494 visninger
|
Oprettet:
esc biber {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg har en båd med børsteløs motor og har sat seaking 60a i den. Jeg prøvede så at serieforbinde 2 11.1 v lipo. Båden kunne godt sejle langsomt men når jeg gav gas stoppede den og der kom et bib fra esc´en. Kunne sejle langsomt igen bagefter. Har også prøvet noget ligende med en mini y hvor jeg først havde sejlet med 1 11.1 v lipo, tog så et batt lige magen til og kunne kun give halv gas hvorefter den stoppede. Hvad gør jeg galt? Er lidt ny i det her.
claus
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 RC-enheder: 3 Emner: 13 Svar: 36
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 RC-enheder: 3 Emner: 13 Svar: 36
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Hvis motoren bruger 50A, er det nok lidt tæt med en 60A ESC, men det skulle kunne lade sig gøre, men kommer også lidt an på hvilken ESC du har.
Seaking 60A fås i 2 versioner, en vandkølet version som der nok skulle klare det, og en version uden vandkøling som jeg ikke kender maget til.
Men da der ikke er maget luft cirkulation (luftkøling) i en speedbåd, kunne jeg godt forstille mig at den kunne få problemer med en motor der ligger så tæt på i effekt
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 RC-enheder: 3 Emner: 13 Svar: 36
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Grundlæggende er din Seaking 60A den samme som Ezrun 60A car ESC, med et par ændringer som vandkølingen gør mulige.
Ezrun 60A car ESC kan normalt kun klare 3 celler LiPo og 4 celler LiPo hvis man fikser BEC´en.
Så det at du sætter 6 celler LiPo til din Seaking 60A er at presse ESC´en til det yderste, specielt fordi af motoren bruger flere Ampere, hvis man sætte flere Volt til systemet, dvs når man fordobler Volt, fordoble samtidig også Ampere, altså 4 gange mere strøm/effekt eller Wat, så der skal ikke meget til, at man kan komme at gå over hvad ESC´en kan klare.
Presser man ESC´en på den måde, er ESC´en også meget følsom over for et kort varigt svigt i vandkølingen på grund af et blad eller lignende.
Selvfølgelig har det noget at sige om batteriet er på 15C eller 20C.
Et 1500 mah 15C batteri kan give 22,5A ud konstant, hvor et 1500 mah 20C batteri kan give 30A ud konstant.
Dette er jo bare et eksempel, men det der kan brænde ESC´er af er det batterierne kan give ud i kort tid.
15C batterier kan som regel ikke give mere end 20C ud i spids, mens 20C batterier er i en bedre kvalitet som kan give op til 30-35C og så ligger forskellen på 30A – 45 eller 52,5A.
Nu er dine 1500mah batterier ikke særlig store og kan ikke give det store Ampere drøn, men det kan dine 4000mah batterier
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 4 Emner: 5 Svar: 36
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 4 Emner: 5 Svar: 36
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 4 Emner: 5 Svar: 36
når man fordobler volt fordobler man ikke amp
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Det er derfor at det sparker så meget når man går fra 2 celler LiPo til 3 celler LiPo.
Det er kun halvt så mange Volt men da det også for motoren til at bruge en halv gange mere i Ampere for du til sammen den dobbelte effekt
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 RC-enheder: 3 Emner: 13 Svar: 36
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 4 Emner: 5 Svar: 36
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Desuden vil varmen fordele sig i ledninger og stik hen til ESC´en hvor modstanden vil stige og resultere i mere varme.
Det er sket at man har brændt ESC´er af med underdimensioneret batteri, men det sker næsten kun med NiMh og NiCa
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 RC-enheder: 3 Emner: 13 Svar: 36
Jeg tror mit problen er stadig for lille esc. Jeg kunne også prøve met et enkelt 14.4v. Det ville da også gi lidt mere fart. Det er jo lige med det samme jeg giver fuld gas at den stopper. Bliver den for varm på 2 sec?
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Måske er dine LiPo´er underdimensioneret, men det med at batteriet falder helt vildt i spænding er ikke noget der pleje at være et problem med LiPo, det er NiMh der har de problemer.
LiPo´er pleje at bliver varme, hvis de gør det er de underdimensioneret.
Jeg tror også det er din ESC der driller, måske er den delvis i stykker, men der er svært for mig at bedømme da jeg ikke selv har haft fat i båden.
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 RC-enheder: 3 Emner: 13 Svar: 36
esc biber