikke have nogen effekt, så med et lipo batteri der kan levere mere strøm end bilen kræver, tror jeg ikke på at det vil have nogen effekt.

  • #4   26. feb 2010 Et hvilket som helst batteri vil dykke i spænding under belastning - selv de allerbedste LiPo batterier, hvis belastningen er stor nok, og så VIL en kondensator hjælpe.

    Omvendt skal du så ikke forvente at det giver nær så meget effekt som et bedre batteri vil give.


  • #5   26. feb 2010 Jesper M: Self. vil de dykke, hvis belastningen er stor nok, men det handler jo om, at sørge for, at belastningen ikke bliver stor nok, ved at sørge for et tilstrækkeligt stort batteri.

  • #6   26. feb 2010 Hvis nu i skulle give et bud på et dragracer på el hvad vil i så anbefale man skal bruge??

  • #7   26. feb 2010 Det er jo svært at sige, hvor stor er din dragracer, er der ingen grænser for budget?, hvor meget lipo har du plads til?

  • #8   26. feb 2010 Jeg bygger den selv op med bagaksel og styretøj det skal være en 1:10 budget jo der er et loft men lad os så sige 3-4000kr og det er så faktisk kun esc, motor, og batteri der skal til

  • #9   27. feb 2010 Preben C
    Der er ikke meget ide i at bruge Kondensator/Elektrolytter til din dragracer, det vil selvfølgelig hjælpe lidt i starten men den vægt Kondensator/Elektrolytter selv har, skal også accelereres op i fart og det rummer Kondensator/Elektrolytter slet ikke energi til at kunne.
    Kondensator/Elektrolytter er kun til at udjævne spidser i millisekunder.

    Men der er andre måder at udjævne belastningen på, f.eks ved at minimere vægten på vognen og især minimere vægten på de roterende dele.
    Det er jo ikke bare vognen der skal accelereres op i fart, men også motoren og hjulene der skal accelereres op til hurtig rotation.

    Men en trækkraftig motor vejer som et ondt år og bruger strøm som bare fa… bare for selv at starte op.
    Derfor er der nogle der leger med koblinger eller at løfte baghjulene op fra jorden for at kunne starte motoren op lige før selve starten går.
    På den måde vil motorens egen rotations energi sparke vognen frem og batteriet vil ikke blive belastet så meget, og fordi det ikke bliver belastet så meget, kan man bruge et mindre batteri som giver en mindre vægt der forøger accelerationen osv smiley

    Jeg har ikke selv prøvet det, så jeg taler ikke om noget jeg ved noget om, men om hvad jeg har læst mig til igennem lang tid på nettet og i magasiner.
    Jeg ved heller ikke om det stider i mod reglerne eller noget i den stil.
    Hvis jeg var dig, ville jeg først finde ud af det smiley


Kommentér på:
Hurtig afladning af kondensator

Annonce