{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.064 visninger | Oprettet:

Nogen der kan forklare lidt om motor? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Som nogen nok har læst, så har jeg gravet noget gammelt RC frem fra kælderen, som aldrig er blevet kørt. Der sidder allerede noget motor på, men jeg savner lidt forklaring på hvordan de forskellige betegnelser hænger sammen.

F.eks. min motor er en "Tamiya (#53485) Super Modified Motor 11T", "11T" har vist nok noget med viklinger på spolerne at gøre(?). Men hvordan er den bedre/dårligere end f.eks. en 17T Motor?

Eller er det bare jo lavere/højere T-tal jo bedre? Eller kommer der samtidig nogle ulemper? Er der andre tal som er vigtige? De info man kan finde på omtalte motor er:
Usable voltage: 7.2 - 8.4v
Torque at best efficiency: 250 g-cm
R.P.M. at no load: 38,000 rpm (7.2v)
R.P.M. at best efficiency: 27,000 rpm
Current drain at best efficiency: 12A (7.2v)
Best efficiency: 78% (7.2v)

Dengang for 8år siden da den motor blev købt, der skulle den ha' været i den gode ende af skalaen. Meeen 8år, bob bob, der var ikke engang noget der hed brushless dengang smiley

Jeg sidder også lidt og overvejer om jeg skal droppe den 11T helt og så gå Brushless i stedet for. Det er jo satme så udbredt efterhånden at man kan købe små kits med motor og ESC for billige penge.

Er der egentligt nogle fordele ved en Brushed frem for en brushless? Eller er der KUN fordele ved en brushless?

Meget kort sagt:
Jeg mangler lidt undervisning indenfor rc motorere smiley

PS.
Jeg har søgt her på forumet omkring info, men jeg blev lidt træt af den endeløse mængde af dårlige topic navne, så jeg opgav at finde noget relevant og håber derfor at blive meget klogere her smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nogen der kan forklare lidt om motor?
  • #1   10. jul 2010 Lad os begynde med at fastslå en ting, den eneste fordel en Brushed motor har i forhold til en Brushless motor er at det er nemmere at lave en ESC til en Brushed motor.
    Men nu da man kan lave en avanceret chip til en billig penge i dag er det ikke længere et problem smiley

    Ellers har Brushless motorer alle andre fordele, højere effektivitet og laver slidtage selvom man mishandler motoren mere end man ville kunne med en Brushed motor.
    Så skal vi stadig høvle alle de andre spørgsmål du har igennem, eller kan det være lige meget ?????????


  • #2   10. jul 2010 Brushless motorere er, mere eller mindre, uden vedligeholdelse. Det eneste der teknisk set bliver slidt er kuglelejerne.

    I en kul motor sidder der to stykker kul, af en art, som overfører strømmen til ankeret der er i sådan en motor. Det gør at kullene bliver slidte og støvet fra dem, ligesom fra bremseskiver/klodser på en bil, sætter sig på indersiden af motoren.

    I en brushless motor sidder selve magneterne i selve huset, istedet for på ankeret som det gør i en kul motor.

    Brushless motorere er faktisk blevet billigere i produktion end kul motorere, og kvaliteten, selv på nogle af de billigste brushless systemer, er rimelig høj.

    Højere turns/viklinger = mere trækkraft
    Færre turns/viklinger = Mere topfart

    På brushless motorere er det typisk angivet i kv (Omdrejninger pr. volt)

    Fartregulatorere til brushless motorere er til gængeld dyrere at lave end til kul motorere, så prisforskellen bliver mere eller mindre opvejet det.

    Brushless systemer udnytter strømmen bedre end kul systemer, så alene af den grund, ville jeg til hver en tid vælge brushless.

    Håber det gav dig lidt mere viden om motorere smiley

    Mvh. Mike Gregersen


  • #3   10. jul 2010 Det var også det jeg mente Green. .
    Er noget træt, så hvis der er andre fejl, må i godt lige skrive det


  • #4   10. jul 2010 Hæ Hæ, ikke helt rigtigt smiley
    De out-runner jeg køre med, sider spolerne i Ankeret som sider fast, og det ert huset med magneterne der snurrer rundt om Ankeret smiley


  • #5   10. jul 2010 Tak for de fornemme svar smiley

    Jeg smider min kul motor i havnen og køber noget brushless.


  • #6   10. jul 2010 det lyder fornuftigt Klaus smiley

    Jeg anbefaler ezrun/Xerun brushless sæt, da de faktisk er meget holdbare, godt med power, masser af muligheder og så er de billige smiley


  • #7   10. jul 2010 Jeg har kig på det her sæt:
    (link fjernet)

    Håber ikke bilen(TB EVO II) bliver vredet i stykker så...

    Og med sådan noget motor, så er Lipo vel det eneste batteri der duer. Jeg gætter på et 2800mAh er for lille i længden og man skal op i noget +5000mAh?


  • #9   10. jul 2010 Kan et NiMh levere Ampere nok til omtalte Brushless motor? Hvis ikke, så går fidusen vel lidt af det hele, ved at købe sådan en kraftig motor? smiley

  • #11   10. jul 2010 Men hvad KAN det køre med Lipo? 60Km/t?

    Der er jo lidt at tænke over, for Lipo hopper jo voldsomt i spændning, det er enten 7.4v eller 11,1v. 11,1v er IMO for meget til det grej der. Så Lipo for mit vedkommende må blive 7,4v.

    Men NiHm er jo 8,4v. Altså er der ~13,5% mere spændning at give af. Meen NiMh mister relativt hurtigt pusten og levere derefter ikke fuld spændning...

    Hm... Tænke tænke smiley


  • #12   11. jul 2010 Før du tænker på LiPo batterier, må du lige fortælle os hvad det er for en bil du har, det er nemlig ikke alle biler hvor man lige kan sætte et LiPo batteri i.
    LiPo batterier har en lidt anden form som ikke altid passer i bilerne smiley


  • #13   11. jul 2010 En Tamiya TB Evolution II Limited Edition

  • #14   11. jul 2010 Er den med fiber chassis????????
    LiPo batterier er nemlig firkantede i modsætning til NiMh batterier, så der kan være problemer med de chassiser der er lavet i plastisk.


  • #15   11. jul 2010 Jeps, den er lavet i noget kulfiber af en art:
    (link fjernet)
    (link fjernet)

    "Batteri-brønden" måler 13,6x4,5 og højden har så to forskellige huller til klips.


  • #16   11. jul 2010 Jeps jeps, så er der ikke nogen problemer, så er det bare at få fat i et par batterier i standart mål.
    Du kan købe LiPo i en box så de kan tåle slag når du kysser kantsten, eller de noget billiger bløde LiPo pakker.
    Men de bløde LiPo pakker kræver at de er godt støttet i bilens batteriholder, så de ikke punktere ved sammenstød.

    Jeg køre selv med 3 cellers 3300mah bløde pakker købt fra Hobby King.
    Her er lidt at se på smiley
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_index.asp




  • #17   11. jul 2010 Der er en hel del penge at spare ved at købe batterier i udlandet ser det ud til. På ebay.de kan man finde 5000mAh 30C Lipoer til ingen penge synes jeg. Hvor god kvalitet de er i, det aner jeg ikke smiley

    Her er lige hvad en hurtig søgning gav:
    http://cgi.ebay.de/7-4v-5000mAh-7-4-30C-2-cell-2S-Lipo-RC-Battery-AKKU-WnF-/170431363411?cmd=ViewItem&pt=RC_Modellbau&hash=item27ae803953

    Og det er fyyldt med batterier på ebay.de (8.150 hit hvis man søger på "lipo" smiley

    Jeg har en kammerat som roder meget med elektronik. Kunne være jeg skulle høre ham ad, hvad han skal have for at lave 2-3stk Lipo batterier til mig. Han plejer at have styr på hvad celler der er go eller nogo.


Kommentér på:
Nogen der kan forklare lidt om motor?

Annonce