{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.458 visninger | Oprettet:

jesper r
jesper r
Tilmeldt:
17. maj 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3

Meget varme batterier {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Supervee 27 brushless hvor jeg et par gange har haft det problem at den nærmest har smeltet den ene batteripakke, jeg har oplevet det med både en 4600 mah nimh racepack og en 3000 mah.

Allle stik er gennemgået og dem med den mindste antydning af dårlig forbindelse er skiftet.
Jeg har tilmed oplevet at lodningerne er smeltet på mine deans.
VIl betegne mig selv som en ganske habil "lodder" så jeg mener ikke det skyldes dårlige lodninger, har også prøvet noget loddetin med et højere smeltepunkt uden held.

Hvad pokker kan problemet være ??

JR


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meget varme batterier
  • #1   7. apr 2010 Grunden til det bliver så varmt kan skyldes flere ting. dårlig lodning (som du mener der ikke er) underdiminisioneret (staves) ledninger/stik dårlige forbindelser her kan det være ovale stikforbindelser, at esc trækker for meget strøm ud af batteriet eller lignede.
    Hvor mange volt er batterier på ?
    Hvilken esc bruger du?
    Hvordan er esc sat op er det fuld power?


  • #2   7. apr 2010 I en båd er der som regel ingen køleluft omkring batteriet, så det vil naturligt blive meget varmt hvis du trækker store afladningsstrømme ud af det. Denne varme forplanter sig også i ledningerne og kan smelte lodningerne.

    Hvis du har vandkøling af din motor og ESC, kunne du evt. prøve at vikle noget vandslange rundt om batteriet.


  • #3   7. apr 2010 Jesper M har ret i at når batterierne bliver varme, bliver ledningerne og stik det også.
    Og varmen giver en højere modstand som giver mere varme, indtil noget smelter smiley

    Men min erfaring med køling af batterier i speedbåde er ikke ligefrem god, batterierne er og har aldrig været gode til at aflede varme.
    Speedbåde trækker jævnt meget høje strømstyrker hele tiden på samme måde so el fly gør det, så mit råd er, skift til fly batterier med et højt C tal.


  • #4   7. apr 2010 Sauron L er inde på noget helt rigtigt om at skifte batteritype - de nye LiPo batterier har meget lav indre modstand med deraf følgende lav varmeudvikling - de er til enhver tid bedre end NiXX batterier...

  • #5   7. apr 2010 Jesper R

    Jeg tror ikke du skal bruge nimh til brussless, og slet ikke i en båd.
    Du siger du har prøvet noget loddetin ,med et højere smeltepunkt, og det alligvel er smeltet,
    de er da godt, båden ikke er gået i brand
    brug nogle lipo , prøv hyperion G3 VX 35C, de kan holde, og bliver ikke varme, og kan lades med 5c, fra helt nye af.

    hilsen kim


  • jesper r
    jesper r Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #6   7. apr 2010 Båden er ikke modificeret på nogen måde, ud over en Grimracer prop. og Aquacraft oplyser at anbefalede batterityper er 2 stk 7,2 volt nimh Racepacks hvilken jeg også bruger i den. Har prøvet med 2 X 8,4volt, men så går det f.... stærkt og båden er svær at kontrolere
    Det som under mig, er det ofte kun er den ene batteripakke som bliver rigtigt varm, eller det er det ene stik som smelter, mens den anden side kun er godt lun.
    Har også tjekket forbindelserne på esc`en.

    Umidbart tror jeg ikke den kan køre på lipo da den ikke har en lipo cut off, men det kan den da få, er bare træk at skulle skrotte 10 racepacks og købe nye batterier

    JR


  • #7   8. apr 2010 Er det kun et batteri, der bliver meget varmt, så er det nok et færdigt batteri.

    Er det derimod alle batterier, som du sætter i den samme side af båden, er det noget andet, og meget svært at komme tættere på en årsag.

    Prøv evt. at oprette et fotoalbum med billeder af dit setup - så kan vi måske se et eller andet derudfra...


  • #8   8. apr 2010 Ja det lyder meget som om det er det batteri der er færdigt, er det først blevet rigtigt varmt en gang så bliver det aldrig sig selv igen.
    Og jeg forstår også dine kvaler med at skrotte 10 racepacks, jeg har selv skrotte 5 styks på samme måde for et par år siden, men med hensyn til lipo cut off er det ikke noget problem, og slet ikke i en båd.
    Man kan købe en LiPo alarm so sættes på batteriet og ikke har noget at gøre med resten af båden, på den måde kan man både køre/sejle med de gamle batterier og de nye LiPo batterier i den overgang der tager at slide de gamle batterier helt op smiley
    http://www.morfars.dk/rc/lipo-voltage-buzzer-p-4552.html



Kommentér på:
Meget varme batterier

Annonce