{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
536 visninger | Oprettet:

Tilkørsel af marinenitromotor. {{forumTopicSubject}}

Hej Rcg

Jeg har købt en ny båd og har et par spørgsmål til besvarelse... Håber at I kan hjælpe mig..

1. Hvordan skal jeg tilkøre min nye nitromotor

2. Mangler der ikke et luftfilter til motoren

3. Brændstoftanken ligger helt ude foran og der står i manualen at man skal tanke med en lille pumpe( gør I også det- eller har I andre forslag.Evt hvor man kan købe en sådan pumpe)

4.Skal der altid være vand på vandkølingen eller kan man testkøre-instille uden vandkøling


(link fjernet)

Hvis der er andre gode råd modtages disse også gerne

Mvh

Kenneth J


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilkørsel af marinenitromotor.
  • #2   5. aug 2010 Jeg vil også gerne lige vide om man kan bruge et mad-termometer til at måle temp. på nitromotoren eller skal det være en der er købt i en hobby-butik

    Mvh

    Kenneth J


  • #3   5. aug 2010 det behøver ikke at være sådan en fancy en det skal dog bare være en du kan stole på da 10 til 20 graders misvisning er alt for meget

  • #4   5. aug 2010 den eneste køling den motor den får det er med det vand så det er ikke godt især ikke her i starten at mangle køling da alu udvider sig helt vildt i forhold til den bronse cylinder der sidder i så det er bedst at have køling hele tiden

  • #5   5. aug 2010 Okay Takker for rådene

    Mvh

    Kenneth J


  • #6   6. aug 2010 Jeg har efterhånden haft nogle nitro marine motorer og bruger en OS max rg 21 i min båd nu..
    Det jeg har lært er at en marine motor og en bil motor ikke skal justeres på samme måde.
    1 - En marine motor må ikke komme over 100 grader og køre bedst mellem 90 - 100..

    2 - Check efter om din grund justering af low speed nål og high speed nål er som den står beskrevet i manualen..

    3 - Varm op motoren ved at køre i tomgang
    et stykke 5 - 10 min, Som med motor for en fuld størrelse båd. Høj r.p.m.
    uden opvarmning, vil forkorte motorens
    liv eller skade den.

    4 - sejl båden flere gange med
    gashåndtaget helt åben indtil mindst tre fulde tanke
    brændsel er blevet forbrugt. (Det skal bemærkes, at
    denne fase, kan det ikke være muligt for motoren
    tomgang pålidelig, fordi f den over-fede indstilling af
    high speed nålen.)

    5 - Dette afslutter den indledende indkøring fase. For den
    resterende periode af indkøring, henvises til
    indstillings procedurer beskrevet senere. Båden
    skal sejle omkring 10 tanke brændstof til at fuldføre
    den indkøringsperiode.

    6 - Hvis det som følge af din båd er kæntret, at din
    motor tager i vand ind, skal du fjerne gløderør,
    vende motoren og fjerne vandet ved omhyggeligt
    dreje svinghjul, første i hånden og derefter med
    din starter. Gør alt for at sikre
    at intet vand er tilbage i motoren, inden du
    forsøger at genstarte den, eller det kan blive beskadiget ved
    en hydraulisk lås.
    For at sikre, at alle spor af vand (som kan
    også forårsage indre ruster hvis ikke behandlet) er
    skyllet ud, brug en passende vand-fortrængene
    spray smøremiddel.

    7 - ADVARSEL. Kører motoren med båden oppe af vandet,
    uden last og uden kølevand, vil det skade den alvorligt, på grund af overophedning. Derfor altid sæt båden i vandet straks
    efter at motoren er startet, for at undgå omdrejnings overskridelse og for at give kølevand op til cylinder-hovedet. Efter at have foretaget den første indkøring (''brake-in'') procedure
    som beskrevet før, fuldføre tilkørslen
    som følger:

    8 - Åbn gashåndtaget lidt
    fra tomgang position
    og start motoren,
    Sænk båden i vandet, gradvis at åbne
    gashåndtaget og sejle båden ligeud i 20 til 30
    meter ved fuld gas. Nu returnerer du båden og
    lukker ( drejer ind ) high speed nålen 20 til 30 °. Gentag sejlads,hvor du ser efter at der er forbedringen i hastighed.

    9 - Fortsæt med yderligere sejladser,hvor du gradvist lukker
    din high speed nål (20 til 30 ° ad gangen), indtil der ikke yderligere
    stigning i hastighed.
    Hvis high speed nålen er lukket ud over de optimale
    indstilling, vil din båd bremse, ledsaget af
    synligt formindsket røg. I dette tilfælde,
    straks luk gashåndtaget ned og vende tilbage til land.
    Du genåbner high speed nålen ca
    halvdelen retur og gentag justeringen indtil den
    optimale nål indstilling er fundet.

    10 - Det tilstræbes, at motoren skal nå sin højeste
    ydeevne efter at motoren har indtaget omkring
    en liter brændstof. Efter at have fundet den optimale Tilstræbes, at modellen nå sit højeste
    ydeevne efter at motoren har indtaget omkring
    en liter brændstof. Efter at have fundet den optimale high speed nål
    indstilling, skal du notere det antal omgange
    at det tager at lukke helt og skrive det ned.
    PS. husk lige det med at stempel skal i bund som det første du gør når du får fat i båden det er meget vigtigt....


  • #7   7. aug 2010 Hej
    Nitro båd motorer har normalt ikke luftfilter, da der jo alt andet lige ikke forefindes støv på vandet smiley
    Til Jes K´s finde forklaring vil jeg blot sige: pas på med pkt 8 og 9 !. Man kan altså mega let komme til at lukke for meget for HS nålen og motoren vil da køre for mager = den bliver varm.
    Jeg synes det er bedre at give HS nålen en ca. 5 min ( som set på en urskive ) efter din første liter, og så sejle et par tankfulde med den justering. Se og observer hvordan motoren går og hvordan båden sejler - og check temperaturen med det samme du tager båden ind efter at have sejlet en tankfuld. Du kan så give HS nålen lidt mere ind, hvis temperaturen ligger nede omkring de 80 grader, eller hvis du synes motoren ikke trækker ordentligt og/eller ryger ekstremt meget.Den SKAL altid ryge så det kan ses !!.
    Vær mega opmærksom på hvad fabrikanten foreskriver af brændstof. Nogle bådmotorer skal køre på fly / helibrændstof med 40 procent nitro og mega meget olie.
    Go´ fornøjelse !
    Med venlig hilsen
    Niels Vangsøe - CEN Grey Thunder bla.


  • #8   7. aug 2010 Der skulle stå: til Jes k´s FINE forklaring..............................

  • #9   7. aug 2010 Tak for alle indlæg

    Jeg starter min tilkørsel i næste weekend og håber at det bliver godt

    Mvh

    Kenneth J


Kommentér på:
Tilkørsel af marinenitromotor.

Annonce