{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.830 visninger | Oprettet:

hvordan er en lyddæmper bygget op? {{forumTopicSubject}}

hej (:

jeg syntes at min ddm v2 larmer en del, men kan man få noget der dæmper lyden en god del eller er det minimalt?
Ingen JETPRO lyddæmper

jeg tænker os lidt på at lave min egen og bygge den op lidt som en motor cykel udstødning med et rør inden i fyldt med huller og det "uld" der er i den osv. men kan det lade sig gøre?

vil gerne høre hvad i ved om det her tak (:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvordan er en lyddæmper bygget op?
  • #2   12. aug 2010 Du burde kunne lave en form for db-killer (kendt fra cross) til den. smiley

• #3   12. aug 2010 jeg vil tro at den altid mister lidt effekt men jeg tror at hvis du laver det godt nok vil det næsten ikke kunne mærkes men jeg ved det selfølgelig ikke

• #5   12. aug 2010 den der db killer har jeg googlet og det ligner bare en lille tud? er det den du mener man skal prøve at lave?

• #6   12. aug 2010 (link fjernet)

og så selvfølgelig bare gøre den mindre smiley

• #7   12. aug 2010 I skal kende forskel på 4-takts udstødninger og 2-takts udstødninger.

4 Takst udstødninger som på biler og større motorcykler består af et rør som er relativt langt og ender i en lydpotte som enten er opbygget af kamre eller et hullet rør med dæmper uld omkring. På 4 takts motoren har udstødningen begrænset!!! indflydelse på motorens, selv om der selvfølgelig er en vis indflydelse.

På 2 takts motorer er udstødningen en væsentlig del af motorens karakteristik, idet man her benytter et noget tyndere rør, efterfulgt af ekspansionskammer og til sidst (måske) lyddæmper.
    Ekspansionskammerets udformning og længde, længde af røret før kammeret osv. er alt samme med til at bestemme ydelsen af motoren ved forskellige omdrejninger. Så det er ikke "bare lige" at lave en 2 takts udstødning, og det er også grunden til at man ser de der monster store udstødninger. Princippet er at ekspansionskammeret ved hjælp af resonans trykføder cylinderen:

http://www.southernskies.net/page_info/runningtwostrokeengine.html

• #8   12. aug 2010 så det vil sige at man ikke kan lave en lyddæmper på en to takter som er byggget op med dæmper uld og alt det.?

• #9   12. aug 2010 Jo det kan man godt - lyddæmperen sidder efter ekspansionspotten. Men humlen er, at hvis du ændrer på modstanden i udstødningen, så ændrer du vilkårene for ekspansionspotten og så ændrer din motorkarakteristik sig.

Men prøv det. Muligvis får du lidt mere bund og lidt mindre top effekt ud af det.
    Muligvis sker der intet. Men hvis du har læst linket som jeg sendte, så ved du da hvad du roder med nu smiley

Hele humlen er, at udstødningen er MEGET vigtig på en 2 takter.

• #10   12. aug 2010 Mupersule, nu du er på udstødnings-mode, kan det passe man kan ændre på træk/max rpm på en 4takt 150ccm ved en mindre potte? smiley

• #11   12. aug 2010 På F.eks. nogle motorcykler sidder der en drosselklap i udstødningen som laver hullet mindre ved lave omdrejninger. Det giver bedre bundtræk. Ved høje omdrejninger åbner klappen helt, det giver høj topeffekt.

http://en.wikipedia.org/wiki/4-stroke_power_valve_system

Så der kunne godt være noget om det, men jeg ved bare at udstødninger er en videnskab......

• #12   12. aug 2010 Muper: God forklaring, men animationen i dit første link er rigtig god! Man ser tydeligt, at der kortvarigt kommer en mængde uforbrændt brændstof ud i udstødningsrøret!!! Udstødningen skal så netop afstemmes perfekt, så kun brændstoffet og ikke det forbrændte kommer tilbage i cylinderen. Det må være rimeligt svært at få til at fungere optimalt over et bredt omdrejningsområde...

• #13   12. aug 2010 Jeps, og det er derfor at udstødninger til 2 takt kun virker optimalt ved ét bestemt omdrejningstal. Nogle potter giver bundtræk, nogen giver topeffekt. (så er der selvfølgelig dem der ikke giver en skid nogen steder, f.eks. standard madkassen på en HPI baja version 1.)

Kommentér på:
hvordan er en lyddæmper bygget op?

Annonce