{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
494 visninger | Oprettet:

esc biber {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har en båd med børsteløs motor og har sat seaking 60a i den. Jeg prøvede så at serieforbinde 2 11.1 v lipo. Båden kunne godt sejle langsomt men når jeg gav gas stoppede den og der kom et bib fra esc´en. Kunne sejle langsomt igen bagefter. Har også prøvet noget ligende med en mini y hvor jeg først havde sejlet med 1 11.1 v lipo, tog så et batt lige magen til og kunne kun give halv gas hvorefter den stoppede. Hvad gør jeg galt? Er lidt ny i det her.
claus

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  esc biber
  • #1   27. maj 2010 Jeg kender ikke den regulator, men det kunne lyde som om den lavede et ”termo cut”, hvilken motor har du i din båd??????

• #2   27. maj 2010 Det er en 2700 kv der fulgte med båden.

• #3   27. maj 2010 Det siger jo ikke noget om motoren, du må finde ud af hvor mange A motoren bruger ved 14,8v.

• #4   27. maj 2010 Nå, ja det går ikke rigtig godt for mig da den eneste info jeg har er de 2700 kv. Den er jo købt i Hongkong i en rc butik, altså stadig på nettet, og de anbefalede en 60 a esc til 11.1 v. Nu har jeg søgt lidt og det næremste jeg kan komme er motoren ca bruger 50 a. Lyder det helt tosset? Jeg har været inde på HOBBYWINGs hjemmeside og der står esc`en kan klare 2-6 cell. De lipo batt jeg bruger er nok heller ikke de bedste. 11,1 4000 mah 15c. Men igen har heller ikke meget forstand. Den sejlede ok med et 11.1 1500 mah 20 c men ville jo gerne ha lidt mere gang i den. De andre både jeg har set tilsalg følger der en 125 a esc med.

• #5   27. maj 2010 Det er jo lidt mere information vi fik på bordet her smiley
    Hvis motoren bruger 50A, er det nok lidt tæt med en 60A ESC, men det skulle kunne lade sig gøre, men kommer også lidt an på hvilken ESC du har.

Seaking 60A fås i 2 versioner, en vandkølet version som der nok skulle klare det, og en version uden vandkøling som jeg ikke kender maget til.
    Men da der ikke er maget luft cirkulation (luftkøling) i en speedbåd, kunne jeg godt forstille mig at den kunne få problemer med en motor der ligger så tæt på i effekt

• #6   28. maj 2010 Tja, det er den vandkølet version. Jeg har væet inde på forskellige sider hvor de sælger den esc, og nogle steder skriver de den kun kan ta 4 celler og hvor man skal fjerne bec for den skal ku klare det. Men man skulle tro HOBBYWINGs har forstand på det. :-). Kan jeg ha gjort noget forkert med programkortet? Syntes ikke manualen er helt nem gennemskulig for en begynder. Men sætte strøm til, sætte esc til og vælge 1,2 eller 3 alt efter hvad det skal være. Og den sejler jo også meget fint med det lille batt. Dem har jeg 2 af, så jeg tror jeg prøver serie forbinde dem her i weekenden og ser om den stadig skaber sig. Prøvede for i øvrigt bare parrelle forbinde de to "store" batt men den blev bestemt ikke hurtiger, men bare tungere. Har det meget betydning om det er 15 c eller 20 c? Og hvorfor er der både det ene og det andet c? Prøver lige at få lidt forståelse ikk? smiley

• #7   28. maj 2010 Ja det her er sku´ lidt vanskeligt at svare på,
    Grundlæggende er din Seaking 60A den samme som Ezrun 60A car ESC, med et par ændringer som vandkølingen gør mulige.
    Ezrun 60A car ESC kan normalt kun klare 3 celler LiPo og 4 celler LiPo hvis man fikser BEC´en.

Så det at du sætter 6 celler LiPo til din Seaking 60A er at presse ESC´en til det yderste, specielt fordi af motoren bruger flere Ampere, hvis man sætte flere Volt til systemet, dvs når man fordobler Volt, fordoble samtidig også Ampere, altså 4 gange mere strøm/effekt eller Wat, så der skal ikke meget til, at man kan komme at gå over hvad ESC´en kan klare.
    Presser man ESC´en på den måde, er ESC´en også meget følsom over for et kort varigt svigt i vandkølingen på grund af et blad eller lignende.

Selvfølgelig har det noget at sige om batteriet er på 15C eller 20C.
    Et 1500 mah 15C batteri kan give 22,5A ud konstant, hvor et 1500 mah 20C batteri kan give 30A ud konstant.
    Dette er jo bare et eksempel, men det der kan brænde ESC´er af er det batterierne kan give ud i kort tid.
    15C batterier kan som regel ikke give mere end 20C ud i spids, mens 20C batterier er i en bedre kvalitet som kan give op til 30-35C og så ligger forskellen på 30A – 45 eller 52,5A.

Nu er dine 1500mah batterier ikke særlig store og kan ikke give det store Ampere drøn, men det kan dine 4000mah batterier smiley

• #8   28. maj 2010 serieforbindelse så er du altså oppe 22,4v

• #9   28. maj 2010 22,2v

• #10   28. maj 2010 saurun
    når man fordobler volt fordobler man ikke amp

• #11   28. maj 2010 Jo på motor siden, giver du motoren dobbelt så mange volt vil motoren også bruge dobbelt så mange Ampere, altså 4 gange så meget effekt smiley
    Det er derfor at det sparker så meget når man går fra 2 celler LiPo til 3 celler LiPo.
    Det er kun halvt så mange Volt men da det også for motoren til at bruge en halv gange mere i Ampere for du til sammen den dobbelte effekt smiley

• #12   28. maj 2010 Jeg er allerede blevet meget klogere. Jeg har en ide om jeg skal ha en 120 a esc hvis jeg skal ha den fart jeg drømmer om. Nu prøver jeg lige de små batt og ser om det hjælper. Jeg giver lige lyd fra mig. Tusind tak for jeres svar ind til videre.

• #13   28. maj 2010 hvis ikke batteriet kan levere nok strøm til motoren (ved underdimensionering af batteri) vil spændingen på batteri falde drastisk,og derved slå beskyttelses kredsløbene til i esc og modtager

• #14   28. maj 2010 Jeps, mikael R, den faldene spænding betyder også faldene effekt, man det varmer batteriet op så det risikere at eksplodere og det er ikke godt for noget.
    Desuden vil varmen fordele sig i ledninger og stik hen til ESC´en hvor modstanden vil stige og resultere i mere varme.
    Det er sket at man har brændt ESC´er af med underdimensioneret batteri, men det sker næsten kun med NiMh og NiCa smiley

• #15   28. maj 2010 Men kan mine 2 11.1v 4000 mah 15c som er serieforbundet være underdimensioneret? eller er det lige en anden snak i har gang i? smiley
    Jeg tror mit problen er stadig for lille esc. Jeg kunne også prøve met et enkelt 14.4v. Det ville da også gi lidt mere fart. Det er jo lige med det samme jeg giver fuld gas at den stopper. Bliver den for varm på 2 sec?

• #16   28. maj 2010 Man kan godt sige det er en anden snak, eller måske en anden indgang til en løsning smiley
    Måske er dine LiPo´er underdimensioneret, men det med at batteriet falder helt vildt i spænding er ikke noget der pleje at være et problem med LiPo, det er NiMh der har de problemer.
    LiPo´er pleje at bliver varme, hvis de gør det er de underdimensioneret.

Jeg tror også det er din ESC der driller, måske er den delvis i stykker, men der er svært for mig at bedømme da jeg ikke selv har haft fat i båden.

• #17   7. jul 2010 Hey igen. Har nu endelig fundet ud af at min esc ikke bryder sig om 6 celler. Jeg havde et lille bat på 7.4 som jeg prøvede at sætte sammen med et 11.1, altså 5 celler ialt. Nu slår esc`en ikke fra og der er væsentlig mere smæk på. Har bestilt en 7.4 5000 mah 30c så det passer sammen. Så nu skal jeg lige en tur til gilleleje havn og se om der sker noget mere. Tror stadig min esc delvist er i stykker. Jeg ville gerne ha den til at sejle baglæns men det kan den ikke selv om jeg har fået det rigtige program kort. Men det kan jeg da leve med. Nu skal jeg bare finde ud af hvilken skrue der er den rigtige. Syntes den pisker rigtig meget i vandet uden den skubber båden så meget.

Kommentér på:
esc biber

Annonce