537 visninger
|
Oprettet:
spørgsmål til crawler drengene ;-) {{forumTopicSubject}}
jeg har en kyosho toyota 4runner som jeg har forsøgt at lave til en cravler, den fungere sådanset fint, men jeg ville godt have en BL crawler motor med mere moment.
men hvad for en motor kan i anbefale??
( i kan se min "crawler " på min profil.)
christian
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.837
Jeg kan se at du har en 13T ezrun motor i den nu, den har ikke noget trækkraft der er noget værd at skrive hjem om.
Men du kan ud fra den finde ud af om du vil ha´ den til at køre langsommere, og hvor meget.
Så finder vi en god motor
Men der er et lille problem, de motorer der vil virker bedst i din vogn, er en lille smule mindre end dem du er vant til, så du skal lave en adapter til den, så du kan skrue den i din vogn
maj 2005
Følger: 134 Følgere: 128 RC-enheder: 21 Emner: 277 Svar: 1.565
feb 2007
Jeg kender ikke til Truck Puller 3 - 7,2 eller 12 volt udgaven, men Truck Puller 2 - 7,2 volt kender jeg ret godt, og jeg kan godt fortælle om den forskel den forskel jeg har oplevet på de motorer jeg har haft fat i og har afprøvet i min crawler ”Smølfen”.
Den første motor jeg satte i Smølfen var en Truck Puller 2 - 7,2 volt, bilen kunne komme op på ca 3 kmt og trak ret godt efter hvad jeg syndes dengang
Jeg kørte på et 7,4 volt 1600mah LiPo og kunne køre i ca 45 minutter på en opladning, hvilket jeg syndes var helt fantastisk
Imidlertid syndes jeg at den kørte for langsomt, så jeg gearet den op til gå hastighed ca 6 kmt, og så tabte Truck Puller motoren totalt pusten.
Jeg var så heldig at løbe ind i en næsten ikke brugt 18,5 Novak the goat sættet til godt 1000kr.
Jeg viste fra artikler fra blade og Internettet at dette sæt var så stærkt at den kunne rive akslerne over på bilen, de kalde den ”aksel snapper”
Og der gik heller ikke lang tid før jeg måtte skifte akslerne ud med Traxxas aksler som kunne holde.
Men det fedeste var at køretiden steg til 1 time og 45 minutter
Dvs dobbelt køretid og 3 gange så meget trækkraft, jeg var ret vild med den motor, og der kom bare mere køretid da jeg skiftede mine batterier ud til 2200 mah.
Men Novak the goat sættet er et dyrt sæt, så jeg ledte videre.
Kristian L mente at de små out-runner motorer kunne bruges, så jeg fik fat i en Dualsky 28x30 out-runner på 750kv, og en Ezrun ESC der tilsammen vejet under det halve af Novak the goat sættet.
Jeg blev i første omgang dybt skuffet, den var langsom og på alle måde sløv at køre med.
Jeg måtte gearer bilen op før den kunne køre de 6 kmt.
Her troede jeg så at ligesom Truck Puller 2 motoren ville den tabe pusten når den kom ud i terræn, kors hvor tog jeg fejl
Den lille motor pillede min vogn fra hinanden på en stille og rolig måde der var svær at blive klog på når man er vant til kulmotorer.
Kenneth, Claus H og jeg selv brugte over en time på at lede efter smådele og skruede dem på vognen igen før vi blev helt klar over hvor stærk denne lille motor var
I forhold til Novak the goat sættet tror jeg at den lille out-runner kunne trække det dobbelte og vognens køretid steg igen til ca 3 timer
Skulle jeg sammenligne Dualsky 28x30 med den dobbelt så tunge Truck Puller 2, ville jeg sige 6 – 8 gange så meget trækkraft og 3 gange som meget køretid
Og når man så ser på prisen, kan jeg købe en ESC for godt 250 kr, og en motor for 120 kr, hvilket er tæt på den samme pris som Truck Puller 3 alene koster.
Er det så mærkeligt at jeg ikke køre med andet end out-runner?????
apr 2008
Følger: 69 Følgere: 86 RC-enheder: 35 Emner: 102 Svar: 921
jeg vil godt have samme topfart (ca.25 km/t) som jeg har nu. men også gerne noget trækkraft i bunden så jeg kan køre LANGSOMT over forhændringerne uden at motoren "hakker".
jeg ved også godt at jeg nok har en forkert geraing i, men de tandhjul jeg har brugt er til en tamiya on-road bil.så tænderne er meget små i forhåld til standart tænderne. men jeg kan ikke få et nyt tandhjul, da bilen er for gammel. jeg køre med 16T/69T jeg har ikke kunne finde mindre tandhjul med den størelse tænder.
benny bumstærk.
jeg er godt klar over at motoren ikke er særlig kraftig, jeg bruger den normalt i en fwd bil hvor den er rigelig kraftig, jeg monterede den bare midlertidigt for at se om jeg kunne få den gamle bil på vejen igen.
apr 2008
har du et link til den motor og esc ( dualsky 28x30) den lyder meget intrasant, ikke mindst til den pris........
jeg er selv maskinarbejder så det at lave en adabter skulle ikke være et problem.
kan motor og esc klare 7.4 v og 5400mhz li-po? da det er den størelse batterier jeg køre med.
feb 2007
Det kan godt lyde som et dumt spøgsmål, men går vi op i en 5mm aksel er det stort set umuligt at få fat i modul 0,6 tandhjul.
Derimod er der massere af modul 0,8 og så er det ret let at finde en motor til dig
apr 2008
akslen i motoren er Ø3 mm hvis det er det du mener...det er vist helt standart. var det det du mente...?
tandhjulet er fra en ældre tamiya bil
feb 2007
Og den aksel du har på din motor lige nu er på 3,17mm, men mange BL motorer køre med 5mm aksler i dag og så er udvalget af motorer meget støre
apr 2008
så er det tandhjul jeg har på nu modul 0,6.
men standart tandhjulet i min 4runner er modul 0,8 men det er somsagt slidt en del og vil nok ikke kunne holde til en kraftigere motor.ret længe.
men hvis man finder en motor med 5mm aksel, så kan jeg jo måske bore tandhjulets hul op til 5mm !?!?
men hvis jeg vælger at holde mig til en BL motor der har en Ø3,17mm aksel, hvad for en motor vil du så vælge?
feb 2007
Nu skal jeg prøve at forklare dig hvad problemet er.
Den motor du har i din vogn nu er en 380 in-runner motor med 3000kv men som slet ikke er kraftig nok.
Køber du en 540 in-runner motor med Ø3,17mm aksel vil den enten ikke ha´ trækkraft nok, eller også vil den komme op på 4000kv eller mere, og du kan ikke gear ned.
Får du fat i en 540 motor på 2600kv eller deromkring sidder der som regel 5mm aksel på og så passer dine tandhjul ikke på den, og modul 0,6 tandhjul med 5mm akselhul er ikke lige til at få fat i.
Og hvis du bore tandhjulets hul op bliver godset hvor skruen skal spænde for tyndt (det er prøvet mange gange)
Går vi over til out-runner, har vi et par andre problemer.
De out-runner (helikopter motorer) med Ø3,17mm aksel og som har omdrejninger nok, har ikke meget mere trækkraft end de 540 in-runner motorer du kan få fat i.
De out-runner med Ø3,17mm aksel der er kraftige nok (fly out-runner), har til gengæld ikke de omdrejninger du skal bruge, med mindre du sætter 14,8 volt til, og så yder de til gengæld også lidt over en halv Hk og smadre din vogn på stedet.
Derfor har du to muligheder.
1, du kan købe en 540 motor med ca 2600 - 3000kv med Ø3,17mm aksel, og en ny ESC på 60A, de findes men det er ikke den type motorer jeg har mest tjek på
Det skal nok være en 10T eller noget lignende, men jeg er ikke sikker på at der er nok trækkraft nok alligevel, men det vil være en del bedre end det du køre med nu.
Eller du kan sætte en fly out-runner i din vogn, den har trækkraft nok og opføre sig pænt så længe du nøjes med de 7,2 volt du køre på nu, men din topfart vil komme ned på 6 – 9 kmt alt efter hvilken motor du vælger.
Fordelen er at du fint kan bruge den ESC du har i din vogn nu, dvs at du laver en adapter og sætter din nye motor i, det er alt
apr 2008
hvis jeg vælger at bruge dit forslag med at købe en fly out-runner motor og lave en adapter. hvilken motor vil du så anbefale. gerne med et link. for jeg ved ikke hos hvem/hvor jeg skal købe sådan en?
benny bumstærk b
jeg har lige set at de har fået nogle pinon tandhjul med Ø5 mm i hullet,hos morfars.dk til en stealth x09
jeg ringede og spurdte men de viste ikke andet end at de MÅSKE var pitch 48 !?!? de havde ikke noget skrevet ned omkring moduler og størelser på tænder osv.( han lød som et spørgsmålstegn da jeg spurdte om modul størelsen, det kendte han vist ikke noget til.......)
så jeg ved ikke om det er muligt at bruge sådan et tandhjul i stedet for ?
feb 2007
Det ville måske være smart at undersøge om det var pitch eller modul systemet det stealth tandhjul er kørt efter.
For så kan du sætte en kæmpe stor og modbydelig motor i vognen, og så kun give den halvdelen af den strøm den skal ha´.
Så har du både den trækkraft som en stor motor har og en rimelig topfart uden at smadre vognen.
Hvis det er en fly out-runner du vil ha´ skal du bare købe Ø28mm motor der er så lang som muligt og har en med 3,17mm aksel
Det kunne være denne, men jeg er ikke helt sikker på om den vil fungere i din vogn.
http://www.rc-netbutik.dk/product.asp?product=746
Eller denne, her er jeg ikke sikker på om din ESC holder
http://www.rc-netbutik.dk/product.asp?product=942
Skal jeg kommer med flere bud er det nok udlandet vi skal til, som her
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_index.asp
det er nok bedst at du selv kikker lidt rundt
Benny Bomstærk B
Der er lidt forvirring i det hele, fordi Kyosho ikke har være konsekvente i den retning.
Både Tamiya og Kyosho startede med modul 0,6 og 0,8.
I et par af Kyoshos kom der også modul 1 i, fordi det er den størrelse tandhjul nitro bilerne også bruger, Tamiya har kun brugt modul 1 inden i selve gearkassen.
Kyosho har så prøvet med modul 0,5 men gik hurtigt over til 48dp som de også har droppet
Samtidig begyndte Tamiya at bruge modul 0,4 til deres racere, fordi der gik mode i 64dp i de amerikanske mærker.
Begge dele er noget forfærdeligt lort at køre med, der skal ikke meget til før alle tænderne forsvinder ;-(
Jeg ved godt det her lyder temmelig selvklogt
Og hvis de kommer på tilbud igen køber jeg også ind til modul 0,6 og modul 1, simpelthen fordi jeg er dødtræt af at se alle de ”udsolgt” mærker der er på de tandhjul jeg skal bruge.
apr 2008
jeg har set på den side du forslog. og de har godtnok nogle tandhjul at vælge i mellem...
sauron l
efter hvad jeg har kunne finde ud af på den side benny b.. forslog så er de tandhjul jeg køre med i min bil nu modul 0.6 fra tamiya.
var det modul 0.6 du ikke havde fræser til?
hvis du ved helt nøjaktigt hvad fræseren hedder kun jeg se om jeg kan bestille en på det værksted hvor jeg arbejder og så kunne vi måske finde ud af noget... du kan eventuelt skrive en pm til mig hvis du er int. hvis ikke er det helt i orden...:-)
feb 2007
Jeg plejer at købe et komplet sæt for 500 – 600 kr.
Holderen til fræserne laver jeg selv, ellers passer de ikke rigtigt i min fræser
Noget andet jeg har tænkt på er dit spurgear som du har udskiftet.
Hvordan ser det ud, hvordan er det sat på ??????
apr 2008
ja ser du det er en længere historie. jeg skal prøve at beskrive det....
jeg har en gammel tamiya toyota celica gt4 wrc bil. fra 1993 som er slidt op. fra den har jeg taget spur gearet og tilpasset i længden.
i toyota 4runneren trækker spurgearet via en lille tandrem ned til kadangakslerne under bilen. de to spurgear ligner hinanden så med lidt held og snilde kunne jeg få det til at passe sammen.
men du skal næsten se den live.
hvis du er intreseret
hvor i stor kbh. bor du ?
jeg bor i strøby egede lige syd for køge.
vi kunne jo mødes en dag når vejret bliver beder , og måske køre lidt sammen også?
feb 2007
Jeg bor i Brønshøj, det er da meget muligt at vi kan køre sammen, vi er nogle stykker der køre sammen nu og da.
Der er lige gået småbørn i den enes tidsplan, men det ser ud som om han er ved at dukke op til overfladen igen
Vi har en hel del gange kørt nær Køge i Nyskoven og trylleskoven
Jeg sender lige en invitation til vores gruppe
Grunden til spøgsmålet om dit spurgear, var at det måske var nemmere at lave et nyt spurgear så du kan køre med modul 0,8
apr 2008
og tak for anvisningen til jeres gruppe:-)
jamen når i skal ud og køre næste gang så giv endelig besked.
det kunne være så fedt at køre sammen med nogle andre som ikke bare tror jeg har taget mit barns lejetøj.. haha
angående spurgearet. jeg har haft samme tanke. hvis nu jeg sender et billede af det gamle tandhjul. så kan du jo vudere om det kan lade sig gøre at lave et nyt.
jeg kan eventuelt selv dreje hjulet så du kun skal lave tænderne hvilket matriale er best til det og hvad vil du helst arbejde i? messing måske?
jeg er dog i tvivl om man kan lave tænderne der skal passe til tandremmen.
feb 2007
Man kan godt lave tænder til tandremme, det er bare et andet fræser skær.
Jeg har ikke fået lavet mange tandhjul i nu, jeg har først fået fat i noget stål til motor tandhjul, og leder nu efter noget Delrin eller noget andet som er godt til tandhjul.
Messing har jeg massere af, og det er det jeg har lavet mine prøver af, men det holder ikke længe til RC biler
apr 2008
jeg ved ikke hvad for en type delrin eller nylon der kan bruges, men hvis du ved hvad det hedder så er jeg helt sikker på at jeg kan købe det igennem arbejdet.
skal spurgearet så bare laves i noget almindeligt stål/jern eller kunne man lave det i rustfrit stål måske?
jeg har adgang til de meste almindelige typer stål: kromstål,rustfri,jern,alu,automatstål,stål50, osv.
også nulon,pom,teflon,osv.
feb 2007
Teflon har jeg engang prøvet, og det er fed at arbejde med, men hvilken type det er ved jeg ikke.
Pom kender jeg ikke, men har hørt at det kan bruges til tandhjul, men igen ved jeg ikke hvilken type.
Lige for øjeblikket gælder det bare om at få afprøvet nogen af de materialer jeg ikke kender
Rustfrit stål kan jeg ikke bearbejde til tandhjul, det er min fræser ikke stærk nok til, messing og aluminium har jeg massere af, og kan let få mere
Jeg har fået fat i noget værktøjs stål som jeg tror er rigtigt godt til motor tandhjul.
Så det er Pom eller helst Delrin jeg skal ha´ fingrene i til spurgear, her er det ikke godt at bruge metal da det kan lave radio støj som forstyrrer modtageren
apr 2008
pom er som reglen sort og er nemt at arbejde i.
jeg ved dog ikke om det er noget specielt slags pom. men det kan jeg finde ud af. pom har vi lidt af i forskeldige dimentioner.
teflon tror jeg ikke er så godt til tandhjul da det er blødere ind pom.
jeg mener teflon er bedst, hvis noget skal glide over det, feks.en kæde eller ligene og det kan også bruges som pakning til feks. rør og slanger bare det ikke bliver for varmt.
feb 2007
Men det kunne jo være at man skulle prøve med Pom
apr 2008
og tak fordi du vil bruge tid på at hjælpe mig;-)
apr 2008
han siger: at pom ikke er godt til at lave tandhjul af, da det "springer" hvis det bliver belastet for hårdt.
man skal bruge nylon til tandhjul da det er mere "sejt" og bliver slidt ned i stedet for at springe.
forskælden på MODUL og PITCH er at:
MODUL er målt i milimeter og at PITCH er målt i tommer
feb 2007
Men M0,8 og 32dp ligger så tæt op af hinanden at det godt kan gå sammen
Det nylon jeg har haft fat i, er lige en tand for blødt til det kan bruges, det bliver alt for hurtigt slidt ned, så det er nok delrin jeg skal ha´ fat i
spørgsmål til crawler drengene ;-)