{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.050 visninger | Oprettet:

Turnigy 150A ESC problem {{forumTopicSubject}}

Hej alle derude.

Jeg har fra markedet herinde købt en Turnigy 150A ESC, Mamba Monster motor og et programeringskort.

Nu har jeg fået monteret det i min bil, men jeg har et par problemer.

Når jeg sætter batteriet til ESC'en (et 3s 4000Mah 40c) og tænder, sker der ikke en dyt. Jeg kan ikke give gas, og jeg kan ikke styre.

Men hvis jeg derimod _også_ tilslutter et 6v reciever batteri til ESC'en, så sker der pludselig noget. Så kører blæser på ESC rundt, og jeg kan køre bilen som forvendtet.

Så noget kunne tyde på at jeg ikke har nogen BEC funktion, men er det noget jeg selv kan være kommet til at slå fra?

Så virker bak for øvrigt også kun periodisk 8(

Er der forresten nogen der ved hvordan man udnytter USB funktionen i programkortet? Min computer reagerer ikke når det hele bliver sat til.

Det var mange spørgsmål. Håber der er nogen der kan hjælpe.

Jeg er meget grøn når det kommer til seriøs el-biler.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Turnigy 150A ESC problem
  • #1   29. jun 2010 til USB-programmering skal du nok have en lille driver/program til det.

    og tjekket at det ikke er strøm ledningerne?


  • #2   29. jun 2010 Simon det er ikke en Mamba ESC. Det er en Turnigy. Det er kun motoren der er mamba, og jeg kan ikke finde et turnigy program til PC'en.

    Echo jeg sætter batteri til ESC som normalt. Stikket fra ESC'en sætter jeg i den port på kortet der hedder ESC, og så sætter jeg et reciever batteri i den port der står 5-6v på.
    Så kommer der gang i programeringskortet. Så det er nok rigtigt nok, men der sker ikke noget over USB kablet.


  • #3   29. jun 2010 (link fjernet)

  • #4   29. jun 2010 (link fjernet)

  • #5   29. jun 2010 Ja det kunne tyde på at BEC´en er brændt af, men det er ikke nogen katastrofe.
    Du kan bare sætte en ekstern BEC på, det vil også give lidt mere power på styrer servoen.
    Det med at bak kun virker periodisk kan ha´ flere årsager. F.eks.

    At din ESC ikke er rigtigt sat op til din Fjernstyring. (lav et nyt sætop)
    At din fjernstyring ikke vil nulstille helt. (forøg nulpunktet på ESC´en)
    Eller at din ESC ikke er glad for kun 3 celler LiPo, det sker en gang imellem:

    udnytter USB funktionen i programkortet, ja det ser ud til at du allerede har fået de link som du skal bruge, så det gider jeg ikke at bruge tid på smiley


  • #6   29. jun 2010 Tak for links Magnus. Jeg havde googlet og googlet efter turnigy men fandt intet brugbart. Havde slet ikke husket at den rent faktisk var en hobbywing.

    Nu er ESC'en langt mere medgørelig. Bak virker perfekt og efter jeg slog autodetect fra på antal af celler kørte den også super.
    Jeg er dog lidt overrasket over hvorfor motoren bliver relativ varm når jeg kun kører med 3 celler. Og det er kun et 13 tand pinion, og jeg ville faktisk gerne ha haft et større på.

    Om jeg bruger BEC eller reciever batteri kommer vel i realiteten ud på et, eller hvad?

    Jeg opdagede også at når jeg tog styreservoen ud af modtagere så begyndte blæseren at køre på ESC'en og jeg kunne give gas og bremse. Men med det samme der kom en servo i modtageren (har prøvet med 3 forskellige servoer) så ryger forbindelse. Sjovt nok er det kun den ene servo der stopper blæseren. De to andre jeg testede med stoppede ikke blæseren, men de fungerede stadig ikke. Alle servoer var analoge.
    Tror i en digital vil ændre på det?

    Jeg testede også med 2 forskellige (men ens) modtagere, og det ændrede ikke på resultatet.

    Har i flere gode råd i ærmerne, jeg kan prøve af?


  • #7   29. jun 2010 Jeg tror den bliver varm fordi den ikke får nok strøm at leve af..

  • #8   29. jun 2010 Nok? Jeg har et 40c vedvarende og 50c burst 4000mah batteri. Det skulle jo gerne kunne levere 160-200a. Det ville jeg da tro var rigeligt, eller er jeg helt galt på den?
    Er som sagt ikke lige den hurtigste knallert på havnen når det kommer til El.


  • #9   29. jun 2010 Specielt in-runner motorer kan blive varme hvis de ikke har nok at trække på, så det kan faktisk godt hjælpe at gear den op.
    Men når du gør det, så tjek den med jevne mellemrum, for hvis den bliver varm fordig den ikke for nok strøm skal den geares ned i stedet smiley


  • #10   29. jun 2010 Du køre kun på 3 celler, systemet er beregnet til 4 celler LiPo smiley

  • #11   29. jun 2010 Det var mig der ejedede sættet før Bjarke jeg har kørt 4s lipo på det også gearing 18/54 og 19/54 i min e-revo og har aldrig haft varme problemer. Så prøv evt noget 4s lipo.

  • #12   29. jun 2010 Der er bare ikke rigtig plads til mere end 3 celler i det chassis jeg bruger den til...

    Kan BEC'en slå fra hvis den ikke får de 14v? Der står ikke noget om det i manualen.


  • #13   29. jun 2010 har du mulighed for at sætte et 4s batteri til, bare for at se hvordan den opfører sig?

  • #14   1. jul 2010 Det ville jeg ha haft hvis ikke det var fordi jeg havde fået byttet om på plastikkapperne på mine EC5 stik >_<

    Men var nede på skanderborgbanen idag og ud over at jeg knækkede nogle dele så kørte den sku godt, og jeg kan godt leve med at have et reciever batteri i chassiet, så det er ikke verdens undergang hvis den BEC ikke kommer igang 8).

    Men mange tak for hjælpen til jer alle sammen.


Kommentér på:
Turnigy 150A ESC problem

Annonce